Gå til innhold

Tørke oppkast?


Gjest Gjest_Berta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Berta_*

Fy flate, her om dagen kom det en dame med en unge på 4-5 år inn i butikken. Ungen gikk og spiste softis. Plutselig spydde han i midtgangen! En kollega var i nærheten av dette og mora oppdaget at de hadde blitt sett, så hun sa "barnet mitt kastet opp, han har omgangssjuke skjønner du". Og så gikk kollegaen min for å hente vaskesaker, men da gikk de to videre innover i butikken og ungen spydde igjen. Men mora tørket ikke opp nei, hjalp ikke til en gang. Men da kom en annen kollega og kastet dem ut av butikken, og sa at de ikke kunne være der siden barnet var sykt. Er det ikke normal forkeskikk å tørke opp spyet til sin egen unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke :klø:

Men jeg ville kanskje tilbudt meg å hjelpe til.

Spesielt når unger spyr 2 ganger.

Jeg spøy på kinoen, og da fikk de jeg var med beskjed om å legge papir over, så skulle de som jobbe der tørke opp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke helt jeg :omg: Det er litt dårlig gjort av en butikk å be en kunde tørke spy selv om ungen spydde. Men hun burde ikke tatt ungen inn i butikken om hun visste ungen var syk :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Fy flate, her om dagen kom det en dame med en unge på 4-5 år inn i butikken. Ungen gikk og spiste softis. Plutselig spydde han i midtgangen! En kollega var i nærheten av dette og mora oppdaget at de hadde blitt sett, så hun sa "barnet mitt kastet opp, han har omgangssjuke skjønner du". Og så gikk kollegaen min for å hente vaskesaker, men da gikk de to videre innover i butikken og ungen spydde igjen. Men mora tørket ikke opp nei, hjalp ikke til en gang. Men da kom en annen kollega og kastet dem ut av butikken, og sa at de ikke kunne være der siden barnet var sykt. Er det ikke normal forkeskikk å tørke opp spyet til sin egen unge?

Vet ikke hvem som burde tørke opp, men vil gå utifra at det er personalet. Når det er sagt, så hadde jeg tilbudt å tørke opp dersom det var min unge, nå hadde jeg ikke tatt med ungen ut da med omgangssyke dersom det ikke var helt nødvendig. Når ungen spyr to ganger, så burde mora ha tilbudt å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ungen burde vel ikke spist softis i første omgang? :sjenert:

Jeg har i alle fall fått beskjed om å holde meg unna meieriprodukter under omgangssyke.

Endret av KinderMaxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet i den butikken, hadde jeg ALDRI tørket opp noens spy - det er da søren ikke det butikkansatte for betalt for å gjøre!

Det er så mange frekke mennesker/mødre, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Unge + omgangssyke + butikk + softis = enormt dårlig kombinasjon.

Det syns jeg den forelderen burde greid å regne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge + omgangssyke + butikk + softis = enormt dårlig kombinasjon.

Det syns jeg den forelderen burde greid å regne ut.

Kanskje hun er dårlig i matte? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som butikkansatt har jeg tørket opp spy, blod, tiss og faktisk bæsj. De aller, aller færreste gjør sånt med vilje, og når man kommer i en sånn situasjon har man nok å tenke på enn å rydde/ vaske etter seg. For meg var det både medemenneskelighet og serviceinnstilling som gjorde at jeg valgte å ta på meg gummihansker og klut og vaske i disse tilfellene.

Hva mener dere med andre enn butikkansatte, da? Skal lærere, togkonduktører, tannleger o.l. tørke opp om noen kaster opp? Det står sjelden i en arbeidsbeskrivelse at det forventes at man tørker opp spy. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært vitne til ei jente som kastet opp oppi isdisken. Stakkaren ble veldig fortvilet, men butikkpersonalet sa at de ikke var noe problem, og at de skulle tørke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at kunden selv skal tørke opp, det må en av de ansatte ordne. Jeg ser på det som en selvfølge, så sant det ikke er snakk om noen som kaster opp med vilje.

Jeg kan se for meg at det kan være tilfeller hvor man er nødt til å ta med ungen på butikken selv om det er sykt (barnet er for lite til å være hjemme alene, man må ha mat, har ingen til å passe), men å kjøpe softis til en med omgangsyke høres jo ut som premieidiotisk ting å gjøre. Men likevel, jeg synes ikke at moren skal tørke opp. Hun har nok mer enn nok å gjøre med å passe på ungen.

(jeg lurer også litt på hvordan de ble kastet ut. Om de virkelig ble kastet ut, eller om de pent ble oppfordret til å gå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest- Purple Haze

Personlig hadde jeg gått ut av butikken første gang barnet spydde, ikke bare gått videre i butikken.

Stakkars barn, sier nå jeg da. Som blir dratt med rundt i butikken mens det spyr flere ganger.

Og jeg hadde tilbudt meg å tørke opp etter barnet mitt, men satt stor pris på hjelp fra de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Der jeg jobbet før hadde de et slags ubekvems-tillegg dersom slikt skjedde.

Var som regel de som jobbet med å stable vogner og ta flaskeautomaten som fikk tilbudet. Var det oppkast, tiss eller bæsj så fikk de et tillegg på 700,- for å tørke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud da folkens, av og til må man bare brette opp ermene og skuffe litt dritt. Det gjør kanskje dagen din litt dårligere, men med rette innstilling er det bare enda en arbeidsoppgave du må få unnagjort.

Det trenger faktisk ikke være ekkelt eller ubehagelig å fjerne, hvis man gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, stakkars unge da! Hvem i allverden drar med seg en omgagangssyk unge på butikken... Huff!

Og ja, om jeg hadde vært butikkansatt hadde jeg tørket opp. Det er sånt jeg forventer at de i butikken ordner opp i. Og det trenger ikke være helt grusomt om man bare tar seg selv litt i nakken, og tenker at dette er noe som kan skje oss alle! Alle har da spydd før, tenk på alle mødre rundt om i de tusen hjem som vasker spysengeklær og spyputevar :fnise: Det er ikke deilig akkurat, men det må da gjøres om uhellet skulle være ute! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempelei meg om det var mitt barn og tilbudt meg å tørke opp - samtidig som jeg forventet at de hadde gjort det. Faktisk. I min stillingsinstruks da jeg jobbet i kaffebar sto det ikke at jeg skulle slåss med narkiser heller, men jeg gjorde det for det. Noen ganger må man bare gjøre det som må til.

Men softis til ungen min... nope!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig skal de ansatte tørke opp! Jeg jobber i butikk selv, og hadde ALDRI forventet at moren skulle gjort det selv. Men det hadde kanskje vært en viss risiko for at jeg hadde kastet opp selv hvis det var meg som hadde måttet vaske, siden jeg har en smule fobi mot spy :ler:

Men det hørtes jo ikke akkurat ut som den moren brydde seg så veldig da, så hadde nok reagert litt selv. Og softis når man er kvalm er aldri bra :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi en omgangssyk unge softis høres jo veldig idiotisk ut. Jeg ville nok tilbydd meg å tørke opp etter ungen selv, men satt pris påom personalet hadde gjort det. Synes vel egentlig det er deres jobb. Service ;) Men når det er sagt, bør det være veldig gode grunner til å ta med en syk unge i butikk. Noe mat har man vel i huset, så man kan vente til dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som denne dama bare hadde tenkt å late som ingenting, hadde det ikke vært for at ts' kollega så episoden...

Hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt forferdelig flau, og selvfølgelig tilbudt å tørke det opp selv. Jeg hadde aldri fortsatt videre inn i butikken som om ingenting hadde skjedd! Og hva skjer med softis/omgangssyke/dagligvarehandling-kombinasjonen?!

Noen andre skrev at her er det bare å brette opp ermene og tørke opp, for mødre må tørke opp mye rart i hjemmet sitt. Det er en liten forskjell der, er det ikke? Med mindre man ser på samfunnet og menneskeheten som "one big happy family", så er det mye verre å ufrivillig måtte tørke opp spy og ekskrementer etter vilt fremmede mennesker bare fordi du jobber på et visst sted, enn om det er snakk om ditt eget barn som du føler omsorg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...