Gå til innhold

Frokost


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har pleid å spise enten brød, corn flakes eller havregrøt til frokost, men nå har jeg innsett at de inneholder ganske mye karbohydrater alle tre. Derfor lurte jeg på om noen av dere har forslag til frokostmat som ikke har så mye karbohydrater i seg. Kan nevne at jeg ikke er glad i middag til frokost. Altså, jeg har hørt jeg kan lage kyllingfilet og sånn, men for meg er det liksom middag, ikke frokost. Skal helst være noe jeg kan spise kaldt og, men det er ikke så viktig.

Takker for alle forslag :)

Endret av Pasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blander litt kalorier/karbohydrater her. Frokost med få kalorier sier overskriften, og så sier du i innlegget at brød/cornflakes/havregrøt inneholder mye karbohydrater. Enklere å hjelpe deg hvis du avklarer det først! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander litt kalorier/karbohydrater her. Frokost med få kalorier sier overskriften, og så sier du i innlegget at brød/cornflakes/havregrøt inneholder mye karbohydrater. Enklere å hjelpe deg hvis du avklarer det først! :jepp:

Jeg beklager! Så rotete av meg, jeg mente selvfølgelig karbohydrater :sjenert:

Jeg hadde satt pris på noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost med lite karbohydrater er jo egg i forskjellige varianter f.eks. Omelett, kokt egg, stekt egg. Salat kan være karbohydratfattig litt avhengig av hva du har i. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo "ulike" typer karbohydrater også. F.eks havregryn inneholder den sunne typen, og er bra for hjertet osv. I tillegg til at man holder seg mett mye lengre. Altfor mange "slakter" karbohydrater og tror at det er noe veldig ille, men så lenge man passer på hva slags så er det bare bra :)

Det er bedre å få i seg endel energi på morgenen, enn på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor mye karbo du syns er greit, men jeg pleier å spise Rugsprø med masse, masse pålegg. For meg holder det med to Rugsprø til frokost, de spiser jeg med f.eks en hel boks makrell i tomat, egg (et per knekkebrød) og kaviar/skinke/tomat e.l.

Ellers spiser jeg yoghurt (0.0%) med valnøtter oppi, hvis jeg har god tid lager jeg til en bolle med frukt, nøtter og yoghurt.

I helgene spiser jeg egg, tomatbønner og go' og mager bacon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ikke stress det med karbo til frokost allverdens med mindre du er på en spesifikk keto diett. Tradisjonellt sett vil frokost være det måltidet hvor du kan få i deg mest kalorier og karbohydrater. Gitt, selvsagt, at det er en sunn frokost. Havregryn med feks. rosiner eller blåbær og skummet melk (kjøp fryste blåbær fra Rimi) er en ideell start på dagen. Personlig bruker jeg proteinshake istedenfor melk, men forstår at det ikke er alles smak (selv om det smaker veldig bra!).

Ofte kan man ha gått 12 timer uten næring når man inntar frokost så kroppen vil være ekstra mottagelig for energi da. Og nei, det betyr ikke at man vil legge på seg. Forbrenning skal visstnok være høyere på morgenen enn kvelden. Jeg skriver "visstnok" fordi jeg ikke har noen kilder i umiddelbar nærhet for å støtte hypotesen, men jeg har lest og "holdt på med" trening og kosthold i 7 år nå så dette er "kjent".

Utover dagen erstatter du tradisjonelle karbo kilder (ris, pasta, poteter) med frukt og grønnsaker. Du har sikkert hørt det før.

Uansett, bottomline, karbo fra gode kilder på morgenen er slettes ikke "farlig" men legger et godt grunnlag for aktivitetsnivået utover dagen. Husk også at havregryn vil gi deg en bedre metthetsfølelse enn et par skiver ristet brød. Det gjør at du spiser mindre til lunsj og føler deg mer pigg, generelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis pålegget! ;) Om du orker kjøtt, fisk, egg.

Men ellers kommer det ann på hvorfor du skal spise ingen/redusert med karbohydrater. Altså på grunn av mye overvekt, intoleranser, etc.

Kalde kokte grønnsaker, litt ost, sopp, tomat, agurk.

Andre pålegg, lage "rulle" av ost, skinke, paprika.

Tykk agurkskive med div. pålegg.

cottage cheese med det du har lyst på.

Viktigst som flere sier er at det er sakte karbohydrater. Skikkelig fullkorns knekkebrød/brød, fullkorns havregrøt, youghurt uten sukker med nøtter i, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- div eggeretter (kan lages kvelden før, og spises kaldt)

- 1/2-1 boks kesam (evt blandet med cottage cheese) med feks div bær, nøtter i

- havregrøt på ca 1/2 dl havregryn iblandet ca en halv boks cottage cheese

- knekkebrød (feks rugsprø inneholder lite karb) med proteinrikt pålegg

- proteinpannekake med cottage cheese og syltetøy

- på lavkarbo.no finner du oppskrift på proteinbrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...