Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #61 Skrevet 26. november 2009 Jeg har lest hele loven (den er faktisk ganske kortfattet og lettlest), men jeg siterte kun det som hadde direkte betydning for saken. Lesing av resten av loven endrer ikke på noe av det jeg skrev. JO, det gjør nok det. Hadde du lest hele loven ville du sett at den ikke inneholder noen straffetrussel. Det kan uansett stilles spørsmål om loven i det hele tatt kommer til anvendelse, i og med at Haugli står utenfor landslaget. Dessverre gis det alt for milde straffer ved voldtekt. Det var derfor jeg antydet noen måneders fengsel som det mest sannsynlige. Et par år ble kun nevnt i parentes, og var mer et uttrykk for hva jeg mente ville være rimelig i denne saken (tilsvarende synes jeg det er vanskelig å akseptere straffeutmåling på mindre enn 10 års fengsel ved voldtekt, det være seg uaktsom eller overlagt sådan). Se over. Foreslår at du lærer deg et minimum av juridisk metode. Lykke til med eksamen i rettslære 1.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #62 Skrevet 26. november 2009 Se over. Foreslår at du lærer deg et minimum av juridisk metode. Lykke til med eksamen i rettslære 1. Jeg har tidligere kommmentert at det loven ikke anga noen strafferamme, jeg har derfor lurt på hvordan loven har vært anvendt tidligere. Det står likevel at det er domstolene som skal håndheve loven. Dette må implisere mulighet for straffereaksjoner ved lovovertredelse.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 26. november 2009 #63 Skrevet 26. november 2009 Problemet er vel at dette ikke er første gangen. Han har vel etter sigende stadig vekk kommet med sånne utsagn - og en gang blir det nok. Jeg synes var tøft gjort av Maren Haugli å sette foten ned og rapportere det. Men utrolig synd at hun nå blir gjort til syndebukk. Hun har rapportert noe som er totalt uakseptabelt. Han er den som har tråkket over streken - og forbundet har reagert. Mulig de skulle reagert for lenge siden - det kan nok diskuteres, men det er bra at det slås ned på idrettsledere som ikke kan oppføre seg. Javel - og hvor har du det fra? Siden du tydeligvis er så sikker så må du jo vise til hvor det står at han har kommet med slike utsagn tidligere også. Var det til samme jenta? Eller til hvem?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #64 Skrevet 26. november 2009 Jeg har tidligere kommmentert at det loven ikke anga noen strafferamme, jeg har derfor lurt på hvordan loven har vært anvendt tidligere. Det står likevel at det er domstolene som skal håndheve loven. Dette må implisere mulighet for straffereaksjoner ved lovovertredelse. Nei. Har du hørt om legalitetsprinsippet i strafferetten?
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 26. november 2009 #65 Skrevet 26. november 2009 Jeg synes alle som hyler korsfest i denne saken bør stille seg selv følgende spørsmål: Har jeg noen gang sagt noe dumt - noe jeg har angret på? Jeg tviler på om den personen finnes. Men da er det godt å få tilgivelse, er det ikke? Man nyter altså godt av noens raushet og det vil alle ha behov for - før eller senere. Nå greide jo partene å skvære opp og Muller har bedt om unnskyldning og har beklaget. Og den beklagelsen er blitt akseptert. Slik ordner de aller fleste opp når man gjøær noe man ikke bør gjøre,- som i denne saken. Men det er jo ting som tyder på at noen i skøyteforbundet syntes dette var en glimrende anledning til å bli kvitt Miuller. Man griper begjærlig anledningen, stempler Muller som sexovergriper, hvilket er den ultimate pariakasten i vårt samfunn. Da er det enkelt å sparke mannen. Ingen har tenkt tanken på at det som er formidlet i mediene kanskje er overdrevet og ingen har tenkt tanken på at Muller også er et menneske. Som faktisk angret seg og beklaget. Men tilgivelse er åpenbart ikke noe som tilgodesees menn med uortodoks atferd. Alt må være pinlig politisk korrekt, og nåde den som tillater seg å stille kritiske spørsmål ved denne heksejakten.
Gjest brutal_mann Skrevet 26. november 2009 #66 Skrevet 26. november 2009 - Do you want to suck my cock? skal amerikaneren ha sagt ifølge Dagbladet." Når å si dette er nok til å få sparken så er en på vei mot et samfunn en ikke ønsker. Vi vil ende opp med en verden der menn vil anklages, og dømmes, for seksuelt overgrep mot kvinner bare ved å vise normalk interesse. Skulle en mann finne på å foreslå seksuell aktivitet for en kvine kan han nok rissikere å få ødelagt hele sitt liv i feminismen sitt navn. Snart vil vi ha en verden der menn MÅ kreve at en kvinen signerer en kontrakt, en detaljert sådan, angående forestående seksuell aktivitet. Dette blir fantastisk...
Gjest Gorgonzola Skrevet 26. november 2009 #67 Skrevet 26. november 2009 (endret) Jeg var der ikke, har aldri trent på skøytelandslaget og skal derfor være forsiktig med å uttale meg bombastisk men registrerer følgende: Mueller er amerikaner - "wanna suck my cock?" "motherfucker" og endel ord/uttrykk med klar seksuelt innhold kan vanskelig direkte oversettes og tolkes til samme ords betydning på norsk. I så fall skulle mange kinofilmer vært tatt av plakaten. Maren Haugli skal etter sigende ikke hatt noe sterkt ønske om at Mueller måtte gå. Haugli og Mueller har etter sigende skværet opp. Når jeg var i Forsvaret var det flere tilfeller av meldinger med sterke seksuelle dragninger (som "sitt ikke der og klø ballene dine soldat, reis deg NÅ eller skal du faen meg tvinges til å ikke bare klø mine men suge meg til himmelen"). Ingen befal har, som jeg kjenner til, blitt bedt om å gå på grunn av språkbruk og hentydninger av slik art. Nå skal det sies at i min tid og våpengren var det kun gutter (med ett unntak og hun var den groveste i kjeften av dem alle). Jeg mener personlig det er vesens forskjell på kvinners og menns terskel OG tolkninger hva seksuell trakassering og ulike hersketeknikker og tolkning av maktbalanse (eller ubalanse) og innstilling til autoriteter er/innebærer. Om samfunnet skal si at det er ok eller at den eventuelle forskjellen skal aksepteres ukritisk vet jeg faktisk ikke. Så lenge man erkjenner den eventuelle forskjellen så må mennesker agere deretter. Det gjør vi på mange andre områder også, de fleste normale menn "vet" at kvinner generelt pr. definisjon har andre grenser og lavere terskler på mye. Min eneste konklusjon i forhold til denne aktuelle saken er at når dette kom ut - og eskalerte - i media hadde ikke skøyteforbundet noe valg. Til mange utøveres store fortvilelse. Gleder meg til etterspillene når de verste bølgene har lagt seg. En ting er mulig erstatningssak for domstolene, en annen og mer spennende greie er den dagen NRK eller TV2 viser en dokumentar (tidligst ett år etter OL) om hva som "egentlig skjedde". Ikke like sikker på at skøyteforbundet, Esten O. Sæther (politisk superkorrekt sportskommentator i Dagbladet for uinvidde) og Lysbakken er like trygge og belærende da. Endret 26. november 2009 av Gorgonzola
LilleBille Skrevet 26. november 2009 #68 Skrevet 26. november 2009 Javel - og hvor har du det fra? Siden du tydeligvis er så sikker så må du jo vise til hvor det står at han har kommet med slike utsagn tidligere også. Var det til samme jenta? Eller til hvem? Jeg vet jo ikke mer enn det som har stått i aviser - og vært sagt på nyhetene, som feks i BT.no, og det er på det grunnlaget jeg uttaler meg. Men jeg tviler vel på at kun det ene utsagnet - om det hadde stått helt alene ville vært nok til å sparke noen, men at det har vært det som fikk begeret til å renne over.
Gjest meohmy Skrevet 27. november 2009 #69 Skrevet 27. november 2009 Jeg vet jo ikke mer enn det som har stått i aviser - og vært sagt på nyhetene, som feks i BT.no, og det er på det grunnlaget jeg uttaler meg. Men jeg tviler vel på at kun det ene utsagnet - om det hadde stått helt alene ville vært nok til å sparke noen, men at det har vært det som fikk begeret til å renne over. Jeg husker også at han har vært i hardt vær tidligere for sin opptreden overfor de han trente, var mange skriverier om det den gangen men jeg husker ikke akkurat når de var. Jeg tror heller ikke at han fikk sparken kun for dette ene utsagnet, især fordi Haugli ikke ønsket han sparket men kun ønsket fokus på hans opptreden og at han kunne endre på den. Jeg tror det bare var begeret som rant over for skøyteforbundet og de benyttet anledningen til å kvitte seg med en fyr de ikke ønsket å ha der.
Gjest my goodness Skrevet 27. november 2009 #70 Skrevet 27. november 2009 Når å si dette er nok til å få sparken så er en på vei mot et samfunn en ikke ønsker. Vi vil ende opp med en verden der menn vil anklages, og dømmes, for seksuelt overgrep mot kvinner bare ved å vise normalk interesse. Skulle en mann finne på å foreslå seksuell aktivitet for en kvine kan han nok rissikere å få ødelagt hele sitt liv i feminismen sitt navn. Snart vil vi ha en verden der menn MÅ kreve at en kvinen signerer en kontrakt, en detaljert sådan, angående forestående seksuell aktivitet. Dette blir fantastisk... Det var vel kanskje å dra den litt vel langt... får være grense for paranoia..
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #71 Skrevet 27. november 2009 Det var vel kanskje å dra den litt vel langt... får være grense for paranoia.. Når man signerer arbeidskontrakter med amerikanske arbeidsgivere må man samtidig vanligvis skrive under på at man ikke vil berøre det annet kjønn på noen som helst måte, prate om sexrealterte eller intime emner. Ønsker vi et slikt arbeidsmiljø i Norge hvor en part kan trekke frem en dårlig spøk og få den andre part sparket?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #72 Skrevet 27. november 2009 Når man signerer arbeidskontrakter med amerikanske arbeidsgivere, må man samtidig vanligvis skrive under på at man ikke vil berøre det annet kjønn på noen som helst måte, prate om sexrelaterte eller intime emner. Dette synes å være en god praksis som trekker opp klare grenser for hva som er tillatt, og det vil gi et godt vern mot seksuell trakassering og uønsket seksuell oppmerksomhet. Dette burde innføres som standard i alle arbeidsforhold også i Norge. Det formodes imidlertid at kontrakten kun omfatter den tida en er på jobb, evt også utenfor jobb i forhold til dem man jobber sammen med. Dersom den skal gjelde også i fritida overfor personer en ikke treffer på jobb, evt også innad i familien, blir påbudet i strengeste laget.
Mann 42 Skrevet 27. november 2009 #73 Skrevet 27. november 2009 Når å si dette er nok til å få sparken så er en på vei mot et samfunn en ikke ønsker. Vi vil ende opp med en verden der menn vil anklages, og dømmes, for seksuelt overgrep mot kvinner bare ved å vise normalk interesse. Det var vel kanskje å dra den litt vel langt... får være grense for paranoia.. Tydeligvis ikke, for det later til at det finnes dem som gjerne ser at man innfører AKKURAT slike regler. Dette synes å være en god praksis som trekker opp klare grenser for hva som er tillatt, og det vil gi et godt vern mot seksuell trakassering og uønsket seksuell oppmerksomhet. Dette burde innføres som standard i alle arbeidsforhold også i Norge.
Lizzee Skrevet 27. november 2009 #74 Skrevet 27. november 2009 (endret) Men nå vet vi jo hva Muller sa: Jeg sa ordrett til Maren: «I heard you are good at sucking cock?», og så la jeg til: «So are you?»,sier Muller til Se og Hør sakset fra ABC Nyheter Endret 27. november 2009 av Lizzee
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #75 Skrevet 27. november 2009 Men nå vet vi jo hva Muller sa: sakset fra ABC Nyheter Sjarmerende mann denne Mueller....
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #76 Skrevet 27. november 2009 Nå vet vi jo ikke sikkert om dette stemmer før vitner har uttalt seg. Når det er sagt, er jo dette noe helt annet (selv om det kanskje kan regnes som en dårlig spøk) enn det som ble referet i Dagbladet i går. (Do you wanna suck my cock?)
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #77 Skrevet 27. november 2009 Er det egentlig ikke litt nedverdigende for kvinner å ikle seg offerrollen hele tiden? Hvorfor må dere hele tiden ha noen andre til å forsvare dere og noen andre å skylde på? Som guttunge fikk jeg ikke akkurat noe høy stjerne hos de andre gutta dersom jeg løp bort til mora mi, dro henne i skjørtekanten og bæljet så tårene skvatt "han slemme gutten mobbet meg! Uæææææ!!" Håndter problemene selv og slutt å sutre så inni helvete. Sleivkjefta tullinger finnes overalt, men det må da kunne gå an å håndtere dem uten å gjøre seg selv til et svakt offer som løper til overmakta og klager.
Gjest Gjest_tøffa_* Skrevet 27. november 2009 #78 Skrevet 27. november 2009 Er det egentlig ikke litt nedverdigende for kvinner å ikle seg offerrollen hele tiden? Hvorfor må dere hele tiden ha noen andre til å forsvare dere og noen andre å skylde på? Som guttunge fikk jeg ikke akkurat noe høy stjerne hos de andre gutta dersom jeg løp bort til mora mi, dro henne i skjørtekanten og bæljet så tårene skvatt "han slemme gutten mobbet meg! Uæææææ!!" Og så, da? Du fikk ikke status blant de andre gutter? Hva så? Skal jenter finne seg i å bli behandla slik gutter synes vi burde finne oss i å bli behandla, bare fordi gutter mener vi ikke får status i gutters øyne hvis vi gjør slik vi selv vil, reagerer på ting vi finner det rimelig å reagere på? Hvem bestemmer hva som er rett og feil? Er det feil å si ifra om mobbing, bare fordi gutter flest ikke synes det gir noe status å si ifra om mobbing? :klø: Håndter problemene selv og slutt å sutre så inni helvete. Sleivkjefta tullinger finnes overalt, men det må da kunne gå an å håndtere dem uten å gjøre seg selv til et svakt offer som løper til overmakta og klager. Slutt å tro at folk kan håndtere alt selv. Det er en grunn til at menn topper selvmordsstatistikkene. De tror de er verdensmestere, men finner kjapt nok ut at INGEN er laget av stål. Hva gjør man når man hele livet er blitt flaska opp til å holde maska, og ikke tør si ifra når man har det vondt? Biter det i seg til det sprekker, på en eller annen måte. Å tørre si ifra om urettferdighet og dårlig oppførsel er en styrke. Det er ikke slik du lærte i barnehagen at du får vagina og blir svak bare fordi du står opp for deg selv og sier ifra om urettferdighet. Det kalles ryggrad og integritet. Du kommer til å kjøre deg selv i grava med den innstillingen du har. Lykke til..
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 27. november 2009 #79 Skrevet 27. november 2009 Peter Mueller har gravd sin egen grav. Han har, i likhet med alle andre, et valg om han vil komme med slike flåsete kommentarer eller ikke.
Gjest Gjest_Pippi_* Skrevet 27. november 2009 #80 Skrevet 27. november 2009 Mannen har unnskyldt seg og Maren Haugli har godtatt denne unnskyldningen, og hun ønsket ikke at Mueller skulle fjernes .. at forbundet velger å fjerne ham allikevel tyder på at det er andre årsaker til at han måtte bort. I Stavanger får drosjesjåfører fortsette å utøve sitt yrke selvom de har forulempet flere kvinner på en alldeles grov måte. Skal man i Norge kjøre en slik linje så må man være konsekvente. Slikt reglement gjelder vel ikke kun kvinnelige idrettsutøvere? Hva med mannlige utøvere som har blitt behandlet på en lik og gjerne en mye verre måte?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå