Gå til innhold

Mistenkt for tyveri/underslag


Gjest Gjest_Solveig_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest skrev (På 25.11.2009 den 15.22):

Jeg får helt mareritt og backflash av å lese dette. For mange år siden jobbet jeg et sted, i en stor butikk, i noen måneder. Så plutselig en dag kommer det en mann fra et privat firma, ikke tilknyttet politiet. De mener at jeg hadde underslått, blant annet gjennom falske returer! Jeg fikk sjokk og greide nesten ikke si noe! Jeg gikk frivillig på dagen enda jeg var helt uskyldig.

 

Jeg orket bare ikke å ta den kampen da, og enda verre ble det. Jeg møtte opp dagen etter på kontoret til privatdetektivene der de satt med en mengde papirer, de hadde gjort noen analyser og var ganske sikre på at det var meg!! Og de sier til meg at den eneste måten jeg kan komme ut av dette uten politianmeldelse er å si meg skyldig.

 

Dagen etter møtte jeg opp igjen, og for å bli ferdig med dette sa jeg at jeg hadde gjort det. Jeg følte meg så enormt ydmyket at jeg følte ikke at ingenting hadde noen betydning lenger, og så var jeg livredd for at det skulle utvikle seg mer pg at noen skulle få vite om det. Det var den største tabben jeg har gjort, for de anmeldte uansett. Det fikk jeg vite i et brev fra politiet ca ett år etter, så lang tid tar sånt.

 

Jeg måtte møte i retten, uten en sjel til å hjelpe meg, fordi det var "tilståelsessak", og jeg turte ikke fortelle dette til noen, ikke et eneste menneske. Da hadde det gått flere år siden det skjedde, og jeg følte fortsatt enorm skam og ydmykelse enda jeg var uskyldig. Jeg hadde ikke krefter eller ressurser til å møte dette med min uskyld den gangen, og det angrer jeg jo selvfølgelig på. Jeg ble faktisk dømt og det er bare jeg som vet hvordan det egentlig henger sammen. Jeg tenker ofte på om dette er noe å ta opp igjen for å bli renvasket, men jeg orker ikke tanken på å gå gjennom alt dette på nytt. Det er frykten for at alle skal få vite om dette som har gjort at jeg bare har skjøvet alt under teppet og bare ønsket å bli ferdig med det. Denne erfaringen har endret min oppfatning av rettssystemet. Er man svak, eller ung og ikke krever sin rett, kan alt skje.

 

SÅ STÅ PÅ DITT, IKKE SI OPP!! TA OPP KAMPEN, DU HAR IKKE GJORT NOE GALT!!

Men måtte du erstatte når de ikke har beviser på at det er deg? Hva sa politiet på det? Måtte du erstatte den summen eller ble du bare dømt, hvor lenge ble du dømt? Jeg er også beskyldt.

Anonymkode: ed2a2...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet denne tråden er veldig gammel, men jeg er litt spent på hvordan det gikk med TS, eller andre som har vært i liknende situasjon? Noen som har turt å stått på sitt?

Rundt den tiden denne tråden ble startet, jobbet jeg i en dagligvarebutikk og opplevde at tre av mine kollegaer måtte gå på dagen da de ble anklaget for underslag og tyveri. Her var det også noen fra et eksternt firma som drev med svinn-reduksjon som hadde kartlagt dem bak kulissene i lang tid. De hadde visst innrømmet det alle tre, og jeg har alltid tenkt at da må det ha vært sant, men ble litt i tvil når jeg leste denne tråden her. Kan jo se at det fort kan virke mye enklere å innrømme slikt om man blir forespeilet at man får lønn ut oppsigelsestid og slipper politianmeldelse i etterkant. Man føler seg nok svært liten om man liksom skal "bevise" at man er uskyldig når et eksternt firma har brukt lang tid på å kartlegge og samle "bevis", og man selv ikke husker noe særlig fra de aktuelle dagene (dagene i en butikk-jobb er jo ofte ensformig, og man husker sjeldent detaljer fra de aktuelle flere måneder i etterkant med mindre det har skjedd noe helt spesielt).  

Anonymkode: 154cb...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men måtte du erstatte når de ikke har beviser på at det er deg? Hva sa politiet på det? Måtte du erstatte den summen eller ble du bare dømt, hvor lenge ble du dømt? Jeg er også beskyldt.

Anonymkode: ed2a2...ff5

Tråden er fra 2009 og brukeren har slettet profilen sin her inne! 

Anonymkode: 35e6b...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde du jo bare stå på ditt om du ikke har gjort det. Å gå med på det er jo det samme som å si seg skyldig i mange sine øyner. Er nok ikke så lett å få ny jobb om du får sparken da referansene dine ikke blir gode 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS - Solveig skrev (På 25.11.2009 den 10.16):

Takk for svar.

 

Annikken -->

Det dreier seg om mer enn de 2000 kronene, de var det første som forsvant. Det forsvant også en nattsafepose med omtrent 5000 kr i og det var flere tilfeller der det manglet 100 til 200 kr i kassa på kvelden. I tillegg er det gjort en del falske returer (en vare slås i retur og den som gjør det putter pengene i lomma). Totalt sett mener de det dreier seg om 40-50 000 kroner.

 

 

Jeg har i grunn bestemt meg for å si opp. Jeg kan ikke bevise min uskyld, og å fortsette å jobbe på et sted hvor de sier de ikke har tillit til meg og jeg ikke egentlig er ønsket orker jeg ikke tanken på. Jeg er kanskje feig, men situasjonen er uholdbar i lengden. Jeg regner med at de uansett kommer til å finne grunner til å kvitte seg med meg så snart som mulig.

Jeg syns du høres ut som en idiot. «Kan ikke bevise min uskyldig» «er kommer til å finne grunner til å kvitte seg med meg uansett.» Okei?? Så du er såpass dårlig i jobben at det er bare et tidsspørsmål før du blir tatt for noe igjen?

Jeg tror ut fra det du skriver, at du ønsker å bare si opp (og gi opp), at du er skyldig. Hadde jeg blitt beskyldt for noe sånt så hadde jeg blitt forbannet og bedt de gå gjennom kameraovervåkning for å prøve å finne årsaken. Du skriver også at du har slurvet med ting, og sånt tar seg bare ikke ut, så jeg er enig i at du bør si opp.

Anonymkode: b35e7...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også mistenkt for å tatt penger fra kassa en gang. Men de hadde gått gjennom hele kassasystemet og funnet ut at jeg hadde trykt på feil når kunder skulle ta ut penger, så pengene som ble tatt ut ble ikke registrert utgitt. Heldigvis fant de ut av det og jeg lærte meg noe nytt.

Anonymkode: b35e7...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns du høres ut som en idiot. «Kan ikke bevise min uskyldig» «er kommer til å finne grunner til å kvitte seg med meg uansett.» Okei?? Så du er såpass dårlig i jobben at det er bare et tidsspørsmål før du blir tatt for noe igjen?

Jeg tror ut fra det du skriver, at du ønsker å bare si opp (og gi opp), at du er skyldig. Hadde jeg blitt beskyldt for noe sånt så hadde jeg blitt forbannet og bedt de gå gjennom kameraovervåkning for å prøve å finne årsaken. Du skriver også at du har slurvet med ting, og sånt tar seg bare ikke ut, så jeg er enig i at du bør si opp.

Anonymkode: b35e7...05f

Sannelig godt at TS fikk denne beskjeden fra deg nå, 13 år etter at tråden ble opprettet. 

Anonymkode: 769a4...6f1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...