Gå til innhold

Hva sa Peter Mueller?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor ikke kalle en spade for en spade. Dette var åpenbart seksuell trakassering, langt over grensen for hva som kan tolereres av hvem som helst. Det er godt at skøytemiljøet gjorde det eneste rette i situasjonen. Det er imidlertid skuffende og skremmende at ikke politiet har startet etterforskning mot mannen. Denne uttalelsen må da være mer enn nok til å få ham domfelt og fengslet noen måneder (kanskje til og med et par år?) for seksuell trakassering. Bevisførselen skulle ikke by på noen problemer.

Ja, hadde ikke det vært noe, dere? Alle aggro-feministers våte drøm! Send ubehøvlede machomenn i fengsel for å være breiale og store i kjeften. Men til alt hell eksisterer ikke den muligheten, selv om Mueller kanskje heller hadde tatt et par måneder på costa del gitter enn det som nå vederfares ham. Jeg er forundret over at han mistet jobben for dette. Det syns jeg er en saftig overreaksjon. Etter hva jeg skjønner, påfører det ham et personlig tap på flere millioner, og fremstillingen av ham som en slags overgriper, har ført til at jobbtilbud trekkes tilbake, bl.a fra det russiske landslaget.

Jada. "Suck my cock" er et så forferdelig statement at han skal kjøres personlig konkurs for å ha ytret det overfor en sart kvinne. det hadde jo aldri funket så godt som det har gjort om ikke pressekjøret hadde fremstilt det som en "invitasjon til munnsex".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men til alt hell eksisterer ikke den muligheten, selv om Mueller kanskje heller hadde tatt et par måneder på costa del gitter enn det som nå vederfares ham.

I Likestillingslovens §8a står det:

"Med trakassering på grunn av kjønn menes uønsket adferd som er knyttet til en persons kjønn og som virker eller har til formål å krenke en annens verdighet. Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer."

Ut fra dette er det ingen tvil om at Peter Muellers utsagn rammes av loven. Det står videre at håndheving av loven er lagt til domstolene.

Da mannen har gjort seg skyldig i et meget alvorlig lovbrudd, må politi/ statsadvokat ha plikt til å bringe mannen til doms.

Strafferammen for brudd på likestillingsloven klarte jeg i farten ikke å finne, men det synes åpenbart at denne må stå i et rimelig forhold til strafferammen for voldtekt (dvs noe mildere straff for seksuell trakassering enn for voldtekt (selv om det han sa, kunne vært karakterisert som verbal voldtekt)).

Maren Haugli bør i tillegg søke økonomisk erstatning for det hun har vært utsatt for.

Skrevet

Er det seksuell trakassering å si "fuck you", evt. "fuck me" til noen? Jeg mener at dette blir det samme som å si "suck my cock" (hvis det var det han faktisk sa)

Skrevet
Er det seksuell trakassering å si "fuck you", evt. "fuck me" til noen? Jeg mener at dette blir det samme som å si "suck my cock" (hvis det var det han faktisk sa)

Dersom utsagnet har til formål å krenke en annens verdighet, eller om det er plagsomt for den oppmerksomheten rammer, mener jeg at også dette rammes av loven.

Skrevet

Nei, jeg syns man skal finne seg i alt så lenge det er en sjans for at Bøkko får en medalje i OL, litt trakassering er ikke noe å bry seg om i denne sammenhengen. At Mueller også har fått avisskriverier også tidligere for samme opptreden overfor andre er jo ikke noe å bry seg om. Folk er for hårsåre, ser de ikke at hovedsaken her er at vi må gi Bøkko arbeidsro så han får tatt gullmedaljer i fleng?

Fuck you og suck me er jo helt dagligdagse fraser i et hvert norsk vokabular og ikke noe å ta på vei for.

:ironi:

Skrevet

Spørsmålet er vel om det dreier seg om seksuell trakassering og sexpress, eller om det dreier seg om ubehøvlet språk. Mueller har blitt fremstilt som en trener som har drevet sextrakassering, men for meg virker det som han ganske enkelt er en storkjefta drittsekk. Det kan godt være at man skal sparke trenere som er store i kjeften. Men må man spikre dem til veggen som overgripere?

Da jeg var i forcen og vi skulle trene på livbøyeredning, ble vi skjelt ut av en fenrik som brølte "Jævla pingler, se å få den bøya ut der! Arma deres er som spaghetti, for helvete! Dere runker for lite!!" Følte oss ikke sextrakassert. storkjefta drittsex, men ikke sextrakkaserer.

Skrevet
Fuck you og suck me er jo helt dagligdagse fraser i et hvert norsk vokabular og ikke noe å ta på vei for.

:ironi:

Nei, det er ikke vanlige fraser på norsk. Men nå har det seg slik at mannen er amerikaner, så når han først banner så blir det gjerne på engelsk. Og det er dagligdagse fraser i det engelske språk, dessverre, vil kanskje noen si.

Spørsmålet er vel om det dreier seg om seksuell trakassering og sexpress, eller om det dreier seg om ubehøvlet språk. Mueller har blitt fremstilt som en trener som har drevet sextrakassering, men for meg virker det som han ganske enkelt er en storkjefta drittsekk. Det kan godt være at man skal sparke trenere som er store i kjeften. Men må man spikre dem til veggen som overgripere?

Da jeg var i forcen og vi skulle trene på livbøyeredning, ble vi skjelt ut av en fenrik som brølte "Jævla pingler, se å få den bøya ut der! Arma deres er som spaghetti, for helvete! Dere runker for lite!!" Følte oss ikke sextrakassert. storkjefta drittsex, men ikke sextrakkaserer.

Veldig enig med det du sier her, og det var et godt eksempel du kom med.

Skrevet

Rekk opp hånda de som hadde følt seg sextrakassert hvis noen hadde sagt "Kjøss meg i ræva" til dem!

For det er vel slik "suck my cock" kan oversettes..

Kan jo svare selv først:

Nei, jeg hadde ikke det. Mulig jeg kunne føle meg ydmyket avhengig av situasjonen. Men sexpress??!! Nei..

Skrevet
Det engelske språket har jo seksuelle banneord, (jfr. "fuck" etc), mens vi i Norge snakker mer om djevelen når vi banner. Men det tas jo ikke bokstavelig.

Helt enig med Meaty her. Det blir helt feil å oversette det Mueller sa direkte til norsk, for fraser som dette er ikke en invitasjon til sex når de er sagt i en slik sammenheng med mange til stede. Hadde Mueller sagt dette hvis han var alene med Haugli på et hotellrom, kan det fort bety noe annet. Dette er nok at eksempel på at nordmenn ikke er så gode i engelsk som de gjerne like å tro.

Hvorfor ikke kalle en spade for en spade. Dette var åpenbart seksuell trakassering, langt over grensen for hva som kan tolereres av hvem som helst. Det er godt at skøytemiljøet gjorde det eneste rette i situasjonen. Det er imidlertid skuffende og skremmende at ikke politiet har startet etterforskning mot mannen. Denne uttalelsen må da være mer enn nok til å få ham domfelt og fengslet noen måneder (kanskje til og med et par år?) for seksuell trakassering. Bevisførselen skulle ikke by på noen problemer.

Et par år??? Når voldtekt som regel straffes med fengsel i to år? Alvorlige saker blir henlagt og politiet skal bruke ressurser på dette? Velkommen til virkelighetens verden!

I Likestillingslovens §8a står det:

"Med trakassering på grunn av kjønn menes uønsket adferd som er knyttet til en persons kjønn og som virker eller har til formål å krenke en annens verdighet. Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer."

Ut fra dette er det ingen tvil om at Peter Muellers utsagn rammes av loven. Det står videre at håndheving av loven er lagt til domstolene.

Da mannen har gjort seg skyldig i et meget alvorlig lovbrudd, må politi/ statsadvokat ha plikt til å bringe mannen til doms.

Strafferammen for brudd på likestillingsloven klarte jeg i farten ikke å finne, men det synes åpenbart at denne må stå i et rimelig forhold til strafferammen for voldtekt (dvs noe mildere straff for seksuell trakassering enn for voldtekt (selv om det han sa, kunne vært karakterisert som verbal voldtekt)).

Maren Haugli bør i tillegg søke økonomisk erstatning for det hun har vært utsatt for.

Kanskje du skal lese HELE loven før du uttaler deg?

Skrevet (endret)
Helt enig med Meaty her. Det blir helt feil å oversette det Mueller sa direkte til norsk, for fraser som dette er ikke en invitasjon til sex når de er sagt i en slik sammenheng med mange til stede. Hadde Mueller sagt dette hvis han var alene med Haugli på et hotellrom, kan det fort bety noe annet.

slettet

Endret av Mann 42
Skrevet
Rekk opp hånda de som hadde følt seg sextrakassert hvis noen hadde sagt "Kjøss meg i ræva" til dem!

For det er vel slik "suck my cock" kan oversettes..

Kan jo svare selv først:

Nei, jeg hadde ikke det. Mulig jeg kunne føle meg ydmyket avhengig av situasjonen. Men sexpress??!! Nei..

Er delvis enig, men slik jeg ser det kommer det ikke bare an på hva han sa, men måten han sa det på.

Han er tydelig en person som liker å "teste" mennesker, og se hvor langt han kan gå før han får reaksjoner.

Han kan ha sagt det på en svært ubehagelig måte, f.eks. ved å stå veldig nært foran henne.

Om han roper det mens han sitter på andre siden av langbordet, eller slenger det etter noen i korridoren blir det litt annerledes. Men uansett er det vel ikke noe hyggelig å høre slikt fra sin egen trener. Tenk om en foreleser eller veileder hadde sagt noe slikt til en student?

Gjest Gjest_Gabrielle_*
Skrevet
Er delvis enig, men slik jeg ser det kommer det ikke bare an på hva han sa, men måten han sa det på.

Han er tydelig en person som liker å "teste" mennesker, og se hvor langt han kan gå før han får reaksjoner.

Han kan ha sagt det på en svært ubehagelig måte, f.eks. ved å stå veldig nært foran henne.

Om han roper det mens han sitter på andre siden av langbordet, eller slenger det etter noen i korridoren blir det litt annerledes. Men uansett er det vel ikke noe hyggelig å høre slikt fra sin egen trener. Tenk om en foreleser eller veileder hadde sagt noe slikt til en student?

Jeg synes faktisk det er mer kvinnediskriminerende å sparke treneren av slike grunner. På TV igår satt en norsk mediaprofil og sa at menn må være forsiktige med hva de sier til kvinner .. og da spesielt unge kvinner :kjefte: Vil vi virkelig la oss kvinner fremstå som noen stakkarslige porselensfigurer som man ikke kan snakke til på samme måte som man snakker til menn?

Til og med Maren Haugli ønsket ikke mannen sparket .. hun mente at saken var lagt død etter at han stod frem og beklaget hva han hadde sagt.

Eksempler på lignende trenere er Nils Arne Eggen og Kjetil Rekdal .. det har ALDRI vært snakk om å sparke de som trenere selvom deres uttalelser går Mueller en høy gang.

Kvinner vil at kvinner skal bli behandlet likt som menn ... men det gjelder tydeligvis bare inntil et visst punkt - eller hva?

Skrevet
Jeg synes faktisk det er mer kvinnediskriminerende å sparke treneren av slike grunner. På TV igår satt en norsk mediaprofil og sa at menn må være forsiktige med hva de sier til kvinner .. og da spesielt unge kvinner :kjefte: Vil vi virkelig la oss kvinner fremstå som noen stakkarslige porselensfigurer som man ikke kan snakke til på samme måte som man snakker til menn?

Til og med Maren Haugli ønsket ikke mannen sparket .. hun mente at saken var lagt død etter at han stod frem og beklaget hva han hadde sagt.

Eksempler på lignende trenere er Nils Arne Eggen og Kjetil Rekdal .. det har ALDRI vært snakk om å sparke de som trenere selvom deres uttalelser går Mueller en høy gang.

Kvinner vil at kvinner skal bli behandlet likt som menn ... men det gjelder tydeligvis bare inntil et visst punkt - eller hva?

Ja,jeg er delvis enig i dette også. Maren Hauglis mening, og Mullers egen beklagelse burde absolutt telle med her. Men det var såvidt jeg har lest, flere andre episoder tidligere som var med på å bidra til at han nå fikk sparken. Han har kanskje strukket strikken litt vel langt.

Det kan også være andre ting innad i miljøet, f.eks. samarbeids-problemer, som talte for at han fikk sparken. Det har jo stått fram en del folk i skøytemiljøet som har sagt at de overhodet ikke liker ham.

Gjest Gjest_Gabrielle_*
Skrevet
Ja,jeg er delvis enig i dette også. Maren Hauglis mening, og Mullers egen beklagelse burde absolutt telle med her. Men det var såvidt jeg har lest, flere andre episoder tidligere som var med på å bidra til at han nå fikk sparken. Han har kanskje strukket strikken litt vel langt.

Det kan også være andre ting innad i miljøet, f.eks. samarbeids-problemer, som talte for at han fikk sparken. Det har jo stått fram en del folk i skøytemiljøet som har sagt at de overhodet ikke liker ham.

Og det er heller ikke direkte ukjent at forbundet ønsket ham fjernet tidligere fordi de mente han var for dyr for norsk skøytesport.

Skrevet

Men er det da sånn at menn alltid skal være målestokken? At det de driver med, skal vi også tåle, ellers har vi ingenting vi skulle ha sagt? Kan man ikke si at en mannskultur er usunn, og at man like gjerne forsøker å endre den som at enkeltpersoner skal endre sine holdninger? Eller er det det likestilling handler om, at vi skal bli som menn/tåle de samme som dem?

Når det gjelder betydningen av ordene som ble brukt, syns jeg det blir helt umulig å diskutere hva han mente med det. Spesielt siden vi ikke kjenner til hva som har skjedd tidligere. Det går ikke an å bedømme hvorvidt det var seksuell trakassering ut fra kun å ha lest det aktuelle sitatet i avisen.

Skrevet
Kanskje du skal lese HELE loven før du uttaler deg?

Jeg har lest hele loven (den er faktisk ganske kortfattet og lettlest), men jeg siterte kun det som hadde direkte betydning for saken. Lesing av resten av loven endrer ikke på noe av det jeg skrev.

Et par år??? Når voldtekt som regel straffes med fengsel i to år? Alvorlige saker blir henlagt og politiet skal bruke ressurser på dette? Velkommen til virkelighetens verden!

Dessverre gis det alt for milde straffer ved voldtekt. Det var derfor jeg antydet noen måneders fengsel som det mest sannsynlige. Et par år ble kun nevnt i parentes, og var mer et uttrykk for hva jeg mente ville være rimelig i denne saken (tilsvarende synes jeg det er vanskelig å akseptere straffeutmåling på mindre enn 10 års fengsel ved voldtekt, det være seg uaktsom eller overlagt sådan).

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ikke noe tvil om at det er en upassende bemerkning - men alle forstår vel at han ikke sier dette og forventer at hun gjør det... det er jo hans måte å uttrykke sine sansynlige irriterte/sinte følelser på..

Det er jo en god del som sprer rundt seg med "fuck you" etc. uten at de tenker over hva dette bokstavlig betyr og tar det seksuelt innover seg?

Hvorfor bry seg så mye om dette og ta det så personlig? Hvorfor ikke i stedet fortelle den det gjelder på et saklig vis at det er upassende - og la det bli med det?

Gjest Gjest igjen
Skrevet

Det er jo åpenbart at dette er en del av en kampanje mot Peter Mueller. Frekvensen av omtale med negativt fortegn av PM i media i uken før avgjørelsen kom viser jo bare at det var mange som benyttet muligheten til å skyte han ned...

Det er jo også typisk at media forherliger "varsleren" Maren Haugli når det jo er kjent at hun og Mueller hadde et dårlig forhold og at hun selv hadde valgt å stå utenfor landslaget. Hun har jo helt åpenbart (som mange andre påståtte varslere) hevnmotiv og da er det vel ikke fullt så edelt som om hun hadde hatt et nøytralt forhold til han.

Skrevet

Problemet er vel at dette ikke er første gangen.

Han har vel etter sigende stadig vekk kommet med sånne utsagn - og en gang blir det nok.

Jeg synes var tøft gjort av Maren Haugli å sette foten ned og rapportere det. Men utrolig synd at hun nå blir gjort til syndebukk. Hun har rapportert noe som er totalt uakseptabelt. Han er den som har tråkket over streken - og forbundet har reagert. Mulig de skulle reagert for lenge siden - det kan nok diskuteres, men det er bra at det slås ned på idrettsledere som ikke kan oppføre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...