Gå til innhold

jula er så dyr.........

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Det er så vanvittig hvor mye penger ihvertfall vi bruker på mat i tilknytning til jula........julekaker,julemiddager,juleknask,konfekt........m.m. sikker på vi bruker 10000kr på mat bare i desember.........hvordan kan man spare litt....noen med tips? Skulle gjerne hatt råd til noe annet...i julen,som f.eks en ny kjole.......hjeeelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Det er så vanvittig hvor mye penger ihvertfall vi bruker på mat i tilknytning til jula........julekaker,julemiddager,juleknask,konfekt........m.m. sikker på vi bruker 10000kr på mat bare i desember.........hvordan kan man spare litt....noen med tips? Skulle gjerne hatt råd til noe annet...i julen,som f.eks en ny kjole.......hjeeelp

Ribbe på Rimi nå til 19,90. Om du spiser sånt da :)

Skrevet

Vel, her i huset har vi ikke råd til alt på en gang.

Selv kjøper/ordner jeg julegaver hele året. Kommer jeg over et tilbud i mai t.ex. så kjøper jeg det og legger det til side så jeg kan gi det bort på julaften. Det fører jo til at man slipper å kjøpe alle gaver på en og samme lønning.

Vi drar ofte til Sverige, og der blir jo mathandelen litt billigere, så jeg kjøper inn julegodis og slikt som holder seg en stund, i oktober/november.

Under hele året setter vi inn penger på sparekonto til ting vi har lyst til å gjøre etc, men vi setter av noen kroner ekstra til januar og februar, for da slipper vi å tenke på å måtte spare inn så mye når vi er i desember for å klare regninger i januar/februar.

Vips, så har jeg penger til overs i Desember så jeg kan unne meg litt til bare meg selv da også :)

Skrevet

Man MÅ ikke ha julemiddager hver dag. Og man MÅ ikke ha 7 sorter kaker og huset fullt av snacks. Det holder i massevis med 1-2 sorter kaker (vi pleier bare å bake pepperkaker), og klementiner. Har man også sjokoladekalender (en tier på rema?), så har man tilfredsstilt søthetsbehovet også! Husk at det fort blir dyrt om man må melde seg inn i SATS i januar også. Man må ikke tylle i seg mat, kaker og snop hele desember!

Skrevet

Jeg syns ikke det går så mye ekstra i jula.

Jeg baker 3-4 sorter kaker, men det blir ikke så enormt dyrt. Vil anslå at jeg bruker 3-400 på å handle inn til dette. Mel, margarin/smør, sukker, krydder, mandler og melis koster ikke all verden og rekker ganske langt.

I tillegg går jo en del av den vanlige maten ut denne måneden, middag skal man jo stort sett ha hver dag, jul eller ikke.

Ser forresten at ts ber om tips til å spare, og da kan det være lurt å handle en del av tingene på Rema1000.

God jul!

Skrevet

Hei og takk for tips:-)

Klart man skal ha middag hver dag......men man inviterer gjerne til juleselskap og da må man handle litt ekstra. Og kalender til 10kr? nei....jeg lager kalender hvert år...noe barna setter stoooor pris på. Men der har jeg opplevelser,så den trenger ikke bli så dyr. Det kan være at vi skal spille et spill,lage popcorn m.m.

MEN uansett hvor jeg prøver å begrense meg......bruker jeg altfor mye penger......må skjerpe meg veldig. Blir nok revet med av alle fristelsene i butikkene......Neste år skal jeg beg å handle julegaver tidlig...og kanskje på salg......da slipper jeg alle utgiftene. Enten må jeg skru ned forbruket eller så må jeg beg jobbe fullt

Gjest Gjest_Mubba_*
Skrevet

Hei ts.

Jeg er ung, med lite penger og føler med deg, jula er dyr.

stearinlys er en ting som blir brukt i voldsomme mengder her i huset. Kan anbefale å handle 100stk på europris til 20kr.

Kjøp mandler, 40kr/kg på rema 1000, kvern, bland i melis og eggehvite, dypp i smelta sjokolade. Hjemmelaga marsipan og mandariner er alt man trenger sette frem når det kommer besøk litt uventa.

Ellers er sverige/danmark en veldig god idé. I danmark får man ei flaske vin ned i 20kr flaska og vi er mange i familien som mener det er en grei gave å gi til de vinglade, men ikke vineksperter!

Følg med i reklamen i posten fremover, hva er vitsen i å betale mer enn nødvendig. Handl etter tilbudene og er det noe som har lang holdbarhet, kjøp ekstra:P

Håper det var litt til hjelp.

Skrevet

Jeg slipper jo utgiftene ved barn, men jeg ser så mange både barnløse og barnefamilier med samme problem:

IKKE GI GAVER TIL GUD OG HVERMANN!!

Jeg gir bort 10 gaver i år, ny rekord for meg. Mye nye mennesker i livet mitt siste årene som jeg synes fortjener noe. Hjemmelagde og eller personlig utvalgte gaver jeg er sikker på de vil sette pris på. DET handler gavegiving om. Ikke at alle og enhver skal få NOE, men at de som er viktige i livet ditt, får noe personlig(uansett pris).

Har sett diskusjoner på forumer der folk føler seg tvunget til å gi noe, for de får noe først. Kjenner du andre sliter med å få endene til å møtes, IKKE gi dem noe, ha heller en middag sammen, bak kaker med hverandres unger!! Det jeg har lest er at de føler seg presset til å gi noe fordi personen ikke tar et hint "om at jeg kun gir gaver til nærmeste familie, så da får ikke du noe tilbake". Giveren hinter lenge om at "en liten gave kan jeg vel få", og skjønner ikke at dette blir ekstra utgifter for en hardt presset økonomi..

Og jeg støtter også: Velg ut det som er godt og viktig for dere. Er risgrøt sammen en viktigere tradisjon enn å bake mange kaker, så behold den, og dropp mange/alle kakene. Inviter til julemiddag, med de nærmeste, ikke hele slekta. Det blir mye koseligere, mye mer personlig, og garantert billigere.

Skrevet

Hei!

Jula blir fort dyr, men følg godt med i tilbudsavisene, mye av den typiske julematen kommer på tilbud nå framover.

Som det er blitt nevnt tidligere her, så behøver man ikkje ha så alvorlig mange "slag" på bordet. Et par stk holder, som regel er folk så mette etter lange middager at de ikkje får plass til så store mengder snop:)

Skrevet

Julen blir akkurat så dyr som man gjør den til selv. Om man insisterer på å spise julemiddag hver bidige dag i hele romjulen, så er det noe man velger selv. Det går helt an å spise fiskekaker til middag selv om det er romjul. Og om man inviterer masse folk på besøk, så er det også noe man har valgt. Vi har besøk 2 dager i julen, og er på besøk hos andre et par dager også (og de dagene FÅR vi jo faktisk mat...).

Man trenger ikke syv slag, man trenger ikke ete enorme mengder snop og snacks, man er ikke nødt til å ha julepålegg på samtlige brødskiver man får i seg i hele julen.

Skrevet

Handle julegavene i oktober/november. Trenger ikke mange kaker, for hvor mye blir egentlig spist på julaften? Handle der ting er billig og ikke velg det dyreste. Fks, pepperkaker, kjøp heller den til 13kr enn den til 22kr. osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...