Gå til innhold

Handle på nettet - hva koster det utenom?


Charmina

Anbefalte innlegg

Hei!

Når man handler varer fra firma i utlandet via nettet - hva betaler man så i toll og avgifter?

La oss si man handler for 1000 norske kroner - hva kommer i tillegg?

Noen som vet dette?

Og kommer varene på posten eller hva?

Håper noen kan svare

-charmina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bestillte for et par mnd siden et smykke som ble sendt fra USA.

Smykket kostet 95 dollar ( 721,- norske kroner ).

Så kom frakten i tillegg. Den var på 242,- norske kroner og så kom tollen og avgifter på 125,- norske kroner. Til sammen 1088,- for alt sammen.

Jeg måtte hente smykket på posten.

Så litt dyrt er det nå iallefall.

Jeg mener å ha fått vite at varer for over 500,- må igjennom toll. Der er jeg litt usikker, men jeg tror det var summen.

Har ikke så mye erfaring med å bestille fra utlandet, så jeg kan egentlig ikke komme med så forferdelig mye, men dette var det jeg måtte betale for det jeg ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen er 200 kroner.

Fra toll.no

Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.

I tillegg må du betale avgift til posten.

62 kr hvis du fortoller selv på internett, ca 140 hvis de gjør det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen er 200 kroner.

Fra toll.no

Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.

I tillegg må du betale avgift til posten.

62 kr hvis du fortoller selv på internett, ca 140 hvis de gjør det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Grensen for å måtte betale 24% moms, er 200 kroner, mens tollgrensen er på 1000 kroner. Hvis du handler for 1000 kroner, må du derfor ut med 24% moms, 10% (tror jeg det er ) toll, i tillegg til avgiftene for å fortolle. Hvis du fortoller selv på internett, er avgiften på 69 kroner.

sjekk ut www.toll.no

Men mange nettbutikker skriver ned verdien utenpå pakkene, så i de aller fleste tilfeller slipper du å betale noe som helst ekstra. Om det er rett eller ikke, det er en annen sak.

Men hvorfor ikke handle for mindre beløp hver gang? Som regel er ikke portokostnadene såå store.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene alle sammen!! :lol:

har handlet for ca 600 kroner med porto - og selv om det da kommer moms og toll har jeg fått masse for pengene i forhold til hva dette koster her :wink:

klem fra Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...