Gå til innhold

"Gammel" rødvin

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Hei

Jeg holder på å rydde og kom over endel flasker med vin, i hovedsak rød. Noen står det 1996, 1999 på andre 2002 osv.... Og noen står det ikke noe årstall på i det hele tatt. Har bl.a en hvitvin, BlackTower 1999...

Jeg har ikke greie på vin derfor må jeg spørre om denne kan drikkes eller tror dere den bare er til å åpne og helle ut i vasken?

Hvis den kan brukes kan jeg jo bruke den i gløggen til jul kanskje :nisse:

På forhånd takk for svar :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Jeg holder på å rydde og kom over endel flasker med vin, i hovedsak rød. Noen står det 1996, 1999 på andre 2002 osv.... Og noen står det ikke noe årstall på i det hele tatt. Har bl.a en hvitvin, BlackTower 1999...

Jeg har ikke greie på vin derfor må jeg spørre om denne kan drikkes eller tror dere den bare er til å åpne og helle ut i vasken?

Hvis den kan brukes kan jeg jo bruke den i gløggen til jul kanskje :nisse:

På forhånd takk for svar :smilyblomst:

BlackTower kan ikke drikkes, uansett årgang.

Skrevet

[quote name='Gjest_Siri_*' date='23.11.2009 (18:20) ' Noen står det 1996, 1999 på andre 2002 osv.... Og noen står det ikke noe årstall på i det hele tatt. Har bl.a en hvitvin, BlackTower 1999...

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Takker for svar :klemmer:

Hvordan vet jeg at vinen ikke er som den skal? Lukt? Smak?

Har sett igjennom noen av flaskene, og det er grums i dem når jeg rister litt på flaskene, vil det si at de er ødelagt?

Skrevet
Takker for svar :klemmer:

Hvordan vet jeg at vinen ikke er som den skal? Lukt? Smak?

Har sett igjennom noen av flaskene, og det er grums i dem når jeg rister litt på flaskene, vil det si at de er ødelagt?

Du burde IKKE ha ristet på dem. Det du kunne gjort var å dekantere den. Du heller den over på en karaffel mens du ser igjennom flasken ved hjelp av et stearinlys. Når du ser bunnfallet nærmer seg stopper du. Det du nå har gjort er å spre bunnfallet utover hele flasken.

http://www.vinlegging.net/dekantering.shtml

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...