Gå til innhold

Krumkakeskåler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har et godt tips hvordan jeg skal få til å lage krumkakeskåler FØR de stiver?

Har problem med at de stivner FØR jeg får lagt de over koppen.

Hva gjør jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å si hva du gjør feil når du ikke sier hvordan du gjør det. Er du rett og slett for treig kanskje? Jeg flytter krumkaken rett fra jernet over til koppen, den får ikke tid til å stivne på det sekundet dette tar.

Skrevet

Treig? Næh, flytter de over i sekundet jeg tar dem ut av jernet, men likevel så stivner de raskt slik at sprekker når jeg bøyer de over koppen :kjefte:

Skrevet
Treig? Næh, flytter de over i sekundet jeg tar dem ut av jernet, men likevel så stivner de raskt slik at sprekker når jeg bøyer de over koppen :kjefte:

Prøve en annen deig?

Mindre mel kanskje?

Bare forslag altså, har ikke særlig peil ;)

Skrevet

Droppe å steke dem.

Deigen er mye bedre enn kakene..

:)

Skrevet
Droppe å steke dem.

Deigen er mye bedre enn kakene..

:)

:ler: Ja, jeg kan jo servere krumkakedeig til svigers dynket i multekrem på julaften :ler:

Skrevet

Jeg tror nok at deigen din må være for tykk. Eller noe i den duren. Har ikke så mye peiling jeg heller, men den ene gangen jeg og mamma lagde krumkaker (rullet dem da) tok det ihvertfall 10 sekunder før de begynte å stivne.

Skrevet

Her er oppskriften som min bestemor brukte.

Hun veide 3 egg og da vekten var funnet, tok hun akkurat like mengder av de andre ingrediensene. Si vekten av 3 egg var 150 gr, så var det 150 gr hver av det andre.

Skrevet

Takk for alle tips og ideer! Må vel bare prøve meg frem når det gjelder røra mi.

:klemmer:

Ha en vidunderlig førjulstid alle sammen :nissegutt:

Skrevet

Slutter meg til den oppskriften med å veie eggene. Og så ta like mye meierismør, mel og sukker. Pluss en halv ts vaniljesukker pr. egg.

Og så er det viktig at røren er kald hele tiden. Oppbevar den i kjøleskapet og ta ut litt og litt når du steker. Hvis ikke blir smøret mykt, og da blir kakene for tynne og for harde.

Skrevet
:ler: Ja, jeg kan jo servere krumkakedeig til svigers dynket i multekrem på julaften :ler:

God idé - jeg tror heller ikke svigers dynket i multekrem er noen höjdare ;)

Skrevet

Om de først blir dynket i portvin eller cognac så :)

Skrevet
Slutter meg til den oppskriften med å veie eggene. Og så ta like mye meierismør, mel og sukker. Pluss en halv ts vaniljesukker pr. egg.

Og så er det viktig at røren er kald hele tiden. Oppbevar den i kjøleskapet og ta ut litt og litt når du steker. Hvis ikke blir smøret mykt, og da blir kakene for tynne og for harde.

Takk for supert tips! Det må jeg teste ut :klemmer:

Høres fortreffelig ut syns jeg ;)

Skrevet

Lager man krumkaker bruker man røre og ikke deig. Jeg vil tro at røra di er for tykk eller at du steker krumkakene for lenge.

Skrevet
Lager man krumkaker bruker man røre og ikke deig. Jeg vil tro at røra di er for tykk eller at du steker krumkakene for lenge.

Ikke enig. Med mindre du mener at røren er så tykk som deig. Jeg hadde kunnet trille kuler av min om jeg ville.

Kanskje det kommer an på oppskriften? Mye fett som er varmt vil vel holde kaken myk til den kjølner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...