Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Jeg har vondt i venstre lungeregion, rundt den nederste delen av ribbeina. Smerten kommer i rykk og napp, samt når jeg forsøker å sove på venstre side. Det har vært slik mange ganger før, men de to siste dagene har det vært ekstra ille, og i natt får jeg visst ikke sove i det hele tatt. Forsøkte å ligge på venstre side, men det gjorde for vondt, og da ble jeg for stresset og redd til å sove, så nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre. :/ Hva kan disse smertene være?? Jeg har opplevd det før (ikke fullt så ille riktignok, men samme type smerte), så jeg antar (dvs håper) det ikke er noe akutt. Smerten oppleves som delvis verkende, og delvis stikkende ( i blant stråler den ut i venstre arm, og bak på venstre skulder), og det føles som om det er noe bak ribbeina nede i venstre lunge som gjør vondt. Akkurat der det gjør vondt er ribbeina mine litt "klumpete" og rart formet (legen har undersøkt det og hun påstår det bare er ribbeina som har vokst litt rart akkurat der). Jeg vet ikke om det har noe med smertene å gjøre. Hva kan dette være?? Jeg føler ikke at jeg har så vondt eller at det er så akutt at det er behov for å dra på legevakten akkurat nå, for jeg har som sagt opplevd noe av det samme mange ganger tidligere, men i morgen tidlig skal jeg ringe legen og be om en time. I mellomtiden håper jeg noen her kan berolige meg med at det kanskje bare er noe muskulært - og at det ikke nødvendigvis MÅ være noe galt med hjertet eller lungene mine.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Slike smerter kan ha mange årsaker. Det er oftest ufarlig (muskulært, angst, ribbensbrudd...), men det kan også ha alvorlige årsaker (hjerte, lunge...). Hvis jeg var deg ville jeg ringt legevakta og spurt om råd der. Da kan de vurdere om det er noe som bør undersøkes nå eller om det kan vente.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Glemte forresten å si at smertene kommer når jeg er i ro. Jeg har trent i dag, og da merket jeg ingenting. Men nå når jeg skal sove kommer det for fullt. Jeg får vel ringe legevakten og høre med dem.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 nei det er sannsynligvis ikke noe alvorlig galt med verken hjertet eller lungene dine.Ved hjerteproblemer/infarkt føler man seg generelt veldig dårlig, er blek,kaldsvetter og har ofte intense, kvelende, klemmende smerter bak brystbeinet med utstråling til armene.Om noe hadde vært galt med lungene hadde du nok hatt pusteproblemer, surkling,hoste..antagelig er det bare noe muskulært,eller stress...
Gjest køs Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Enig, det kan ha mange årsaker,men brystsmerter venstre side, spesielt om smertene stråler litt ned/opp/ut i armen og /eller nakken, bør tas alvorlig! Dette er virkelig en av de gangene man skal kontakte lege. Jeg ville tippet på at du har sovet skjevt/gjort uvante bevegelser/overbelastet siden,evt. har angst, men det kan være greit å utelukke at det ikke er noe med blodforsyning med hjerte. Undersøkelsen er en kjapp EKG, ikke noe nålestikk el.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Enig, det kan ha mange årsaker,men brystsmerter venstre side, spesielt om smertene stråler litt ned/opp/ut i armen og /eller nakken, bør tas alvorlig! Dette er virkelig en av de gangene man skal kontakte lege. Jeg ville tippet på at du har sovet skjevt/gjort uvante bevegelser/overbelastet siden,evt. har angst, men det kan være greit å utelukke at det ikke er noe med blodforsyning med hjerte. Undersøkelsen er en kjapp EKG, ikke noe nålestikk el. hun ville jo bli beroliget her,hjerteinfarkt gir ikke smerter på venstre side, men midt i brystet.smertene er veldig intense, oppleves som kvelende og man føler seg veldig dårlig.For å utelukke hjerteinfarkt trengs ikke bare ekg, men man må ta blodprøver med noen timers mellomrom,altså blir innlagt på sykehus.gjør det vont når du presser på området? da er det mest sannsynlig muskulært.men om du føler deg skikkelig redd og dårlig, selvfølgelig ring legevakt.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har ringt legevakten nå og snakket med en sykepleier, og hun sa jeg burde ta en smertestillende og se an noen dager, siden det mest sannsynlig bare er muskulært. Jeg har vært veldig stresset i det siste, så det er kanskje sannsynlig at det er noe i musklene.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Jeg fikk slike smerter etter svineinfulensavaksina jeg da. Merket det når jeg lå i ro. Tok ca 1 uke før det gikk over.
Gjest Baby Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Jeg har smerter i venstre side nedover i ryggen,kjennes ut som det er i lungene,også er det noe i brystet.. Og verker veldig i korsryggen. Litt stikkinger ved hjertet og. Vet noen hva dette kan være?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå