Gå til innhold

Herpes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri fått det 100% at det var herpes jeg hadde for seks måneder siden, når jeg var hos legen hadde det gått så langt at han ikke tok noen tester og bare sa at det så ut som herpes. (Også skrev han ut en krem til bruk ved hermoride(sp) som bruksannvisningen understreket i blokk bokstaver at måtte aldri brukes ved herpes utbrudd. Så den droppet jeg.)

Kjæresten min hadde munn herpes noen uker før jeg begynnte å klø. Han spytter jo på penisen sin før vi har sex, og vi hadde både vanlig og anal sex hver dag nesten. Så blemmer fikk jeg både "fremme" og "bak". Hissige sinte sår som klødde og svei. Kunne ikke gå eller sitte, jeg bæsjet faktisk ikke på to uker heller. Sånt blir en gretten av ! Og de få gangene det ble for mye å holde igjen at det rett og slett "kom ut en bit" lå jeg og gråt på badet lenge. Jeg satt med dusjen på og en boks vaseling i baken pluss noen kraftige smertestillende legen ba meg ta før jeg skulle forsøke. Det var jævlig det...

De sier jo at første gang er værst, så blir dem mye mildere neste gang. Jeg har kun hatt det første gangen.

Men, nå når jeg har analsex så kjennes det ut som det rivner der som det var sår når jeg hadde utbrudd. Nesten som små papir kutt, er hysterisk vondt. Kan det være at jeg fikk arr og huden er ikke lenger elastisk nok til å utføre analsex lenger ? Finnes det noe jeg kan gjøre for å kunne nyte dette igjenn?

Er det engang mulig at jeg kan ha blitt smittet av munnsåret til kjæresten min via spyttet hannes ? Virker som å dra det litt langt, den påstanden altså. Han har selv aldri hatt utbrydd på penisen, og jeg har vært flink og ALLTID brukt kondom med tidligere partnere.

Håper på svar !

Videoannonse
Annonse
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Mener å ha lest at herpes kan smitte fra munn til kjønn, eller/og motsatt.. Så om det stemmer, så er det nok ein dum ide at han spytter på penis når han har munnherpes utbrudd.

Skrevet

Det er helt klart mulig å bli smittet med herpes fra munn til kjønnsorganer.

Jeg ville funnet meg en annen lege om jeg var deg... Herpes er en ekstremt vanlig sykdom (selv om veldig mange er smittet av viruset uten å noen gang merke noe til det), og det gjør meg veldig skeptisk å høre om en lege som ikke vet hvordan slikt skal behandles.

Du skulle fått Zovirax eller Aciclovir (som egentlig er det samme, bare fra forskjellige produsenter) i tabelettform, og som salve/krem til å smøre direkte på blemmene, for raskest og best mulig lindring.

Selv har jeg til en hver tid begge deler hjemme, så jeg kan begynne med det så fort jeg kjenner noe til blemmene. Det var kun det første utbruddet som var så kraftig som det du beskriver, men mitt varte ikke så lenge, siden jeg fikk riktig behandling. Seinere har jeg hatt en blemme eller to, og ikke merket så mye til det, fordi jeg smører på salve med en gang jeg kjenner at det prikker i huden der blemmen(e) vil komme. Jeg fikk derimot påvist kraftig utbrudd på livmorhalsen ved en gynekologisk undersøkelse for et års tid siden, selv om jeg ikke hadde noe annet enn en liten blemme utvendig, og siden har legen bedt meg ta pillene i tillegg til å bruke krem. Et slikt utbrudd kan visstnok være årsak til ellers uforklarlig nedsatt almenntilstand, siden det gir kroppen mye å jobbe med.

Jeg får typisk utbrudd når immunforsvaret er opptatt av andre ting, som en forkjølelse, omgangssyke, influensa. Mannen min har ikke fått noen plager, men han har nok blitt smittet med viruset, etter snart 4 år uten kondom. Han synes det var litt kjipt i starten, å måtte velge mellom risiko eller evig bruk av kondom, men da jeg beskreiv hvordan det utartet seg for meg over tid, så valgte han risikoen...

Skrevet

Legen jeg snakket med var en vikar lege, ikke fast legen min. (Ville ikke vente på time i "neste uke", hadde ikke vært på do på en uke og ville ha hjelp NÅ og måtte nøye meg med ham.)

Jeg har aldri hatt munnsår, og heller ingen jeg kjenner gentlig, så har aldri satt meg i hva det egentlig er. Var etterpå jeg lærte at det var faktis herpes sår. Så det var ganske dumt..

Tror også han legen skrev ut den salven fordi det var til blemmene i baken så det skulle bli lettere å gå på do, så skjønner tanke gangen selv om han bommet, for det var ikke Zovirax jeg hadde fått.

Også var det det med de arrene som egentlig er det jeg er mest nysgjerrig på, for det er ikke bare anal sex som er ødelagt. Det er jo fremdeles vondt og hender jeg blør når jeg bæsjer også.

Hørte noen som sa at arr kan ikke rivne, så det er ikke det som rivner opp igjen, men eventuelt huden rundt arret da kanskje ? Litt skremmt av det jeg :P

Skrevet
Også var det det med de arrene som egentlig er det jeg er mest nysgjerrig på, for det er ikke bare anal sex som er ødelagt. Det er jo fremdeles vondt og hender jeg blør når jeg bæsjer også.

Hørte noen som sa at arr kan ikke rivne, så det er ikke det som rivner opp igjen, men eventuelt huden rundt arret da kanskje ? Litt skremmt av det jeg :P

Det høres egentlig litt likt ut noe jeg har vært plaget av rett ved skjedeåpningen, men jeg har aldri tenkt på at det kan ha hatt noe med tidligere herpesutbrudd å gjøre. Jeg har stadig fått rift, uansett hvor forsiktige vi har vært under samleie, som alltid har brukt lang tid å gro. Første riftet kan jo faktisk hatt sammenheng med utbrudd, eller dårlig oppvarming før litt for rå sex, eller kanskje en blanding. Gynekologen kunne i alle fall se at det var veldig tynn hud der, og jeg ble anbefalt jevnlig bruk av scheriproct (hemoroidesalve) + bruk av xylocain noen minutter før samleie. Scheriprocten har både oppmykende og svakt bedøvende effekt, mens xylocain var for ekstra bedøvelse. Det har tatt tid å bli kvitt dette, og vi må fremdeles etter over 1/2 år være veldig nøye med å varme meg opp skikkelig før samleie, men det blir hele tiden bedre. Så selv om man ikke skal bruke hemoroidesalve på selve herpesutbruddene, så kan man altså trygt bruke det i etterkant. Men jeg ville gått til lege igjen, hvis jeg var deg, for å være helt sikker på at det ikke er noe annet enn plager som følge av det utbruddet du hadde.

Skrevet

Ja, snakket nettopp med min mor, hun foreslo det samme. At jeg skulle bruke noe bedøvende, men hun nevnte ikke at det myknet det opp. Så det var nyttig å vite ! :)

Når du sier at det blir bedre etter hvert, mener du at det er mulig en dag at det vil slutte å rivne opp helt, selv uten bruk av salvene ?

De små kuttene er det vondeste jeg har vært borti, så jeg har fulgt godt med på de sårene. Det har liksom vært sårt helt siden, og på nøyaktig samme sted som de blemmene var da. Derfor misstenker jeg dem. Har gått og ventet på at de skal bli bedre, men det gjør de jo ikke..

Skrevet

Jeg er ikke like flink til å bruke salve regelmessig lenger, men det går ganske bra likevel, nå som huden har fått tid til å gro litt bedre.

Gjest youlookslashy
Skrevet

Herpes er i stor grad smittsomt, mange vet ikke hvordan de fikk det en gang, pga det skal så lite til. F.eks jeg merka jeg hadde herpes typ. 1 da jeg plutselig fikk en stor herpes-byll på leppa da jeg var ellve.. Fikk det bekreftet av lege, siden den verket ganske.. Det går over, "sårene" altså, men det kan ta sin tid, og man må være forbredt på og få flere utbrudd.. Jeg fikk utbrudd 1 da jeg var 11 og har ikke hatt ett siden, er 14 nå :) så da ser du også hvor lett det smitter (hva har en 11 åring vært borti, liksom?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...