Gjest Gjest_redd_* Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 jeg forstår ingen ting her , Kjæresten min har hatt litt sånn blemmer herpes lignende sår på leppene .. noen ganger ,en gang da han hadde en sånn klump bare som lignet vanlig blemme så var han nede på meg .. og bare uker etter fikk jeg fanme verdens værste opplevelser ja herpes liggnende blemmer i underlivet.. dette skjedde i fjor .. og nå så har han ikke hatt noe men her om dagen etter vi kysset osv så fikk jeg en blemme på leppen i gjenn ,.. saker er at vi har vært sammen i 7 år ikke hatt noen andre så hvordan i alle dager har han fått denne sykdommen? smittes ikke dette gjennom kyss og slikt? vet jo at han kan dele glass og slikt med noen kompiser osv av og til kan han ha fått det slik?
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 http://www.lommelegen.no/321281/herpes Som du ser, kan lage sår også andre steder enn bare på leppa. Lilletuppa mi fikk det når hun var litt over året. Tannkjøttet hennes hovnet så kraftig at tennene nesten forsvant. Hun ville ikke spise. Og fikk feber. Ble vettaskremt jeg til vi fikk snakket med en sykepleier på akutten.
stortsettglad Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Fant dette som deler av svar på spørsmål om herpes, på ung.no: Det er svært vanlig å være bærer av en type herpes, etter at man har hatt munnherpes som liten. Man kan bli smittet med herpes ved fødselen, men de fleste får munnherpes i f.eks. barnehagen e.l.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Glemte å si at ja det smitter via dråpe. Kyss, susser og slikt. En nys og litt snørr.. vips, så har man det.
Gjest Gjest_micro_* Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Det finnes to varianter av herpes, simplex og genitalis. Disse kan smitte "begge veier", med det mener jeg oralt-genitalt. Men om det er herpes det er,så får en ikke det på kjønnsdelene av å drikke av samme glass som en som har herpes ved munnen. Du får trøste deg med at det første utbruddet er det verste, og de neste kan modereres ved bruk av krem (tror de er reseptbelagt). Men om han er utro, det kan jeg ikke svare på. PS: Han kan ha smittet seg selv, ved å ta på et infisert sår med hånden, og senere holde på penis mens han er på toalettet, men det tror jeg er en lite sannsynlig forklaring. Snakk med lege:)
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 ser nå at du fikk det fra leppene hans, så da skal jeg ikke si noe om utroskap. Se ellers svar ovenfor, ja, det smitter slik som du beskriver det. Unngå samleie npr du har utbrudd, så slipper han å få det på underlivet sitt
Gjest Gjest_micro_* Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 ser nå at du fikk det fra leppene hans, så da skal jeg ikke si noe om utroskap. Se ellers svar ovenfor, ja, det smitter slik som du beskriver det. Unngå samleie npr du har utbrudd, så slipper han å få det på underlivet sitt
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Herpes forsvinner ikke fra kroppen igjen. Etter de første sårene vandrer viruset innover langs nervecellene, og legger seg i noe som kalles ganglion i nervesystemet. Når man får nye blemmer, er det fordi noen av virusene har tatt seg en tur ut til huden igjen, for å lage nye rampestreker. Og sånn går no dagan, og åran... Noen har hyppige utbrudd, og noen merker det kun en gang i livet, og så er det alle mellomnivåene mellom de to. Han trenger ikke å ha klint med noen eller vært utro mot deg. Mange får denne smitten allerede mens de er søte småbarn som alle skal nusse på.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Det finnes to varianter av herpes, simplex og genitalis. Disse kan smitte "begge veier", med det mener jeg oralt-genitalt. Men om det er herpes det er,så får en ikke det på kjønnsdelene av å drikke av samme glass som en som har herpes ved munnen. Du får trøste deg med at det første utbruddet er det verste, og de neste kan modereres ved bruk av krem (tror de er reseptbelagt). Men om han er utro, det kan jeg ikke svare på. PS: Han kan ha smittet seg selv, ved å ta på et infisert sår med hånden, og senere holde på penis mens han er på toalettet, men det tror jeg er en lite sannsynlig forklaring. Snakk med lege:) Joda, den forklaringen er fullt sannsynlig - det skjedde nemlig med meg smiletegn for å roe deg, ikke for at jeg er glad for å smitte meg selv. Men jeg fikk en ekkel kvise like ved munnen som jeg drev og klemte på. Jeg hadde mensen i samme periode, og var nok uforsiktig med å vaske hendene mine etter å ha klemt på den, for senere så hadde jeg smittet meg selv nedentil også. Hurra. Får heldigvis kun en enerste liten kviselignende sak, der også, men likevel! Jeg hadde da vært i et forhold i over et år, og han hadde det ikke, så jeg aner ikke når i livet jeg har fått det.
Gjest salma Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Unngå samleie npr du har utbrudd, så slipper han å få det på underlivet sitt Hun er smittefarlig også utenom utbrudd. Se lommelegen.no.
Gjest TS Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Tusen takk til alle som har hjulpet meg:) , jeg har kun hatt det en gang i livet på underlivet og deretter så har vi egentelig ikke gjort noe sammen mens vi har noe utbrudd eller noe , egentelig ikke hatt noe utbrudd heller siden da ,( men fikk jo som sagt denne ene klumpen her om dagen da men den har blitt bedre nå heldigvis og vi har ikke kysset eller hatt noe munn kontakt slik at ikke det skasl proppe fram en på han au ,, Men til du som skrev at Hun er smittefarlig også utenom utbrudd. kan vi liksom aldri mer kline ha sex osv .. vi bruker jo kondom og kysset jo sammen ofte osv..¨ det kan jo umulig være slik at man aldri kan gjøre dette igjenn uten å kunne få slike klumper ..?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Tull og tøys! Ha så mye sex og kyss så mye dere vil! Jeg har selv herpes (i underlivet), ble smittet av min forrige kjæreste. Min nåværende har jeg vært sammen med i snart to år, og han har enda ikke blitt smittet. Det smitter virkelig ikke så lett. Men unngå sex når du har utbrudd, og kyssing når du har det på munn. Det gjør jo uansett så vondt at man ikke orker å ha sex når man har utbrudd. Herpes er ikke farlig, bare ubehagelig.
Gjest salma Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 Men til du som skrev at Hun er smittefarlig også utenom utbrudd. kan vi liksom aldri mer kline ha sex osv .. vi bruker jo kondom og kysset jo sammen ofte osv..¨ det kan jo umulig være slik at man aldri kan gjøre dette igjenn uten å kunne få slike klumper ..? Hei, det var jeg som skrev det. Jeg leste det på lommelegen.no, at man er smittefarlig også utenom utbrudd og da spesielt rett før et utbrudd. Se www.lommelegen.no Der sto det også at man burde bruke kondom hele tiden, og at man selv da ikke er helt sikker fordi smitten kan ligge/han kan bli smittet i hudområder kondomet ikke dekker. Nå syns jeg det høres helt hysterisk ut, men så er jeg ikke lege heller da. Dere kan kysse så mye dere makter! Dette er et virus, og er man først smittebærer så blir man aldri kvitt det. Med mindre dere har svært omfattende og smertefulle utbrudd, så fins det langt verre ting i livet enn herpes. Med andre ord: Når begge først er smittet på munnen så er det liten vits i å ikke kysse.
stortsettglad Skrevet 27. november 2009 #14 Skrevet 27. november 2009 Som skrevet i en annen tråd om herpes, så har mannen min ikke fått noen tegn på herpes, selv om vi har hatt nesten 4 år uten bruk av kondom. Vi har heller ikke vært så nøye på om jeg har hatt utbrudd eller ikke de siste par årene, så lenge det ikke har vært vondt for meg. Det aller første utbruddet er gjerne veldig kraftig, og det er det eneste som har vært noe særlig vondt for meg. Etter det har jeg fått en blemme eller to av gangen, men har smurt på zylocain eller vectavir så fort jeg kjenner litt prikking i huden, og det går som regel ikke så langt at det væsker. På bakgrunn av dette, har mannen min tatt avgjørelsen om at det er verdt risikoen, for at vi ikke skal ha en sånn ting hengende over oss og samlivet vårt. Herpes er, som noen har nevnt før meg, ikke farlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå