Gå til innhold

Hvor langt kan en bil gå?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og sambo diskuterer for dagen. Det er slik at jeg skal kjøpe meg bruktbil. Med lite peiling på bil, må jeg ty til hans erfaringer. Bilen jeg skal kjøpe skal koste mellom 50 000 -60 000. Så sier min samboer at jeg ikke bør kjøpe meg bil som har gått mer en 100 000 km. Men det ser ut til å bli vanskelig. Så til spørsmålet: hvor langt kan en bil gå? Jeg vet det er forskjell på en mercedes (som kan gå svært langt) og en Ford (som kanskje ikke går like langt), men sånn ca. tenker jeg på. ANYONE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fortsetter under...

Hei bil kjøper!

Jeg vet om Volvo Amason som har gått 1000000 km he he.

For 50 000-60 000.- kroner har jeg kjøpt en Toyota, fordi disse er driftsikre.

Ford ville jeg ikke ha kjøpt :frustrert:

Når det gjelder kjørelengde, så kommer det ann på hva som er gjort med bilen den siste tiden.

Bruk NAF www.naf.no her får du tilstanden på bilen.

Koster litt, men det lønner seg.

Godt kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler må bytte en del slitedeler jevnlig når de har passert 100000km. Dermed vises bilutgiftene på verkstedregningen i motsetning til en nyere bil som har større verditap men vanligvis lavere årlige vedlikeholdsutgifter. Om du velger en bil med rimelig godt rykte er det ikke fare for at den bryter sammen, men lista over ting som må ordnes på service eller etter EU-kontroll blir stort sett stadig lengre (og dyrere) jo eldre bilen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Nå er det vel helst snakk om motorstørrelse hvor langt en bil kan gå (og tidligere og framtidig vedlikehold). Ville kjøpt av en som har eid bilen, og ikke en bil som er blitt solgt videre og hatt flere eiere.

En 1,3 liter er moden og ferdig når den er kjørt ca 150.000 km og kanskje noen km til, mens en 2 liters volvo kan kjøre langt og lenge. Jeg elsker Saab, men har ikke behov for bil nå heldigvis. Jeg forurenser nok med å ta flyturer.

Synes det er kjedelig å kjøre bil uten hestekrefter, men nå kjeder jeg meg...

(Noen har sagt at det er farlig også, f.eks. i forbikjøringer, men jeg Må IKKE forbi hver eneste bil)

Nå fikk jeg lyst på bil, helst en med turbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Vi har en Toyota 1,3 liter 1996 modell.

Den har pr dags dato gåt 380 000. Og den har mange mil igjen ;)

så må du huske at det er forskjell på hvordan man kjører bilen og da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gang en Golf for 15 000. Hadde den i 5 år, da hadde den gått 275 000. Solgte den for lommerusk, og den går ennå! Jeg hadde i alle fall billig bil de åra jeg hadde den.

Det er stor forskjell på biler og bilmerker. Min var diesel, og jeg har hørt mange si at de går lenger enn bensinbiler (uten at jeg er noen ekspert, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så til spørsmålet: hvor langt kan en bil gå? Jeg vet det er forskjell på en mercedes (som kan gå svært langt) og en Ford (som kanskje ikke går like langt), men sånn ca. tenker jeg på. ANYONE?

Det er umulig å si noe generelt om det, du må alltid ta i betraktning merke, modell og årsmodell, nettopp fordi forskjellene er så store. Det varierer fra rundt 200.000 til 700.000+, og det som har mest å si er hvor godt vedlikeholdt den er. Se på den aktuelle bilen, og forhør deg evt om hvor langt slike biler pleier å gå, hos noen med merkekunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil kan gå myyyye over 100 000. Jeg kjører på en bil 100 000 i løpet av 3-4 år, og da er det fortsatt relativt nye biler som ikke er slitne en gang. I din prisklasse kommer du ikke under den kjørelengden uten å kjøre en bil som var billig i utgangspunktet. Da vil du få samme vedlikeholdskostnad som om du kjøpte en "bedre" bil som har gått lenger.

Kjøp en bil der servicene er fulgt, det er det viktigste.

Ideelt sett er jeg enig med samboen din, men det forutsetter at du har minst 100 000 å handle for. Og så kommer det jo an på hvor mye og hvordan du skal bruke bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet

Det er nok vanskelig å finne en bil til 50-60 000 som har gått under 100 000, og biler kan generelt, som andre har sagt før meg, gå mye lengre enn det. Ville nok holdt meg under 200 000 hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Det er nok vanskelig å finne en bil til 50-60 000 som har gått under 100 000, og biler kan generelt, som andre har sagt før meg, gå mye lengre enn det. Ville nok holdt meg under 200 000 hvertfall.

Man kan fint få en bil til den prisen og som har gått >100 000.

Man da får man konebil, men hva gjør det omamn bare skal kjøre med den og ikke style og råne med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet
Man kan fint få en bil til den prisen og som har gått >100 000.

Man da får man konebil, men hva gjør det omamn bare skal kjøre med den og ikke style og råne med den.

Hehe. Ja, jeg skulle faktisk til å skrive "hvis du ikke skal ha en konebil" (Eller en eldre bil da).

Jeg så først etter en mellomstor bil i den prisklassen TS snakker om, og det var vanskelig å finne en som hadde gått så lite.

Endte til slutt opp med en liten konebil som bare hadde gått 45 000.

Endret av Bøllefrøet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Hehe ja :-D

Jeg har sett på biler en stund nå siden jeg skla kjøpe (må bare få lappen først :ler: )

Men hvis du eks. skal ha en corsa så kan du få en ganske ny og fin bil for den summen du tenker. Men alt ettersom, man ikke ikke si hvor langt bilen går med de opplysningene der.

Men jo lengere bilen har kjørt jo oftere/mer må man fikse, men ikgen kommer det ann på hvilken bil. Hvis du finner et bilforum så kan de alt der, sambo vet om et men han er ikke her nå hehe.

Men når du skal kjøpe bil så se en stun di forveien å snakk med en du kjenner som har peiling på bil! Sambo her kan massevis med bil så det hjelper veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan bilen er behandlet betyr oftest mer en antall kjørte km, se etter en bil med service hefte der alle servicer er fulgt. I så fall er ikke 100 000 mye på en normal bil. Ved å se litt i tester og levetids statestikker får du inntrykk av vilke merker som er holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra min far mener jeg å huske at:

dieselmotorer går lengre enn bensinmotorer.

Gamle Volvoer går og går, også japsebiler eks. Mitsubishi/Toyota og de små Golf'ene.

Sjekk serviceboka, etter 100.000 kommer skifte av viktige deler i motoren (topp-pakning og alle slags pakninger som lager lekkasje, startmotorer og dynamoer som sørger for strømtilførsel til motor, radiator for kjøling osv.

For noen bilmerker er rust et problem for eldre modeller - audi, opel og mazda.

Motorer varer ikke for evig, sjekk delepriser! Noen biler har veldig høye priser på delene hvis du må bytte.

Endret av MargreteJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet umulig å si hvor langt en bil kan gå. Det er mange myter og overtro ute også, og faktorene for en bils levetid er minst like mange.

Det som bestemmer en bils levetid er disse faktorene;

- motorens helse

- gear og overføringer

- elektronikk

- bærende konstruksjon

- tilgjengelighet av slitedeler

Alt dette kan føres videre og kokes ned til driftskostnad og ikke minst lysten på å benytte seg av bilen.

Motorer er veldig forskjellige, samtidig som de er fryktelig like. Det er et faktum at mange bilprodusenter benytter seg av motorer fra andre produsenter, dermed kan man godt kjøre rundt i en Japansk produsert bil og alikevel ha en bil som er tysk eller amerikansk. Det er også slik at enkelte motorer er usedvanlig dårlig skrudd sammen, eller har brukt komponenter som ikke tåler det bruket de blir benyttet til.

På bakgrunn av dette kan man si at noen bilmerker vil holde lengre enn andre, motorrelatert. Men motorer er utskiftbare, ryker den så er det egentlig bare et kostnadsspørsmål om man kan få tak i en ny.

Det samme gjelder gear og drivverk. Noen biler har desverre ikke fått det understellet de egentlig kunne trengt. Dette gjelder i høyst grad billige japanske/asiatiske biler. Skrekkeksempelet er Suzuki. Det er ingen hjelp i hvor ben og hel karosseriet er, og hvor godt motoren er hvis hjuloppheng tyter ut i alle retninger. Men, igjen - dette kan skiftes, det handler bare om hvor mye penger man gidder bruke på bilen.

Elektronikken blir straks verre, og elektronikken er det beste argumentet mot at biler blir bedre og bedre - det er desverre slik at det aldri har vært så mye feil på nye biler som det er nå. Vår familie har selv kondemnert en flett ny Mercedes til nesten millionen pga det var umulig å feilsøke etter alle de feilene bilen hadde, importøren fant det rett og slett for dyrt og vanskelig å rette opp i feilen. Da var det billigere å skaffe til veie en ny bil. Dette er et viktig tankekors, og i tillegg kan man trekke konklusjonen at en mer simpelt bygget bil vil kunne leve lengre enn en bil med mye avansert elektronisk utstyr.

På dagens biler er det i tillegg uforsvarlig å kjøre om du skulle ha en større eelktrisk feil, en feil avler fort flere. Det er vanskelig å si hvordan dette slår ut.

Om du får skader/rust på bærende konstruksjon, så betyr det som oftest at du trenger ny bil. Såklart, man kan forsøke å reparere, men dette er både dyrt og vanskelig å få tilfredstillende. Igjen så er det billigie asiatiske biler som sliter mest, men de er fulgt hakk i hel av franske merker. Det skal gjerne ikke mer til enn en litt hastig sving inn i en fortauskant, så har du helvete igang. Biler idag bygges med mye absorberingssoner og er dermed ikke like stive som biler fra steinalderen.

Men, den vikgitste faktoren for hvor lenge en bil lever er nok hvor lett det er å få tak i deler til bilen.

Jeg vil benytte min egen bil som eksempel. Jeg har en 1987 Mazda 929 med en motor som var svært sjelden selv da den var ny, det ble solgt 15 stykker i norge, og omtrent 40 stykker over hele europa. Bilen var svinedyr da den var ny, og i tillegg relativt ukjent.

Idag er det 7 stykker igjen i Norge, og det er et svare strev med å få tak i deler. Heldigvis er det slik at de fleste slitedeler som bremseklosser, calippere osv blir brukt igjen i flere modeller for å holde kostnadene nede for produsenten. Det er fremdeles ingen problem å få tak i bremser, diverse motordeler, osv.

MEN! De delene som ikke er mulig å benytte seg over flere modeller, som feks clutch, eksosanlegg, kardang, differensial, brekkwire etc etc - de produseres ikke lengre, og her står man ovenfor et kjempeproblem - spesielt når mesteparten er slitedeler!

Dette ville betydd døden for de fleste hverdagsbiler, det er ingen hensikt å beholde en bil hvor du ikke kan forvente å få reparert det som måtte gå i stykker.

Så, alt kan i utgangspunktet repareres, det eneste som virkelig dreper en bil er hvor dyrt det blir i forhold til bilens verdi - og om det i det hele tatt er mulig.

Så, hvor langt skal en bil kunne gå før det begynner bli behov for store reparasjoner osv? Umulig å si. Det kommer helt ann på hvordan bilen benyttes, hva den utsettes for av påkjenninger, hvordan man vedlikeholder den (vask bilene deres, det er første og viktigste steget!) - og joda - hva den i utganspunktet er i stand til å tåle.

Med tanke på påkjenninger og bruk, så vil nok en større bil kunne overleve lengre enn en liten bil, fordi det som oftest vil være sterkere materialer og større volum til å "absorbere" feil. En dieselmotor vil kunne seigpines mye lengre enn en bensinmotor, i noen tilfeller, fordi den i utgangspunktet utsettes for mindre slitasje. Men det betyr ikke det samme som at bilen går bra, eller at den er god nok.

Hvis jeg skulle sette knappen på en eneste bil, så måtte det bli Volvo 900-serie fra midten av 90-tallet. Den har alle faktorene for å kunne klare seg langt, og den er såpass moderne uten å ha alle problemene som nyere biler opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En foreleser fortalte en gang om en taxitur fra Gardermoen til Oslo. Taxien var virkelig sliten. Det var en gammel Mercedes. Han måtte til slutt kikke etter hvor langt den hadde gått. Den stod på over 900.000. Leende kommenterte han til taxisjåføren at det var jammen ikke verst at bilen gikk ennå med den kilometeren. "Den her?" svarte sjåføren. "Nei, den stemmer ikke. Den har jo rundet en gang allerede!" :-)

Mercedeser går og går. Det er ikke uten grunn at de fleste taxier er av det merket. Jeg hadde vært mer motvillig med å kjøpe en Kia som hadde gått 200.000 enn en Mercedes som hadde gått 400.000.

100.000 er som regel ingenting på de fleste biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...