Gå til innhold

Hoster, hoster og hoster

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Marielle_*
Skrevet

Jeg hoster. Og hoster. Og så hoster jeg litt til.

Dette går i perioder. I gode perioder har jeg bare litt småhosting 3-4 ganger på en dag, pluss kanskje et kraftig hosteanfall annenhver dag, sånn cirka. Med hosteanfall mener jeg kraftig hosting som gjør meg rød i fjeset, svetten pipler på panna og hele kroppen spennes (noe som fører til muskelsmerter etterpå). Under disse kraftige hosteanfallene høres det ut som jeg prøver å hoste opp lungene... Og jeg må anstrenge meg for å ikke kaste opp.

I dårlige perioder har jeg småhosting omtrent i hver eneste lille setning jeg prøver å presse fram. Jeg blir sliten av å prøve å snakke, og de rundt meg blir sliten av å høre på. I sånne perioder kommer de kraftige hosteanfallene 1-4 ganger pr dag.

Periodene kan vare i ukesvis eller månedsvis, men helt hostefri er jeg aldri.

Jeg har vært hos både fastlege og øre-nese-hals-spesialist til undersøkelse, men de sier begge at alt ser helt fint ut og at de ikke kan finne noe galt. Jeg er sjekket for astma også. Jeg røyker ikke og har aldri gjort det, lungene mine viser fin styrke på tester. Og dessuten så føler jeg selv at årsaken til hostingen er en kløe omtrent midt i halsen (men det området har spesialisten sjekket og det ser fint ut). Hosten kommer oftest når jeg bruker stemmen mye (ler eller snakker) og etter mat (merker ingen forskjell i forhold til hva jeg spiser). Men i tillegg kan jeg hoste i alle mulige andre sammenhenger, enten jeg trener eller slapper av på sofaen, sover eller er våken, om det er varmt eller kaldt (men forverrer seg ved kulde) osv. Merker også at jeg ofte hoster ved sterke lukter, som når man bruker vindusspylevæske på bilen eller hvis samboeren min har spist sterkt krydret mat og så puster mot meg. Jeg er 30 år og ellers frisk. Hostingen har vært plagsom i årevis, men har blitt ekstra ille de siste månedene.

Konklusjonen fra legene er at jeg antakelig "bare" har overømfindtlige slimhinner, og må leve med hostingen.

Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. I de gode periodene går det relativt greit, men jeg er hindret fra f.eks. å synge i kor og snakke foran store forsamlinger. Dessuten er det litt slitsomt å gå på kafé/restaurant med venner, for da forventes det jo at man snakker mens man spiser, og da kommer hostingen garantert. Det er så ille at folk kommenterer dette og jeg får støtt og stadig spørsmål om hva som feiler meg. Nå i disse svineinfluensatider er det jo nesten så jeg føler meg uglesett på butikken. Plagsomt. :trist:

I de dårlige periodene føler jeg meg veldig redusert. Kroppen blir sliten av all hostingen, og jeg føler det er mange plasser jeg ikke kan gå. Og det skaper problemer i jobbsammenheng. Nå er jeg så heldig å være i et engasjement der jeg har stor fleksibilitet og i stor grad selv kan velge når jeg vil snakke med andre, det hjelper på. Men en dag må jeg regne med å ha en mindre fleksibel jobb, og da vil jeg slite. Kan jo ikke ha kundekontakt sånn som jeg hoster meg gjennom dagene. Folk blir vel redde for å bli smittet av en skummel sykdom...

Er det noen som kjenner igjen noe av det jeg skriver her som kan gi meg råd, noe jeg kan be legene se spesifikt etter? Jeg er ganske desperat etter å finne en løsning. Kanskje er det en liten filleting som feiler meg, noe som er superenkelt å fikse, bare at legene jeg gikk til ikke fant ut av det. *krysser fingre* :unsure:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda. :( Skjønner at dette er slitsomt for deg, vet jo selv hvordan det er når jeg er syk og hoster og hoster til hele kroppen er utslitt. Kan desverre ikke komme med noen råd. :( Tenker at du kanskje må prøve å presse legen din litt. Kan det være allergier eller lignende kanskje? Uansett håper jeg virkelig du finner det ut, og at dette er noe som kan kureres! :klemmer:

Gjest Gjest_Cazzandra_*
Skrevet

Jeg vil anbefale deg Fribol halspastiller, som man får kjøpt på apoteket. Jeg brukte de en periode jeg var forkjølet, og det hjalp veldig mot hosting. Det vil kanskje helpe litt mot hostinga di.

Men du har kanskje alt prøvd det?

Må være utrolig slitsomt da.

Jeg har vært mye plaget med hosting etter kort treningsøkt og når det er veldig kaldt ute. For meg føltes det som det konstant var noe i halsen, som jeg ikke fikk hostet bort.

Jeg har funnet ut at jeg har mange allergier og at jeg har astma, og etter å ha begynt på allergi medisiner og astma medisiner, så har jeg blitt mye bedre.

Jeg synes du skal be om en test for allergier, da dette kan skape irritasjon i luftveiene. I tillegg burde du be om en henvisning til lungespesialist og fortalt om plagene dine.

Lykke til:-)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Dette går i perioder. I gode perioder har jeg bare litt småhosting 3-4 ganger på en dag, pluss kanskje et kraftig hosteanfall annenhver dag, sånn cirka. Med hosteanfall mener jeg kraftig hosting som gjør meg rød i fjeset, svetten pipler på panna og hele kroppen spennes (noe som fører til muskelsmerter etterpå). Under disse kraftige hosteanfallene høres det ut som jeg prøver å hoste opp lungene... Og jeg må anstrenge meg for å ikke kaste opp.

I dårlige perioder har jeg småhosting omtrent i hver eneste lille setning jeg prøver å presse fram. Jeg blir sliten av å prøve å snakke, og de rundt meg blir sliten av å høre på. I sånne perioder kommer de kraftige hosteanfallene 1-4 ganger pr dag.

Jeg har vært hos både fastlege og øre-nese-hals-spesialist til undersøkelse, men de sier begge at alt ser helt fint ut og at de ikke kan finne noe galt. Jeg er sjekket for astma også. Jeg røyker ikke og har aldri gjort det, lungene mine viser fin styrke på tester. Og dessuten så føler jeg selv at årsaken til hostingen er en kløe omtrent midt i halsen (men det området har spesialisten sjekket og det ser fint ut). Hosten kommer oftest når jeg bruker stemmen mye (ler eller snakker) og etter mat (merker ingen forskjell i forhold til hva jeg spiser). Men i tillegg kan jeg hoste i alle mulige andre sammenhenger, enten jeg trener eller slapper av på sofaen, sover eller er våken, om det er varmt eller kaldt (men forverrer seg ved kulde) osv. Merker også at jeg ofte hoster ved sterke lukter, som når man bruker vindusspylevæske på bilen eller hvis samboeren min har spist sterkt krydret mat og så puster mot meg. Jeg er 30 år og ellers frisk. Hostingen har vært plagsom i årevis, men har blitt ekstra ille de siste månedene.

Konklusjonen fra legene er at jeg antakelig "bare" har overømfindtlige slimhinner, og må leve med hostingen.

Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. I de gode periodene går det relativt greit, men jeg er hindret fra f.eks. å synge i kor og snakke foran store forsamlinger. Dessuten er det litt slitsomt å gå på kafé/restaurant med venner, for da forventes det jo at man snakker mens man spiser, og da kommer hostingen garantert. Det er så ille at folk kommenterer dette og jeg får støtt og stadig spørsmål om hva som feiler meg. Nå i disse svineinfluensatider er det jo nesten så jeg føler meg uglesett på butikken. Plagsomt. :trist:

I de dårlige periodene føler jeg meg veldig redusert. Kroppen blir sliten av all hostingen, og jeg føler det er mange plasser jeg ikke kan gå. Og det skaper problemer i jobbsammenheng. Nå er jeg så heldig å være i et engasjement der jeg har stor fleksibilitet og i stor grad selv kan velge når jeg vil snakke med andre, det hjelper på. Men en dag må jeg regne med å ha en mindre fleksibel jobb, og da vil jeg slite. Kan jo ikke ha kundekontakt sånn som jeg hoster meg gjennom dagene. Folk blir vel redde for å bli smittet av en skummel sykdom...

Er det noen som kjenner igjen noe av det jeg skriver her som kan gi meg råd, noe jeg kan be legene se spesifikt etter? Jeg er ganske desperat etter å finne en løsning. Kanskje er det en liten filleting som feiler meg, noe som er superenkelt å fikse, bare at legene jeg gikk til ikke fant ut av det. *krysser fingre* :unsure:

Jeg hadde det samme, og fant ut at det var magesyre som kom over i lungene. Tabletter som senket syrenivået i magesekken (som også brukes mot halsbrann, som kan være det du beskriver), Lanzomelt, funket fint for meg. Verdt et forsøk!

Det kan også være andre grunner til at du hoster, som at det er noe i luftveiene også videre.

Forlang utredning på lungeavdeling, det var der jeg fant ut av det for min del, og det er der de har peiling. Kronisk hoste er ikke noe du behøver å leve med. I aller verste fall kan du prøve hypnose for å stagge symptomene.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Be om å få tatt blodprøver for å sjekke ut om du har såkalt skjult lungebetennelse. Husker ikke helt hva den heter men lurer på om det er no chlamydia ellernoe det heter. (langt i fra det samme som kjønnsykdommen:P)

Jeg kjenner en som gikk og hosta i eviglange tider, og de fant ingenting galt. Men så var det en lege med et lyst hode som tok en sånn blodprøve og den viste at hun hadde gått med skjult lungebetennelse leeeeeenge.

Men sånn utover det; har selv vært plaga mye med hoste, irritasjonshoste som sitter sånn i bronkiene ellernoe, og har hatt god nytte av å stå fast på flutide astmamedisin, selv om jeg ikke har no kraftig astma.

Føler med deg, dødsslitstomt og irriterende. Men prøv noe slags halspastiller som er litt sterke, de kan dempe irritasjonen litt.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg må kanskje be om å bli sendt til lungeundersøkelse ja. Både jeg og legen trodde det var unødvendig siden jeg føler at det er en slags kløe i halsen som forårsaker hosten, men det kan kanskje komme derfra likevel?

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Takk for tilbakemeldinger!

Jeg må kanskje be om å bli sendt til lungeundersøkelse ja. Både jeg og legen trodde det var unødvendig siden jeg føler at det er en slags kløe i halsen som forårsaker hosten, men det kan kanskje komme derfra likevel?

Ja det virker jo forsvidt som at problemet ikke sitter i lungene, men jeg er ingen lege. Men det skader jo ikke å sjekke:)

Har du fått prøve no astmamedisin da? Jeg har som sagt ikke astmadiagnose nå, men står likevel på flutide og føler at det hjelper meg på et vis.

Og en tablett som heter singulair skal visst være effektiv ved hoste. Spør legen din om det!

• 1 år senere...
Skrevet

Skrevet

Hei,

Dette innlegget om hosten kunne vært meg som hadde skrevet. Har samme problemet og ingen løsning er funnet ennå. Har hostet i snart 10 år nå, hver dag. Hjemme, på jobb, på vei til og fra jobb, ute på byen, i butikken, over alt. Hoster selv om jeg visker, skriker, snakker normalt. Om jeg snakker med kjente eller ukjente. Hoster om det er tørr luft eller fuktig luft. You name it!

Har vært hos lege. Det er tatt blodprøver, har tatt MR, har brukt astma medisin, har vært hos lungespesialist. Ingenting er galt, men jeg hoster.

Har du funnet en løsning?

Skrevet

Synd du ikke poster som reg. bruker, for da hadde jeg sendt deg en PM.

Men ja jeg har hatt lignende problemer, legen var idiot og sa jeg var frisk som en fisk :nei:

Jeg løste det innenfor alternativ medisin, og hvis ingen av tipsene ovenfor funker anbefaler jeg deg å prøve det.

Skrevet

Jeg hadde selv en periode over flere år hvor jeg hostet. Etter x antall legebesøk blr jeg sendt på røntgen. Etter nærmere utredning hos lungelege ble det påvist sarkoidose. Dette er en sykdom som bla. kan føre til hoste over lengre tid.

Skrevet

Jeg er under behandling med alternativ medisin nå (siste 3 måneder) og skal starte på ny kur nå i august.

Har hittil ikke hjulpet på hosten. (men penger koster det!).

Synd du ikke poster som reg. bruker, for da hadde jeg sendt deg en PM.

Men ja jeg har hatt lignende problemer, legen var idiot og sa jeg var frisk som en fisk :nei:

Jeg løste det innenfor alternativ medisin, og hvis ingen av tipsene ovenfor funker anbefaler jeg deg å prøve det.

Gjest Consensio
Skrevet

Gå til en annen lege. Dersom din nåværende lege ikke kan hjelpe deg med ditt problem så må man jo få en annen vurdering.

Har du blitt sjekket for klamydia i lungene (nei, det er ingen kjønnsykdom :fnise: )

Jeg slet med hoste i lang tid, og fikk påvist dette. Fikk medisiner og har ikke hatt problemer med hosten etter det.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hoster fremdeles, irriterende for mine omgivelser. Jeg er ikke syk, ingen nedsatt alment tilstand etc. Lungene er fine, bronkiene er fine, men jeg hoster og hoster og hoster ... Noe irriterer i halsen og noe "knirker" i øret. Svir i øret når jeg svømmer under vann.

Skulle så gjerne ønske med en hel dag uten hosteanfall..

• 4 uker senere...
Skrevet

sjekket stoffskiftet? Struma kan gi kronisk hoste

AnonymBruker
Skrevet

Oi, denne tråden hadde jeg helt glemt. :)

Men hoste, ja det gjør jeg fortsatt. Har omsider blitt henvist til lungelege. Det har tatt sin tid, kan man si. I mellomtiden har jeg prøvd astmamedisiner og halstabletter og diverse annet. Ingenting nytter. Venner og familie mener hosten har blitt verre (jeg merker det ikke så godt selv, for meg er det blitt en vane å hoste etter å ha holdt på slik i mange år) og de krymper seg når jeg får hosteanfall fordi de synes det høres så fælt ut. :forvirret:

Håper lungelegen kan finne ut av dette. Jeg skal notere ned tipsene dere har kommet med her og spørre om det er relevant i mitt tilfelle. Takk!

TS

Anonym poster: a5aea6dde3b7534eecf6c6baa320010b

AnonymBruker
Skrevet

PS: Gjest_Liss er ikke meg, om noen skulle bli forvirret. :)

TS

Anonym poster: a5aea6dde3b7534eecf6c6baa320010b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...