Gå til innhold

To katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet om mine to katter som absolutt ikke går overens. De har bodd sammen siden juni, og fortsatt er det ingen bedring. Storepus er sjefen, det er tydelig, og lillepus er absolutt kuet. Hun tør knapt være i stua selv om jeg er der, hun er på kontoret eller i kjelleren (i tillegg til kjøkkenen for å spise), det er liksom der hun får lov av storepus å være. Problemet nå er at hun tør knapt å gå mellom disse to rommene uten at vi henter henne. Hvis hun er i kjelleren hele dagen får hun jo ikke i seg mat, mens hvis hun er på kontoret tør hun ikke gå ned i kjelleren der doen er, og har gjort seg en lei uvane med å tisse i kontorstolen. Den er heldigvis av skinn, så vi har vasket den godt flere ganger, i tillegg til å spraye med sitron, allikevel fortsetter hun med dette...

Et annet problem er at hun kan være på kontoret og ikke gjøre noe av seg, så plutselig stormer storepus inn på kontoret og angriper henne. Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor han gjør dette, han er etablert som sjef og hun prøver seg ikke i det hele tatt, så hvorfor kan han ikke la henne være i fred? Han vet også godt at han ikke har lov, han blir kastet ut når han gjør dette, og har nå begynt å løpe ut selv når jeg kjefter på han for dette.

Uff, jeg er så innmari lei av denne evige kampen, og har så vondt av lillepus. Er det noen kloke hoder der ute som har noen råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, man vil jo så inderlig at de skal være venner!

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe så veldig, men har kanskje noen tips du kan prøve.

Hva med å lage et helt eget rom til den minste? Hvor hun har alt hun trenger av dokasse, matskåler, evt kosekurv/teppe e.l og lekene sine?? Vi gjorde dette i starten med vår lille nykommer. Det fungerte bra, men hun er av den tøffe typen, så hun våget seg fort ut i resten av huset. Selv om hannkatten ikke likte dette noe særlig, tok hun både i mot slag og fres uten å blunke. Satte bare rompa til og vandret videre :fnise:

Dyrlegen min anbefaler slike feromoner når det gjelder atferdsproblemer til katter. Det virket ikke så veldig på mine, men kan jo være at dine katter har bedre resultat av det.

Når jeg kjefter på mine puser bruker jeg spruteflaske med vann i. Dette fungerer veldig bra, for jeg trengte bare sprute et par ganger på dem før de forsto at den flasken der betyr kjeft. Så nå løfter jeg bare opp flaksen også slutter de med den ugangen de da driver med. Kanskje du kan prøve dette på hannkatten?

Lykke til!

Skrevet

Vel, jeg kunne satt matskål ned i kjelleren, men da hadde vi aldri sett lillepus, og hadde endt opp med en helt asosial pus. Hun har kurven sin og lekene sine på kontoret. Kontoret og kjøkkenet er ved siden av hverandre, så når hun er der er det bare doen som er problemet. Å flytte doen inn på kontoret er utelukket, sambo vil nok ikke sitte i lukten av katteavføring, det lukter jo alltid litt uansett...

Storepus får seg en sprut og et strengt "nei", men poenget er jo at han vet han ikke får lov, det viser han ganske godt når han faktisk stikker ut selv når vi kommer når han plager lillepus. Problemet er å få han til å slutte å fly på lillepus i utgangspunktet så lillepus skal tørre å bevege seg fritt i huset.

Skrevet

Beklager at jeg ikke kunne være til større hjelp :unsure:

Men når jeg skulle få en til pus, leste jeg at det kunne ta mange mnd før de ble skikkelig venner, men at det som regel ordnet seg på et vis av seg selv. Sjefen i huset trenger kanskje ekstra laaang tid på å komme over fornærmelse at du skaffet en pus til, at den faktisk skal bli boende for evig og at hun lille ikke har som mål og ta over hans teritorium???

Men jeg håper alt ordner seg en gang :klemmer:

Skrevet

Setter pris på alle innspill jeg, uansett:)

Storepus hadde bare bodd hos oss et par måneder før lillepus, så jeg syns igrunn det er rart at han verner så mye om territoriet sitt... Ingen andre som har noen innspill?

Skrevet

Uff, det høres ut som en lei situasjon! Er storepus slik mot henne hele tiden, eller skjer det noen gang at de er i nærheten av hverandre og ikke krangler? Har du prøvd å leke med de begge to sammen? Det er et triks jeg ofte har brukt om jeg har hatt fosterkatter som ikke går overens. Da virker det ofte som det går opp et lys, og de skjønner at det kan gå an å ha det moro sammen og. :fnise: Ikke ulikt småunger...

Skrevet

De kan ikke være i nærheten i det hele tatt, lillepus er livredd storepus og freser og knurrer når han er i nærheten, og løper så fort hun har muligheten til det. Det nytter ikke med kos, godbiter enser hun ikke når han er i nærheten, hun er helt sammenknytt. Når hun freser sitter storepus bare og ser på henne før han rusler vekk.... Det er bare av og til han plutselig flyr på henne, aller oftest når vi ikke er der, men det har faktisk hendt at han har gjort det når jeg er der også, og det har vært helt uprovosert. Hvem av dem som faktisk begynner å slåss vet jeg ikke, men han har hvertfall rimelig stor fart på seg når han løper mot lillepus, og da går jo hun i forsvar med en gang...

Skrevet (endret)

Slik du beskriver det tror jeg dessverre ikke det er noen annen løsning enn å omplassere lillepus, og da fortrinnsvis til noen som ikke har flere katter.

Hvis dere ser veeldig svart på det, og har muligheten så KAN det være en løsning å skaffe en liten kattunge til som lillepus forhåpentligvis aksepterer og "rotter seg sammen med". Da vil han komme mer ovenpå, og storepus vil nok få problemer med å hanskes med de to.. Men gjør du dette, så sørg for å ha fri retur på kattungen innen en viss prøveperiode.

Faren med dette eksperimentet er at storepus får nok og rømmer hjemmefra. Han er tydeligvis en enekatt til gangs.

Endret av Aurora M.
Skrevet

Huff, ja, kan nok være at vi blir nødt til å omplassere lillepus til slutt, noe som eg veldig synd siden hun først ble omplassert til oss... Klarer ikke helt å snu hjernen rundt hvordan en katt kan ha to så forskjellige personligheter som det storepus har: han er verdens største kosegris, kunne sikkert løftet han etter halen uten at han hadde brydd seg, men ei lita pusefrøken skal han være slem med....

Skrevet

Nei, det er ikke lett å forstå seg på dem bestandig. Har nok ofte med kjemi å gjøre hos katter og, som hos oss..

Jeg ville ikke ha ventet for lenge med å omplassere lillepus, da det blir vanskeligere jo eldre de blir, både å få gitt de bort og for kattens egen del.

Men ikke gi henne bort til den første iallefall. Ta deg råd til å være selektiv så du føler deg sikker på at hun kommer til rett sted! Prøv å få en avtale om å holde kontakten med de nye eierne.

Veldig trist at det skulle ende sånn, men jeg tror nok du gjør det beste for henne.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei, Jeg fant 3 kattunger som var forlatt, har en stor hannkatt fra før, men tok likevell til meg disse små... Hannkatten ble mildt sagt fly forbannet, og var omtrent ikke inne i starten, og de gangene han var inne, var han ikke trivelig med kattungene. Slik har det vært siden juni (!!!), men nå har ting omsider begynt å roe seg, og de kan spise side om side, han kan forsatt frese til om kattungene er plagsomme, erter og henger i halen hans, men borsett fra dette går det fint (jeg tørr til og med alle 4 være sammen innendørs når jeg drar på jobb!)

er egentlig ikke så mye hjelp i dette innlegget, men det er kanskje et liiiite håp, her tok det tross alt nesten 7 måneder, før ting ble ok...

Skrevet
Jeg ville ikke ha ventet for lenge med å omplassere lillepus, da det blir vanskeligere jo eldre de blir, både å få gitt de bort og for kattens egen del.

Helt enig i at det høres best ut å omplassere lillepus. Jo snarere jo bedre, også på grunn av at denne behandlingen fra storepus sikkert forverrer selvtilliten hennes mer og mer... Ikke bra i det hele tatt.

Skrevet

Uff, dette var en veldig lei situasjon, føler virkelig med deg. Selv har en en jentepus på 5 år og skaffen meg en gutt for 2 år siden, og de er fortsatt ikke særlig gode venner. Hos oss er det sånn at han er sååå kosesyk, men hun nekter å gi han noen positiv oppmerksomhet. Så til slutt renner det over for han, og han bare "angriper" på nytt og på nytt for å leke med henne. Han mener ikke noe vondt ved det, måå bare få litt action og nærkontakt ut av dama! Også blir han helt oppslukt og klarer ikke å slutte når hun freser og skriker at han skal slutte.

Poenget var altså at hos meg er det ikke vondsinnet - er du sikker på at det ikke er sånn hos deg også? Er helt enig at det høres verre ut, siden lillepus tydeligvis er redd, men det kan jo kanskje være lurt å prøve å se på det med nye øyne, og kanskje du oppdager noe :-)

Uansett har jeg et par forslag:

1. Les boken "På talefot med hunden". Ja, den er hovedsakelig skrevet om hundens kroppsspråk, men det er det samme som gjelder for katter! Det er bevegelser som å gjespe, snu seg til siden, etc, som virker dempende på adferden og sier til kattene dine at situasjonen er trygg. Anbefales på det varmeste! Det har hjulpet MYE her å sitte og gjespe seg blå i fjestet når kattene er i samme rom. Link til boken: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=112

2. Har du vurdert en dyretolk? Det virker som at de virkelig har et dyptliggende problem med hverandre, og du må vite hva det er for å kunne hjelpe best mulig! Titt litt på www.sigra.no - Norges beste dyretolk!

3. Å gi begge kattene MYE oppmerksomhet en og en er essensielt! Begge skal føle seg så trygge og elsket i hjemmet som mulig. Får de ikke nok oppmerksomhet i trygge omgivelser (med døren lukket f.eks?), har de lite grunnlag for å stole på hverandre :-)

Lykke til!

Emilie

Gjest Gjest_vibeke_*
Skrevet

Stakkars pusekattene!!

For det første kan du forsøke feliway. Dette er noe du plugger inn i støpselet, som i mange tilfeller roer kattene.

For det andre finnes det et for som heter calm fra royal canin. Dette har jeg brukt på min stressede katt i det siste, og det fungerer.

For det tredje: er de kastrert/sterilisert? Hvis ikke, kan dette være noe av problemet....dessverre!!! Usteriliserte/ukastrerte katter har et noe større markeringsbehv/territoriebehov!

Skrevet

Det er faktisk mulig at det ikke er vondt ment fra storepus sin side, men han har kjempefart og løper på henne, og når hun i tillegg er redd for han er det ikke rart hun går i forsvar. Jeg prøver så godt jeg kan å få dem vant til å være i nærheten av hverandre, har lillepus på fanget og gir henne godbiter mens vi sitter i samme sofaen som storepus.

Når det gjelder dyretolk... veeeldig skeptisk egentlig. I tillegg koster det vel en del penger, og jeg er fattig student...

Feliway... har de det på dyrebutikk eller må jeg til dyrlegen?

Storepus får naturlig nok mye kos siden han er en kosegris og kommer opp på fangen om det er plass til han eller ei. Når det gjelder lillepus er det litt verre siden hun aldri er i stua, men jeg sitter ute på kontoret og koser med henne, i tillegg så passer jeg på å ta henne med i stua også når storepus er ute, lukker døra og går en runde med henne for å vise henne at storepus ikke er der. Da roer hun seg på fanget og ser ut som hun klarer å kose seg.

Når det gjelder for spiser de naturlig nok samme for, å få to katter til å spise forskjellig er håpløst... Og siden storepus er veldig langhåret får de for som er tilpasset pelsen hans, ellers blir han en eneste stor floke uansett hvor mye man børster han...

Ja, de er begge kastrerte, og var også det da de kom hit bgge to.

Skrevet

Ang fôr så går det veldig fint å blande ut 50/50 med fôr for pelsen og det calm foret!

En annen ting jeg glemte å nevne som jeg VIRKELIG ville prøvd, uansett hvor skeptisk du er, er blomstermedisin. Det er et alternativt preparat, og er 100% uten bivirkninger. Min jentepus var en svært svetten, ubalansert og stresset pus. Så begynte hun på blomstermedisin mot stress og angst i julen i fjor, og vi fikk en ny katt.. Det er helt fantastisk! Hun er så utrolig mye mer avslappet og trygg. Det er helt rørende for meg som kattemamma og få se :) Jeg gir henne 7 dråper, 2 ganger dagelig. Hun elsker å få vann fra engangssprøyte, så jeg bare blander det og gir det på den måten, men det går fint å dryppe over våtfôr f.eks.

En flaske varer ca i 3 uker, og koster 150,- her:

http://sigra.no/nettbutikk.html

Min erfaring er at den mot stress og angst fungerer bedre enn den mot stress og frustrasjon, men det kommer vel anpå problemet.

Virkelig, selvom du kanskje er skeptisk til dette, det er ingenting å tape! Og du kan tjene så utrolig på det. Har anbefalt det til flere venner, men nøyaktig samme resulatat :)

Lykke til! Kanskje dere også får en harmonisk jul!

Emilie

Skrevet

Nå har jeg skaffet meg Feliway, plugget den i for noen timer siden, så nå er det bare til å vente og se om det funker. Noen som vet hvor lang tid det tar før det virker? En dag, en uke, en måned?

Skrevet

Hvis det virker så virker det ganske umiddelbart. Men jeg tror det virker bare den tiden han oppholder seg i nærheten av stoffet, og om det hjelper på det naget han bærer til lillepus, er jeg usikker på. Men kanskje om han generelt får "roet nervene litt"..

Skrevet

Ser ikke ut som det funker :frown:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...