Gå til innhold

Slutte på p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Skal begynne på 2 uke på p-pille brettet. Tenkte å slutte helt etter den 3 uka. Så skal ikke ta småpillene.

Den blødningen jeg får da, er det ekte mensen?

Er bekymret for at jeg er gravid, for jeg er ikke helt i form. Men tenkte å vente å se om jeg begynner å blø når jeg slutter på p piller i stede for å kjøpe graviditetstest.

Men lurer på om man får blødning etter å slutte etter 3 uker på brettet og om det er ekte mensen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du spiser "sukkertøyene" eller ikke har ikke noe å si. Du skal ikke ha hatt eggløsning når du tar p-piller og det er derfor ikke ekte mensen du får når du slutter på pillene. Men du kan nok få eggløsning ganske raskt etter at du har sluttet på pillenen og da får du vanlig mensen to uker etterpå så sant du ikke har blitt gravid.

Dersom du tror du er gravid nå bør du jo ta en test med en gang i stedenfor å vente på en blødning som det kan ta langt tid før kommer og som du i utgangspunktet ikke skal få dersom du faktisk er gravid.

Skrevet

Ja, graviditetstest er jo lurest. Har tatt alle pillene til riktig tid, men er noe som gjør mer nervøs for at jeg kan være gravid.

Men når man snakker om når man får blødning igjen, så har jeg hørt at man kan få det rett etter man slutter, men personen over tror man får det ca 2 uker etter man slutter.

Ble litt i tvil når jeg skal slutte nå egentlig. Har ikke partner lenger så det er ikke nødvendig med p piller nå. Men det beste hadde vært om jeg fikk blødning i begynnelsen av desember. Men hvis jeg slutter på brettet når det bare er småpillene igjen, så er jeg i begynnelsen av desember.

Hadde jeg fått blødning med en gang da, hadde det vært bra. Men hvis det ikke blir før 2 uker etterpå så timer det litt dårlig :P Mensen i begynnelsen av månedene passer best for meg. Noen som vet når jeg egentlig burde slutte da? Bruker mercilon 28.

Takker for tips =)

Skrevet

Du pleier vel å få blødning ca i den siste uken på brettet? (sukkerpillene)

Hvis du tar de første tre ukene på brettet ferdig vil du få blødning som du pleier(dersom du ikke er gravid) etter det, siden det uansett ikke er hormoner i den siste raden med piller.

Etter dette er det vanskelig å si når du får vanlig mensen igjen, men selv fikk jeg den 30 dager etter pilleblødningen, og 34 dager etter at jeg tok siste pille.

Skrevet

Har hoppet over noen blødninger de siste gangen (sukkerpillene). Leste et sted at man kan være gravid selv om man begynner å blø på sukkerpilledagene? Stemmer dette, eller vil man ikke blø i det hele tatt om man eventuelt er gravid?

Ser ut til at man får ordentlig mensen igjen da ca 1 måned etter man slutter da :) Hadde vært bra om det ble til det tidspunktet med meg også.

Skrevet

Vet egentlig ikke helt hvordan det er. Men jeg tror jeg hadde tatt en test for å være sikker ihvertfall.

Skrevet

Det er noen som blør selv om de er gravide, men det pleier jo å være et vanlig tegn på graviditet at blødning uteblir.

Det er jo høyst individuelt når den vanlige mensen kommer tilbake etter pilleslutt. Det kan tidligst komme to uker etter at du har sluttet. Da vil det si at du hadde eggløsning med en gang. Men litt avhengig av hvor lenge du har gått på pillene, hvor sterke de er osv. så vil det nok være en del hormoner i kroppen din en stund etter at du slutter som vil hindre en eggløsning. Nå er det mange år siden jeg sluttet på pillene, så jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før jeg fikk mensen igjen. Men det var muligens en måned. Det kan hende at kroppen er vant med månedssykluser og fortsetter med det på egenhånd?

Hilsen gjest med innlegg #2

Gjest Gjest_toca83_*
Skrevet

Jeg fikk tilbake mensen med en gang, dvs jeg fikk eggløsning to uker etter at jeg sluttet på pillen, og mens en uke etter det igjen. men ettersom jeg har skjønt så er dette høyst individuelt.

Skrevet

Leste i pakningsvedlegget (Mercilon 28) at man kan slutte når som helst på pillene. Hvis jeg slutter nå (akkurat begynt på uke 2), så kan jeg altså få blødning når som helst siden det er individuelt. Hvis jeg får blødning med en gang, så er det bare en "falsk" blødning.

Men er det om 2 uker til 3 mnd, så er det kanskje ordentlig mensen?

Vet jeg burde ta en graviditetstest, men klarer ikke gjøre det. Hva om det er positivt? Har ingen mulighet til å få barn nå og han jeg var sammen med har dratt. Men klarer ikke ta en test. Da er det bedre å vente på mensen.

Har følt meg kvalm igår og idag og dårlig matlyst. Har vært litt triste hendelser i familien de siste dagene, vet ikke om man kan bli kvalm av det? Har spist lite også, fordi jeg ikke har lyst på mat disse dagene.. Tror dere kvalmen kan komme av det?

Bekymrer meg for så mye nå! =/

Skrevet

Det er ikke ideelt å starte og slutte på p-piller oftere enn nødvendig. Derfor bør du vurdere om du faktisk trenger å slutte, selv om du ikke har partner. Hvis du ikke ønsker å gå på p-piller uansett, eller om du vet at det sannsynligvis er (veldig) lenge til du får ny partner, skal du selvsagt slutte.

Skrevet

Du har et poeng der Iah..

Er så vanskelig å vite om jeg får ny partner eller ikke etter hvert! Det må jeg også tenke på.. Var jo litt bivirkninger i begynnelsen som man må igjennom på nytt hvis man slutter og så starter på nytt senere.

Skrevet

man kan bli kvalm av stress og slik som du forteller om. Ta testen hos legen, så slipper du å gjøre det alene!

Skrevet
Vet jeg burde ta en graviditetstest, men klarer ikke gjøre det. Hva om det er positivt? Har ingen mulighet til å få barn nå og han jeg var sammen med har dratt. Men klarer ikke ta en test. Da er det bedre å vente på mensen.

Dersom du er gravid kan det høres ut som at abort er et alterantiv for deg. Men dersom du venter på at mensen skal komme for å avkrefte en graviditet, så vil du jo ikke få den avkreftelsen og det vil bli for sent å ta abort. Det er vel heller ikke helt bra å ta p-piller dersom man er gravid?

Men om du har tatt pillene dine punktlig og uten kluss er det jo veldig liten sjanse for at du er gravid. Da er det bare bekymringene dine som gjør at kroppen din spiller deg et puss. Ta en test, få avkreftet en graviditet og slipp ned skuldrene.

Skrevet

Ja, har tatt pillene til riktig tid og ikke glemt noen, så sannsynligheten er veldig liten for å være gravid da..

Kvalmen er forresten gått over, så har senket skuldrene litt! Men skal vurdere en test.

Skrevet

Du er ikke noe mindre gravid om du ikke tar en graviditetstest. Du får bare vite om du er gravid senere, og får kortere tid med tanke på evt. abort.

Skjønner det er skummelt å ta en graviditetstest, men det er veldig fort over og da har du svaret.

Det er en minimal sjanse for å bli gravid på p-piller, så oddsen er ganske god for at du blir lettet og kan slutte å uroe deg.

Lykke til og oppdater oss når du finner ut for sikkert da :)

• 2 uker senere...
Skrevet

glemte pille i første uke på brettet... hadde sex i denne perioden. det er nå i overkant av en uke siden. kan jeg droppe resten av p pillene på dette brettet for å se om jeg får blødning? som om jeg skulle ha begynnt på sukkerpillene nå? har dårlig tid da jeg skal reise i fem mnd og ikke føler jeg kan vente til jeg normalt skulle hatt blødning..

takker for svar:)

Skrevet

Jo fortere du får et sikkert svar på det du er usikker på, så er vel det bedre ? da tar du ikke flere piller nå. Hvis jeg glemmer en pille eller slutter så får jeg "mensen" etter 2 dager. Hvis du skal ut å reise så hadde jeg ikke grublet lenger, men kuttet ut, testet og hvis alt er i boks så begynn på pillene igjen evt.

Jeg sier "jeg har hørt"(jeg har ingen kilde) men jo raskere man begynner på pillene igjen, jo mindre bivirkninger får man av å starte opp igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...