Gå til innhold

Hva sa Peter Mueller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet akkurat hva Peter Mueller sa til Maren Haugli? Jeg lurer på hvor grovt det egentlig var. Synd å miste en så god trener for Bøcko sin del, men klarer man ikke oppføre seg ovenfor de øvrige utøverne så er det vel til pass å ryke.

Gjest Gjest_Snefrid_*
Skrevet
Er det noen som vet akkurat hva Peter Mueller sa til Maren Haugli? Jeg lurer på hvor grovt det egentlig var. Synd å miste en så god trener for Bøcko sin del, men klarer man ikke oppføre seg ovenfor de øvrige utøverne så er det vel til pass å ryke.

Vanskelig å mene noe om dette var riktig eller galt. Dårlig oppførsel er det jo ikke noen unnskyldning mot, men om reaksjoenen er riktig er det jo umulig for andre å mene noe om så lenge man ikke vet mer.

På generell basis mener jeg dette er et vanskelig tema fordi det i lovverket er gitt en veldig stor makt til den som betrakter seg som offer. Det medfører bl.a. at man kan risikere å pådra seg en personalsak hvis man forteller en grov vits til feil person.

I tillegg er det slik at kvinner og menn reagerer forskjellig og har forskjellig oppfatning om hva som bør tolereres og ikke. Det er et problem fordi intensjonen kan være en helt annen enn det man selv oppfatter. En annen ting er at lovverket legger forholdene til rette for å kvitte seg med noen man ikke liker. Hvordan "offeret" oppfatter ting avgjør bortimot alt, og den oppfatningen er selvfølgelig helt subjektiv. Jeg er ikke i tvil om at dette kommer til å bli misbrukt.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg tror det må være noe ganske drøyt og at det må ha vært mer enn en ting han har sagt. Tror ikke de kan sparke noen for en enkeltstående kommentar. Må innrømme at jeg også er veldig nysgjerrig..

Skrevet

Det kommer vel til å påvirke norsk skøytesport enda mer når de sparker treneren sin 80 dager før OL.

Skrevet

Jeg lurer på: er dette metoden han bruker for å presse utøverene til å bli bedre, er han dum som sier ting som kan tolkes som kvinnediskriminerende i påhør av andre, var det med vilje, for å slippe å gå på en nedtur i dette OL, hva var vitsen?

Gjest Gjest_Vårin_*
Skrevet
Hvordan "offeret" oppfatter ting avgjør bortimot alt, og den oppfatningen er selvfølgelig helt subjektiv. Jeg er ikke i tvil om at dette kommer til å bli misbrukt.

Vel, nå var det slik at det som ble sagt førte til taushet hos samtlige som var til stede under middagen hvor kommentaren(e9 falt. Stemningen ble pinlig. Da dreier det seg ikke lenger om en subjektiv oppfatning, men om en kollektiv konsensus om at kommentaren var høyst upassende. Man kan jo også spørre seg om det ikke har vært slik at mannlige trenere hetser kvinnelige utøvere, men prøver frata de kvinnelige utøverne legitimiteten ved å nesten alltid komme med sin subjektive påstand om at de kvinnelige utøverne må tåle såpass, det var da ikke diskriminerende ment, det var da bare mannfolkprat, osv. For det dreier seg også misbruk av makt når mannlige trenere i autoritetsposisjon prøver dekke over hva de har sagt ved å kalle den andre for hårsår. Alle oppegående menneske vet idag at kjønnstrakassering er uakseptabelt. Kjønnstrakassering er faktisk ikke særlig humoristisk heller, så hva motivasjonen til Peter Mueller er for å fortsette å trakassere kvinnelige utøvere, må gudene vite.

Skrevet

I følge http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article2764694.ece

"Både VG og Dagbladet skriver tirsdag at Peter Mueller skal ha bedt Maren Haugli om å utføre oralsex på ham under skøytemiddagen for de aktive og støtteapparatet i Berlin 31. oktober.

- Do you want to suck my cock? skal amerikaneren ha sagt ifølge Dagbladet."

Langt over grensen for hva noen skal si, og det burde Mueller skjønne, men samtidig bør man se det utfra hva slags type han er.

Personlig mener jeg han burde få fortsatt fordi Hege og Håvard Bøkko, Øystein Grødum og Eskil Ervik støtter ham. Det er de han skal trene og forholde seg til...

Skrevet

Det er utrolig barnslig av en voksen mann å si noe sånt. Etter hva jeg har forstått av det media har skrevet, så har han den type ordbruk. Ut fra det, mener jeg dette burde vært tatt tak i for lenge siden. Noen burde ha fortalt ham at den type ordbruk er uakseptabel, og at det var forventet at han sluttet med det. Hvis man har akseptert den sleivkjefta, tåpelige underbuksehumoren hans i år etter år, for så plutselig reagere når den berømte dråpen emdlte sin ankomst - da synes jeg det er litt uprofft av Skøyteforbundet.

Skrevet

Det har vært flere slike uheldige episoder med Muller før også. Det er mange som har sluttet på grunn av ham, så jeg synes det er bra at han nå er fjernet. Å snakke slik til utøverne er totalt uakseptabelt. De færreste av oss ville vel funnet oss i det om sjefen vår hadde sagt noe slikt til oss.

Og i denne saken var det ikke bare Haugli som oppfattet det som upassende, så hun fortjener ikke å bli kalt prippen og overfølsom.

Skrevet

Har det ikke vært bråk rundt Mueller og kvinnelige skøyteløpere omtrent fra dag én, da? Er nok mye mer til denne saken enn hva vi har fått vite.

Skrevet
Har det ikke vært bråk rundt Mueller og kvinnelige skøyteløpere omtrent fra dag én, da? Er nok mye mer til denne saken enn hva vi har fått vite.

Det hele skyldes vel at Mueller ønsker og bruke tiden sin på å trene gode løpere. Kvinnelige skøyteløpere er det dessverre ikke mye futt i, og ei heller er det en viktig gren for kvinner.

Skrevet
Det hele skyldes vel at Mueller ønsker og bruke tiden sin på å trene gode løpere. Kvinnelige skøyteløpere er det dessverre ikke mye futt i, og ei heller er det en viktig gren for kvinner.

Svada. Hva vet du om hvilke idrettsgrener som er viktige for kvinner?

Skrevet

Dette var strået som brakk kamelens rygg. Man kan ikke tolerere slik oppførsel. Dersom det hadde vært en enkelt episode så hadde saken vært annerledes, men med gjentatte episoder så måtte det gå slik til slutt. Som landslagstrener må man kunne forvente at han behandler alle de norske utøverne med respekt. Vi har ikke så mange talenter at han kan ignorere eller drive vekk halvparten av utøverne. Det er forskjell på å kjefte på en utøver på trening for å få h*n til å yte bedre og å si sug meg (++) til en utøver som man ikke har et bra forhold til i utgangspunktet.

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet
Jeg lurer på: er dette metoden han bruker for å presse utøverene til å bli bedre, er han dum som sier ting som kan tolkes som kvinnediskriminerende i påhør av andre, var det med vilje, for å slippe å gå på en nedtur i dette OL, hva var vitsen?

"Både VG og Dagbladet skriver tirsdag at Peter Mueller skal ha bedt Maren Haugli om å utføre oralsex på ham under skøytemiddagen for de aktive og støtteapparatet i Berlin 31. oktober.

Langt over grensen for hva noen skal si, og det burde Mueller skjønne, men samtidig bør man se det utfra hva slags type han er.

Personlig mener jeg han burde få fortsatt fordi Hege og Håvard Bøkko, Øystein Grødum og Eskil Ervik støtter ham. Det er de han skal trene og forholde seg til...

Dette er ikke bare kvinnediskriminerende. Det er direkte ufint og man må kunne ha høyere krav til oppførselen til folk i sjefs-/trener-/lederposisjon.

Som leder skal han også være et forbilde!

Det er mulig slik "motivasjon" fungerer der han kommer fra , men det er få jenter i Norge som blir motivert til å prestere mer i idretten sin ved å bli oppfordret til å utføre seksuelle handlinger.

Nå tror jeg vel ikke at han akkurat ville at hun skulle gjøre det han sa.... (?) Det er vel bare sånn provosert "drittslenging" som han holder på med. Temperament og alt det der.... Men det holder ikke å si at han "bare er sånn" og "så lenge han har fått til resultat så må man se igjennom fingrene med hvordan han oppfører seg".

Eneste grunnen til at sånne bøller er bøller er fordi de får lov til det. Nå har noen endelig satt en stopper for ham. Men kan kommer sikkert til å skrike ukvemsord til andre også...

Skrevet
Vel, nå var det slik at det som ble sagt førte til taushet hos samtlige som var til stede under middagen hvor kommentaren(e9 falt. Stemningen ble pinlig. Da dreier det seg ikke lenger om en subjektiv oppfatning, men om en kollektiv konsensus om at kommentaren var høyst upassende. Man kan jo også spørre seg om det ikke har vært slik at mannlige trenere hetser kvinnelige utøvere, men prøver frata de kvinnelige utøverne legitimiteten ved å nesten alltid komme med sin subjektive påstand om at de kvinnelige utøverne må tåle såpass, det var da ikke diskriminerende ment, det var da bare mannfolkprat, osv. For det dreier seg også misbruk av makt når mannlige trenere i autoritetsposisjon prøver dekke over hva de har sagt ved å kalle den andre for hårsår. Alle oppegående menneske vet idag at kjønnstrakassering er uakseptabelt. Kjønnstrakassering er faktisk ikke særlig humoristisk heller, så hva motivasjonen til Peter Mueller er for å fortsette å trakassere kvinnelige utøvere, må gudene vite.

Jeg sitter med en del av de samme tankene som deg. Vi kan ikke vite hva som har skjedd her, eller helt hvordan ting har vært tidligere, men jeg tviler sterkt på at det var denne ene kommentaren som fikk ham sparket.

Men da jeg leste i kommantarfeltet på denne saken hos dagbladet.no i går, fikk jeg meg en liten vekker når det gjelder hvilke holdninger som fins der ute. Reagerer man, er man en pingle. Og avskjeden sier visstnok alt om hvordan kvinner fungerer som ledere. Ja, og så er det jo klart at det var Maren Haugli selv som fikk ham sparket, og hun er visstnok feig som ikke nå vil kommentere om det var en riktig avgjørelse. :roll: Jeg blir flau. Og jeg innser at KG ikke er så verst sammenlignet med andre debattsteder likevel.

Annonse
Skrevet

Mitt anliggende er at dette er et spørsmål om hvordan kvinner og menn skal kommunisere sammen og hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. Jeg oppfatter at kvinner og menn har forskjellig terskel i forhold til disse tingene. Jeg har hatt kvinnelige sjefer som har vært minst like grove verbalt og som har invitert seg selv opp i min seng. Men det har ikke falt meg inn å gjøre dette til en personalsak. Men det er åpenbart at en kvinne ville ha gjort det.

Slik jeg ser det, er gjeldende lovgivning blitt til på feminismens premiss om at kvinner alltid er den svake part og offer. Det tror jeg gjør at vi vil komme skjevt ut i disse spørsmålene og at noen ser sitt snitt til å bruke loven som et maktmiddel. Jeg synes at dette er et eksempel på et ubalansert lovverk som kun tar hensyn til feminine verdier. Det å være direkte og tydelig kan nå bli farlig fordi noen kan ta det ille opp.

Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet
Vel, nå var det slik at det som ble sagt førte til taushet hos samtlige som var til stede under middagen hvor kommentaren(e9 falt. Stemningen ble pinlig. Da dreier det seg ikke lenger om en subjektiv oppfatning, men om en kollektiv konsensus om at kommentaren var høyst upassende.

Eller at alle tenkte :Endelig var det noen som turde å ta bladet fra munnen - hvordan kommer h*n til å reagere nå.....

Skrevet

Man er vel en litt oppfarende og temperamentsfull person om man under en middag sier "Do you want to suck my cock?".

Jeg lurer på hva som provoserte ham til å si det jeg?

Jeg ser lett for meg en litt oppfarende type, med litt alkohol innabords som ikke liker som som har blitt sagt og som tyr til den type "argumentasjon". Og når andre blander seg og ber ham roe seg ned så får de også høre det.

Ingen liker sånne mennesker gjør de vel?

Ingen har lyst til å sitte ved samme bord som han?

Han kan være så god trener han bare vil. Det betyr ikke at han får lov til å oppføre seg som idiot.

De fleste husker vel han russiske håndball-treneren som skreik og herja med det russiske kvinnelige håndball-landslaget. De fleste var sjokkert og glad for at vi ikke har slike trenere i Norge.

Gutter/menn kan kanskje ha en slik sjargong seg i mellom - på en spøkefull måte. Men - som Liv over sa - man forventer seg annen oppføresel av ledere!

Skrevet
Gutter/menn kan kanskje ha en slik sjargong seg i mellom - på en spøkefull måte. Men - som Liv over sa - man forventer seg annen oppføresel av ledere!

Det er et veldig viktig poeng. Det er stor forskjell på hva man kan gjøre blant venner, hvor man vet at det er en godtatt sjargong. Er man leder og sier slike ting, vil det for mange oppleves som en form for trakassering hvis det skjer over tid, mye pga. det skjeve maktforholdet. Det kreves faktisk mer av ledere enn at de er faglig dyktige.

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet
Mitt anliggende er at dette er et spørsmål om hvordan kvinner og menn skal kommunisere sammen og hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. Jeg oppfatter at kvinner og menn har forskjellig terskel i forhold til disse tingene. Jeg har hatt kvinnelige sjefer som har vært minst like grove verbalt og som har invitert seg selv opp i min seng. Men det har ikke falt meg inn å gjøre dette til en personalsak. Men det er åpenbart at en kvinne ville ha gjort det.

Slik jeg ser det, er gjeldende lovgivning blitt til på feminismens premiss om at kvinner alltid er den svake part og offer. Det tror jeg gjør at vi vil komme skjevt ut i disse spørsmålene og at noen ser sitt snitt til å bruke loven som et maktmiddel. Jeg synes at dette er et eksempel på et ubalansert lovverk som kun tar hensyn til feminine verdier. Det å være direkte og tydelig kan nå bli farlig fordi noen kan ta det ille opp.

Det er forskjell på at en mann sier "do you wanna suck my cock" og at en kvinne inviterer seg opp i senga di. Kvinnen du snakker om ville nok ha sex- Mueller sa det han gjorde for å provosere frem noe - slik som vi nordmenn sier "vil du ha bråk?".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...