Gå til innhold

Beste enkle matretten du vet om

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den beste ENKLE matretten/middagen du vet om?

Enkle: Som ikke tar lang tid eller serveres på bagatelle :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For tiden:

Er veldig glad i supperetter :)

Findus fiskesuppe fra frysedisken med Chili, gulrøtter, fiskepuddingbiter og Brød naaaaaaaam

Endret av Sancha
Skrevet

Kanskje kjedelig, men jeg elsker wok:

Frosne wokgrønnsaker

Kyllingfilet i biter

Ekstra vannkastanjer

Gul og rød løk

Woksaus

Skrevet (endret)

Blir knapt enklere enn får-i-kål.

Jupp, der overså jeg det der med tid. Dog er det kort tilberedningstid, resten greier den seg selv...

Stek fisk (pannetter, fiskepinner) med løk

Potetmos av pose (med melk istedenfor vann, pisk) eller av gårsdagens kokte poteter/røtter.

Legg fisk og mos på het tallerken.

Full fres på stekepanna; Hell litt vann eller hvitvin for å koke ut smak, fløteskvett, og ferdig så snart den tjukner. Bruker du vann, kan du røre ut en skje syrlig ost a la snøfrisk, etter at den er løftet fra plata.

Du er god hvis du greier å bruke mer enn ti minutter på dette - inklusive løkskrellingen.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Må si Wok jeg også. Kutt kyllingfilet i passe biter. Strimle paprika og gulrot. Hele sukkererter. Fres først kyllingen ha i gulrot, så paprika og sukkererter. Ha over en liten woksaus eller soyasaus. Ferdig!

Skrevet

Omelett! Kjempelett og raskt. 4 egg, hakket løk/vårløk/purre, oppkutta/revet skinke, noen osteterninger som du kutter selv, salt pepper og en skvett vann pluss litt persille.

Rør sammen egg og en ss vann+ salt og pepper( og event. grillkrydder eller lignende), hiv det i panna fordel skinke ost og løk og persille. Pannen må være mellomvarm-ikke full gass, og la omeletten stå ca 10 min til eggegreine på toppen er blitt stivt/størkna, det spørs litt på str. på panna du bruker også.

Man kan gjøre mange variasjoner med ingrediensene, det er det som er så bra med omelett! :)

Skrevet

Skal jeg virkelig kose meg en lørdagskveld, så lager jeg hjemmelaget kebab.

Steker kebabkjøtt, varmer pita. Fyller pitaen med salat, rødløk, agurk og dressinger som passer (vet man kan få kjøpt kebabdressing på Meny), og har oppi kebabkjøttet.

Tar max 20 minutter, kjempeenkelt og dritgodt

Skrevet

Må vel bli nachos det :) Tar vel sikkert ikke mer enn 20 minutter slik som vi lager den.

Stek kjøttdeig, spre nachochips på to tallerkener.

Putt oppi tacokrydder, kok litt, putt oppi hot salsasaus og mais.

Rasp ost mens det koker og spre kjøttdeigblandingen oppå nachochipsene og strø ost over.

To minutter i stekovnen på 200grader og maten er klar :)

Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

Kjøttdeig stroganof ...mmmmmmmmm

Stek kjøttdeig i panne - kryddre. Hell over en boks rømme, en del ketschup og litt sennet. Gjerne litt buljongpulver og frosne erter, kokes til god kosistens. Tar ikke lang tid.

Serveres med kokte poteter....

Skrevet

Fersk tagliatelle som kokes al dente. La vannet renne av og bland med pesto, kapersbær og kalamata oliven.

Tar ca 3 minutter å lage, og smaker kjemepgodt.

Lager du et par hvitløksbrød ved siden av så er det enda bedre, og med et glass god vin er det helt perfekt kosemat.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ostesuffle! Den trenger riktignok ca 45 min i stekeovnen, men er superenkel å lage til. Når du har hatt den i formen, så lager den seg selv videre derfra. :)

Skrevet

Spaghetti og kjøttdeig :) En klar favoritt til travle hverdager hvor man må ha i seg et kjapt måltid etter jobb. Fullkorns pasta, posesaus eller en av sausene på glass fra dolmio, ICA o.l. og karbonadedeig. Masse proteiner og fiber :D

Skrevet

Spaghetti carbonara er en klassiker :)

Enkel thai curry: Steker rå scampi (frosne, tiner dem raskt i litt saltet vann hvis jeg har dårlig tid og ikke har tatt dem opp tidsnok til å tine i kjøleskapet), med litt chili og hvitløk, woker grønnsaker som paprika i forskjellige farger, sukkererter, hvitløksspirer, blomkål, rødløk el vårløk, minimais, vannkastanjer, det du har for hånden, og litt hvitløk, chili, sitrongress eller ingefær. Heller i litt kokosmelk og smaker til med rød eller grønn currypasta, og lar scampiene bli varme igjen før servering med ris og frisk koriander hvis jeg har.

Skrevet

Kylling med fløtesaus og ris.

Lag ris, Stek kyllinfillètene, hiv oppi fløte i panna og diverse krydder, vent til sausen er passe tjukk og server. :)

Skrevet

Elsker å lage mat av gode ferske råvarer, så vet ikke helt om jeg tør å skrive dette ;) men noen dager må det gå fort.. og da koker jeg poseertesuppe og har i pølsebiter. Nam nam nam....

Skrevet (endret)

Så mye som er godt, men en pasta carbonara står høyt på listen. Tar ikke lenger tid å lage enn det tar å koke pastaen. Pasta, egg, parmesan/pecorino, bacon, hvitløk, persille, svart pepper. :sikle:

Endret av -Englefjes-
Skrevet

Jeg har for tiden dilla på grønnsaker og laks dersom jeg skal ha meg noe som går raskt. Jeg har nemlig oppdaget en ''ferdig'' laksefilet i frysedisken: laks med ingefær og chili, som bare er å varme i mikroen i noen minutter. Som tilbehør steker jeg en pose wokgrønnsaker, en klatt med rømme oppå laksen og en klatt med tiger claw dressing oppå grønnsakene. :sikle:

Skrevet

Tagliatelle med saus av fløte og karri, brokkoli, løk, hvitløk, paprika og Quorn.

Skrevet

Pasta med krydrete grønnsaker i tomatsaus. Tar ikke lenger tid å lage enn det tar for spaghettien å koke.

Skrevet

- Lakseburger fra Fryst i et polarbrød frørik.

- Grove pitabrød med tacokjøttdeig og salat.

- Wok med kylling, grønnsaker, soyasaus, sweet chili, risnudler/cous cous/byggris

- Pølser med hjemmelaget potetstappe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...