Gå til innhold

Trening! For det meste utholdenhet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på en ting. Om jeg løper to timer annenhver dag (slik at kroppen også får hvile litt), vil jeg kunne gå ned i vekt av dette?

Jeg har sosialangst og fikser ikke helt dette med treningsstudio og styrketreningsapparater. Vet at man får veldig mye bedre effekt av å trene styrke i tillegg. Men jeg lurer på om jeg kan oppnå gode resultater også bare med kondisjonstrening? Og, vil lårene mine bli kraftige om jeg velger å sykle i to timer istedenfor jogging, for variasjonens skyld? Jeg liker å sykle, men har digre lår jeg helst vil minske, og har hørt at sykling derfor ikke er å anbefale. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempeflott å springe to timar kvar dag om du klarar det, og det er vettugt å leggje inn ein kviledag mellom treninsdagane, for å springe to timar er hardt for kroppen.

Om du går ned i vekt av det kjme sjølvsagt an på kva du et i tillegg. Om du kompenserer for springinga ved å ete ein heil masse vil du jo ikkje gå ned i vekt, og du kan til og med leggje på deg... Men om du til dømes et om lag det same som du gjer utan å spinge så mykje vil du såklart gå ned i vekt. Litt meir bør du forresten ha i deg, to timar på beina er mykje og slit mykje på ledd og slikt. Du bør forresten vere klar over at betra glykogenlager vil kunne gi litt vektøkning i byrjinga, men det er ikkje noko å stresse med, det er eit godt teikn.

Når det gjeld sykling, så kjem det litt an på korleis du syklar. Mange syklistar har kraftige lår, men du må hugse på at dei køyrer mykje hard trening på syregrensa og over. Å køyre med mykje mjølkesyre i beina bidreg til muskelvekst, og viss du syklar i to timar på kontrollert puls så vil du ikkje akkumulere masse syre, og dermed vil du truleg heller ikkje byggje så mykje musklar. Om du har ein del feitt på kroppen så vil truleg noko av det bli borte om du spring og syklar mykje, og då vil jo ikkje låra dine bli store heller. Skulle du dessutan få litt muskelvekst i låra, så vil nok ikkje det vere så lett å sjå all den tid du får mindre feitt på dei. Ikkje minst er det pent med muskuløse lår, men ikkje med feite lår, og då vil jo det visuelle inntrykket vere mykje betre sjølv om omkrinsen mot alle odds skulle halde seg. Berre ver litt klar over at du ikkje kjem til å bruke like mykje energi på å sykle i to timar som om du skulle springe i to timar - å springe er mykje hardare for kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lurer på en ting. Om jeg løper to timer annenhver dag (slik at kroppen også får hvile litt), vil jeg kunne gå ned i vekt av dette?

Jeg har sosialangst og fikser ikke helt dette med treningsstudio og styrketreningsapparater. Vet at man får veldig mye bedre effekt av å trene styrke i tillegg. Men jeg lurer på om jeg kan oppnå gode resultater også bare med kondisjonstrening? Og, vil lårene mine bli kraftige om jeg velger å sykle i to timer istedenfor jogging, for variasjonens skyld? Jeg liker å sykle, men har digre lår jeg helst vil minske, og har hørt at sykling derfor ikke er å anbefale. Takk for svar!

To timer annenhver dag høres litt i overkant ut? Det var omtrent det jeg trente to-tre ganger per uke sommeren før jeg løp Oslo Halvmaraton. Du bør i hvertfall ha trent en del jogging på forhånd, slik at du tåler dette.

Jeg fatter ikke hvor folk har det fra at man får store lår og legger av å sykle. Sykling er en veldig aerob idrett, det har minimalt styrkeelement i seg. Dermed trener du muslkenes aerobe kapasitet, du øker ikke maksimal styrke. Om noe vil du kanskje få litt mindre lår fordi du forbrenner fett.

Men om du nå virkelig orker å jogge i to timer annenhver dag uten å bryte ned kroppen, så må du sykle lenger enn to timer hvis du skal bruke det som variasjon. Sykling er mye mindre anstrengende enn løping. Løpere på høyt nivå, type maratonløpere, trener kanskje 2-3 timer hver dag, mens syklister trener 5-6 timer hver dag. Det er fordi sykling er mye mindre slitsomt for kroppen. Nå er jo været her i landet ganske kaldt, vått og lite sykkelvennlig for tiden, så 5-6 timer blir nok drøyt, men jeg stiller meg tvilende til om du har kondisjon til å kunne trene to timer jogging, alternativt 5-6 timer sykling, annenvher dag uten at du bryter ned kroppen. Da skal du ha holdt på med jogging i en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lurer på en ting. Om jeg løper to timer annenhver dag (slik at kroppen også får hvile litt), vil jeg kunne gå ned i vekt av dette?

Jeg har sosialangst og fikser ikke helt dette med treningsstudio og styrketreningsapparater.

Legen hjelper, :klem: Medisiner er tingen, f.eks buspiron. Du må ikke finne på å gå fra null til å løpe to timer annenhver dag. Hva får deg til å tro at du kan begynne med dette? Du kommer til å få jumper's knee med en gang!

Vet at man får veldig mye bedre effekt av å trene styrke i tillegg.

Nytt for meg. Har du lest dette i et idrettsmedisinsk tidsskrift, eller i spalten i et dameblad?

Men jeg lurer på om jeg kan oppnå gode resultater også bare med kondisjonstrening?

Ja.

Og, vil lårene mine bli kraftige om jeg velger å sykle i to timer istedenfor jogging, for variasjonens skyld? Jeg liker å sykle, men har digre lår jeg helst vil minske, og har hørt at sykling derfor ikke er å anbefale. Takk for svar!

Se på bilder av Andy Schleck, Julien Absalon, Nino Schurter, Irina Kalentieva, Lene Byberg, så ser du hvor giga-lår du får av å sykle.

Det er noen som sykler som har store lår blant jentene, men det er nok heller fordi disse jentene aldri kunne ha blitt gode til å løpe - ikke fordi sykkel i seg selv gjør deg så jævlig svær.

Vektreduksjon som følge av trening, er noe jeg rent subjektivt opplever at folk overvurderer. Det tar lang tid å redusere vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpere på høyt nivå, type maratonløpere, trener kanskje 2-3 timer hver dag, mens syklister trener 5-6 timer hver dag.

Fi:zik hadde en reklameserie hvor de listet opp hvor mange kilometer di luca og andre proffer trente i året. Det var fra 30 000 til 40 000 km. Med 30 km/t snitt på rolige treningsturer som laveste fart, gir dette ca 1000 timer i året. Med ca 50 uker i året, gir dette 20 timer i uka som snittreningstid. 5 timers trening hver dag, gir 35 timers trening i uka.

Endret av robotkalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har jogget noe videre før så anbefaler jeg deg å trene deg opp, her er ett program for nybegynnere:

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop

og ett program om du allerede er godt igang:

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-10-km-lop

Dette er bare noen eksempler, finnes mange program om du søker det opp på nette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fi:zik hadde en reklameserie hvor de listet opp hvor mange kilometer di luca og andre proffer trente i året. Det var fra 30 000 til 40 000 km. Med 30 km/t snitt på rolige treningsturer som laveste fart, gir dette ca 1000 timer i året. Med ca 50 uker i året, gir dette 20 timer i uka som snittreningstid. 5 timers trening hver dag, gir 35 timers trening i uka.

Må jeg ta med alle forbehold og tillegg hver gang jeg skriver et innlegg? Nei, da blir jo innlegget så langt at du ikke gidder å lese det.

Jeg skrev innlegget litt fort, men jeg trodde det framgikk at jeg mente at en økt på 5-6 timer på sykkel tilsvarer omtrent 2 timers jogging. Sykkelproffene trener i perioder 5-7 timer om dagen, men selvsagt ikke hele året.

Hvis jeg nå skal tolke deg like bokstavelig så trener proffene 2,9 timer hver dag året rundt. Det vet vi begge er feil, så kan du begynne å oppføre deg litt mer ordentlig heretter?

Om forrige tema er vi grunnleggende uenige: Jeg mener at det går an å finne glede i å konkurrere selv om man ikke vinner, du mener at det ikke er noe vits i å konkurrere om man ikke vinner, da får man heller bruke doping. Javel, da er vi uenige, men jeg må si jeg stiller meg ganske hoderystende til en slik innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev innlegget litt fort, men jeg trodde det framgikk at jeg mente at en økt på 5-6 timer på sykkel tilsvarer omtrent 2 timers jogging. Sykkelproffene trener i perioder 5-7 timer om dagen, men selvsagt ikke hele året.

Så dersom 5-6 timer tilsvarer 2 timers jogging om dagen, betyr det at de som trener for å bli langdistanseløpere på sitt meste trener 14 timer i uka?

Ser du nå at det kanskje faktisk ikke er slik at 5-6 timer på sykkel tilsvarer 2 timer jogging?

Det er mulig at du blir like sliten av 2 timer jogging som av 5 timer sykling. Når forholdet mellom treningstimer i året mellom langdistanseløpere og syklister ikke er 6/2 eller 3:1 tyder dette på at treningseffekten av 2 timer jogging ikke er å sidestille med 5 timer sykling, men heller at du er forferdelig dårlig trent i løping.

Så kan du begynne å oppføre deg litt mer ordentlig heretter?

Mener du det er gal oppførsel å komme med fakta, dersom det virker kompromitterende på utsagn du har kommet med?

Endret av robotkalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har jogget noe videre før så anbefaler jeg deg å trene deg opp, her er ett program for nybegynnere:

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop

og ett program om du allerede er godt igang:

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-10-km-lop

Dette er bare noen eksempler, finnes mange program om du søker det opp på nette.

Kjempefine programmer!! TS, plukk av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom 5-6 timer tilsvarer 2 timers jogging om dagen, betyr det at de som trener for å bli langdistanseløpere på sitt meste trener 14 timer i uka?

Jeg skrev "omtrent". 2 timers løping er en tur på 30-35 km avhengig av tempoet. Man kan løpe maraton på litt over to timer, men selv proffer holder ikke konkurransetempo på trening, i hvertfall holder de moderat tempo på 80% av treningene. Jeg sa heller ikke at langdistanseløpere løper maksimalt 14 timer i uka. Det går an å løpe en tur på 20 km på morgenen og en på 25 km om ettermiddagen. Her er nok et eksempel på at du vrenger på det folk har sagt.

Det er mulig at du blir like sliten av 2 timer jogging som av 5 timer sykling. Når forholdet mellom treningstimer i året mellom langdistanseløpere og syklister ikke er 6/2 eller 3:1 tyder dette på at treningseffekten av 2 timer jogging ikke er å sidestille med 5 timer sykling, men heller at du er forferdelig dårlig trent i løping.

Jeg har ikke trent løping på mange år, men jeg løp da et halvmaraton og et maraton, så jeg vet at man må sykle mye lengre (i tid) for å kjenne seg like sliten som etter en løpetur på f. eks. 20 km. Nok en gang: Her vrenger du også på det jeg sier. Jeg sier IKKE at syklister trener tre ganger så mye som løpere i løpet av året. Selv om man kan sykle lenger (i tid) enn man kan løpe, så har døgnet bare 24 timer, så for å få nok restitusjon kan man ikke sykle så veldig mange økter på 5-6 timer. Må jeg ta med alle mulige forbehold og tilleggsforklaringer for at du skal la være å leke besserwisser? Nei, som jeg sa, da blir jo innlegget så langt at du ikke gidder å lese det.

Mener du det er gal oppførsel å komme med fakta, dersom det virker kompromitterende på utsagn du har kommet med?

Jeg mener som nevnt ovenfor at du kan godta at folk ikke gidder å ta med en lang disclaimer med tillegg og unntak for hver ting de skriver. Bare for å ta et eksempel på hvordan jeg kan tilsvarende hakke på deg: Du skrev i min forrige tråd at lave folk har best O2-opptak, da mener du folk på 165-175 cm. Bjørn Dæhlies beste registrerte O2-opptak var 96, og han er så vidt jeg husker 183 cm høy, hvis han ikke er høyere. Miguel Indurain er 188 cm og hadde også 96 i O2. Thor Hushovd er 183 cm, han har flere ganger målt O2-opptak på godt over 80. Siden han er såpass tung får han allikevel mye dårligere forhold mellom antall watt han kan yte per kilo kroppsvekt enn de lettbygde rytterne. Derimot kan han gjøre det godt på flate tempoer, og han har da også vunnet flere korte temporitt.

Og siden du nevnte Andy Schleck, så er han 186 cm høy.

Jeg mener også at du burde oppføre deg bedre og ikke komme med tullete negative kommentarer:

Hvorfor skal kvinner konkurrere. Menn tidligere, som hadde stor potens, og klarte å knulle hva som helst, valgte seg vel ut damer pga evne til matlaging.

Grethe Waitz, så jo faen meg ut som ei kreftunge lenge før hun fikk maligne celler i kroppen.

Typisk lærer å være dum i hue.

Du får oppsøke din lokale gynekolog i stedet, eller en annen lege med full rekvisisjonsrett.

Eller så kan jeg drite i det du sier.

Dette er stjerneeksempler på usakelige negativer kommentarer som ødelegger for et godt debattklima. I stedenfor saklig debatt blir det skittkasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...