Gå til innhold

Hvor langt kan en bil gå?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og sambo diskuterer for dagen. Det er slik at jeg skal kjøpe meg bruktbil. Med lite peiling på bil, må jeg ty til hans erfaringer. Bilen jeg skal kjøpe skal koste mellom 50 000 -60 000. Så sier min samboer at jeg ikke bør kjøpe meg bil som har gått mer en 100 000 km. Men det ser ut til å bli vanskelig. Så til spørsmålet: hvor langt kan en bil gå? Jeg vet det er forskjell på en mercedes (som kan gå svært langt) og en Ford (som kanskje ikke går like langt), men sånn ca. tenker jeg på. ANYONE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Jeg hadde en gammel SAAB en gang *sukk, savne* den ble vraket da den var 18 år. Ifølge de som så på den, kunne motoren gått i mange år til (men det var rust på den). Husker ikke hvor mange km den gikk da, men den var i daglig bruk i alle de 18 årene, så det var vel en del..

Jeg tror at japanske biler (?) er veldig driftssikre og at de kan gå i det uendelige (må spørre noen om det var japanske. jeg kommer tilbake)!!!

Ps: Han Wild Thing er vel rette mannen for dette? hva gjør jeg i denne tråden egentlig :roll:

Kommer helt an på om det har vært jevnlig service på den, også avhenger det av merke.

Kjøp en Toyota du care. De er de aller beste, ifølge sånne undersøkelser. (Ei jeg kjenner har en Toyota som har gått 5-600.000. Problemet med bilen nå er ikke motoren men at setene m.m. er nedslitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Skal gi et forenklet svar - fordi det er så og si alt jeg vet...

En liten bil med 1,1 liters motor - eller 1,3, Fiesta f.eks. - går ikke så veldig langt før den er ferdig - toppen 200.000 km.

Mens en stor merchedes kan gå opp til 1,5 million km.

Så er det spekteret mellom de to variantenen da.

Og sånne ting som rust, riktig vedlikehold osv.

Jeg ville kjøpt en bil med litt større motor. Tar du vare på den, kan du ha den lenge. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hevder at når en bil passerer 100 000 begynner utgiftene å komme. Det stemmer også godt med erfaringer jeg har, både i jobb og privat.

Men så kommer det an på hvordan bilen har vært kjørt: det er stor forskjell på en taxi som går hele dagen med varm motor, og på en bil som kun brukes på korte turer. En kald bil slites mye mer enn en varm bil.

Noen biler (uavhengig av merke) bærer preg av å være mandagsbiler, mens andre utgaver av samme bil og modell går jevnt og trutt kilometer etter kilometer.

Selv var jeg en gang i tiden den lykkelige eier av en Ford Granada som hadde gått mange hundretusen km, den hadde vært taxi. Skikkelig go`bil var det selv om den hadde gått langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp, takk for svar jenter. Håper det kommer flere.

Embla: min samboer sier også at jeg må kjøpe japansk, evt. toyota og jeg heller helt klart i den retningen og. Men hvor langt??? Jeg er så usikkert. Noen biler som er avetert har gått 300 000, mens andre igjen 50 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt en bil som hadde gått 300000.

Sambo har kjøpt rimelige biler som har gått mye mindre og som har vært uten rust for langt mindre enn prisen du nevner i første innlegg.

Toyota er en rimelig og fin bil synes jeg. Har hørt masse skryt om bla. Corolla. Kanskje ikke verdens vakreste bil, men det hadde heller ikke spilt noen rolle for meg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

så mye vi kvinner vet om bil når det kommer til stykket :o

Det må vel helt klart bli en Toyota (corolla) i allefall :wink:

hvor lenge må du ha bilen? Når regner du med å få råd/lyst til å kjøpe en nyere bil?

Jeg ville sjekket ut service hefte og antall eiere, forhørt meg om type kjøring (som Mie var inne på, er det forskjell på hyppige småturer i forhold til langkjøring) og tatt avgjørelsen deretter. (i forhold til hvor lenge du må ha bilen)

også må du for all del ta bilen på en NAF kjøpstest (eller hva det heter). Det koster ikke så mye, og du får en ordentlig vurdering av bilens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du spør om å få prøvekjøre før evt kjøp? Så pakker du Embla og lille Ragu i bilen og setter kursen mot Bergen? Jeg fixer velkomstkomiteè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Hva om du spør om å få prøvekjøre før evt kjøp? Så pakker du Embla og lille Ragu i bilen og setter kursen mot Bergen? Jeg fixer velkomstkomiteè.

JA :hoppe: Og maten har vi jo med oss, så det blir ikke noe ekstra brydderi :sjarmor: *løper for å pakke ned det mest nødvendige*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ok jenter det er en deal. :wink:

Jeg er helt overrasket hvor mye dere vet om bilder. Dette med at det er en forbindelse mellom kortkjøring og motor og langkjøring og motor, det viste ikke jeg :o mye jeg ikke vet. Men som sagt så er jeg grønn når det kommer til biler.... :roll: Jeg ser forøvrig at det er mange som selger biler som har gått over 200 000 km :o men, jeg må prøve å styre unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bil hadde gått 150 000 km da vi kjøpte den i fjor - for 80 000 kr. Dette er en Opel Astra 1,8TD, og de som forstår seg på biler sier den kan gå minst en million km med rett stell og pleie. Det er også stor forskjell på dielselbiler og bensinbiler da diesel er en sterkere motor. Nå har bilen vår gått 260 000 og den putrer da enda den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toyota er et bra tips ja..

men ulempen med de er at de ruster veldig fort..

men hvis du kjøperen litt nyere modell (etter 91 tor jeg)

så er den galvanisert..

dvs behandla slik at den ikke skal ruste..

selv kjøpte jeg en 94 modell carina som hadde gått over 200

siden jeg kjører ca 20000prår har jeg bil i mange år for det..'

så det spørs jo litt hvor mye du kjører pr år også¨da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting som har noe å si er om bilen er bykjørt eller ikke..

sliter mer på motoren å kjøre i en by..

ellerdetr detertett trafikk da

med mye start og stopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjøp toyota eller mazda fra tidlig nitti-tall, de går og går og går og går...

eneste er at det kan være noe rust. på mazda spes rundt frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

100.000km er i.flg. min samboer, en magisk grense. Når bilen har gått over 100.000km blir den VELDIG billig. Tror ikke jeg ville gått for en bil som hadde gått så langt, hvis jeg skulle ha den noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Den praktiske betydning av en bils kilometerstand er noe overdrevet. En bil som har gått 200.000 kilometer kan meget vel være i langt bedre stand enn en annen bil på 100.000 - det avhenger bare av vedlikehold og hvor hardt bilen er bruk, og hva den er brukt til.

Selvfølgelig, risikoen for å oppnå behovet for total-gjennomgang er større jo høyere kilometerstand. Turbo-biler, spesielt. Også boksermotorer, enkelte tvilsomme fabrikater og kjente "problembarn" bør man se med mer skepsis på enn når bilen har lav kilometer.

En felle: lav kilometer KAN faktisk bety at bilen har kjørt lite pga MYE feil.

Det er et kjedelig faktum at biler ble av mer tvilsom kvalitet etter 80'tallet, dels pga mer elektronikk, dels pga mer sparing i kvalitet på komponenter (gjelder spesielt merker som Mercedes, BMW, Opel/GM generelt). Selv slitemerker som Toyota er blitt værre med årene, spesielt de modellene hvor produksjonen er flyttet til Storbritania.

Den andre siden er de såkalte billigbilene som, satt litt på spissen, er bygget for å slites under bruk. Suzuki, Dahiatsu og lignende har såppass svake komponenter i bærearmer og drivverk at disse gjerne er skummelt utbrukte etter fem år på norske veier, med brostein, veihull, issvuller og salt. Til sammenligning så er bærearmene på en Volvo fem ganger så tykke i diameter som på en Suzuki. Noe å tenke på. Tenk hvordan resten av bilen ser ut.

Slik jeg gjør det så bryr jeg meg i hovedsak ikke om kilometerene når jeg ser på bil (selvfølgelig utnytter jeg det for å få lavere pris), men ser heller på "sladrehanker" som forteller meg hvor mye og hvordan bilen er brukt. Er bilen fortsatt interessant, så får jeg en test via KNA Bruktbilgaranti eller NAF - om jeg ikke kan undersøke selv.

Vær veldig skeptisk til biler uten tilstandsrapport - en EU-godkjenning forteller deg ingen verdens ting!

Vi har fått biler inn på verkstedet til min onkel hvor gulvet har vært gjennomrustet - nettopp eu-godkjent og solgt til lykkelige bileiere som ikke aner noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...