Gå til innhold

Vinterdepresjon, et evig mareritt

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Andre her inne som sliter med dette? Her tar det aldri feil, hver høst i månedsskiftet september/oktober, kommer de mørke tankene snikende. Etter å ha slitt med depresjoner i tenårene vet jeg heldigvis hvordan jeg skal holde dem i sjakk, men det er vanvittig slitsomt, spesielt å "skjule" det for samboeren min. Han vet at jeg sliter, og vi snakker mye sammen om tankene som oppstår, men jeg prøver bevisst å ikke bruke ham som samtalepartner i for stor grad. Jeg har psykolog som jeg snakker med en gang annenhver uke, og har prøvd lysterapi, uten nevnvarig effekt. Hvis noen her inne kjenner seg igjen i beskrivelsene mine, eller vet om en behandling som "funker", blir jeg glad for å høre fra dere.

Er vanvittig trøtt og tom for energi. Har prøvd å sovne i to timer nå, men det går bare ikke, jeg er ikke trøtt. Jeg klarer heldigvis å følge opp skolen noenlunde.

*sukk*

Endret av XXena
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ebba_*
Skrevet

Har dessverre ingen gode råd å gi, men vil bare si at jeg føler med deg :klemmer:

Skrevet
Har dessverre ingen gode råd å gi, men vil bare si at jeg føler med deg :klemmer:

Jeg har slit med vinter/høstdepresjoner, samt angst i mange år. I vår var jeg skikkelig deprimert, alt gikk i mot meg og jeg syns alt så mørkt ut. Jeg gikk til fastlegen min, og han tok meg alvorlig, jeg fikk medisiner som jeg har gått på siden april. Men når jeg gikk på de tablettene fikk jeg aldri hygget meg et glass vin når jeg ville kose meg eller ta en tur på byen. Så i september tok jeg kontakt med noen som holder på med fotsoneterapi og koppemassasje. Jeg har nå hatt 20 behandlinger og jeg setter nå faktisk mer pris på hverdagen nå samt at jeg jobber på et sykehjem. Jeg er sjelden deprimert og sliter sjelden med angst noe mer.

Jeg har snakket med fastlegen og sluttet på tablettene. Jeg angrer fortsatt ikke på at jeg har sluttet på dem.

Jeg vil anbefale deg og ta kontakt med noen som holder på med fotsoneterapi og koppemassasje, det hjelper med å få i gang blodsirkulasjonen i kroppen og senker skuldrene dine ned igjen.

Sørg for å vær i mye fysisk aktivitet.

Skrevet

Takk for svar og klem.

Jeg er fysisk aktiv, trener 2-3 timer hver dag (det er nødvendig for at jeg i det hele tatt skal ha energi til å gå på skolen).

Kanskje fotsoneterapi kan være noe? Jeg er villig til å prøve alt, absolutt alt, for jeg er så lei av å grue meg til hver eneste høst. Det slår aldri feil, jeg har hatt det sånn siden jeg var 14. Nå lever jeg "greit" med det i den grad at jeg fungerer, i alle fall ovenfor omgivelsene. Men jeg har det ofte tungt og gråter mye når jeg er alene. "Skal jeg alltid ha det sånn?" "Kommer hver vinter til å være like jævlig?" Jeg har slitt med depresjoner i så mange år nå, at bare tanken skremmer meg.

Jeg fikk utskrevet antidepressiva da jeg var 16, men for meg funket medisinene dårlig. Prøvde ulike typer, uten nevnverdige resultater. Tomhetsfølelsen ble tvert imot sterkere.

Jeg skal sjekke opp fotsoneterapibehandling. Hvis ikke det funker, får jeg bare bite tennene sammen, fungere videre, og glede meg til sommeren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...