Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #1 Skrevet 20. november 2009 Skal ha privatisteksamen i religion og lurer på om det er noen kloke hoder her som vet hva jeg burde legge vekt på når jeg leser? Er det for eksempel nødvnedig å pugge store deler av historien til de forskjellige religionene, eller bør jeg konsentrere meg mest om småting som de fem søylene i islam, de ti bud i kristendommen osv. for så å sammenligne disse? Alle råd mottas med stor takk
Glynis Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Jeg vil nå ikke kalle de fem søylene småting, men de ti bud ville jeg ikke brydd meg noe særlig om. Ha kontroll på de store hovedtrekkene i pensum, og pass på å være reflektert og legge frem emnet ditt med en god oppbygning uten rot og nervøsitet.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 Fikk selv en 6'er i religion i fjor som privatist. Fulgte undervisningen på Sonans Oslo. Sannheten er at det kommer helt an på hvilken sensor du får, fordi han eller hun lager oppgavene. Hvis du følger undervisning har du her en klar fordel siden du vet hva som vil legges vekt på. Læreren min fokuserte på kristendom, islam, jødedom, hinduisme og etikk, med noe informasjon om new age type religion, så jeg la hovedvekten på disse. Husk at det er mye viktigere å forstå og å være i stand til å trekke linjer mellom religionene enn det er å pugge fakta. Det er de store linjene og forståelsen som gjelder, ikke årstall og småplukk. Oppgaven jeg fikk var tolkning av bibelvers hvor jeg måtte reflektere over Jesus sin rolle i overgangen fra jødedom til kristendom, og så måtte jeg sammenligne dette med Muhammed sin rolle. Ingen pugging i verden vil forberede deg på noe slikt hvis du ikke har et reflektert forhold til stoffet. Hvis du ikke følger noen undervisning og kan ende opp med hvem som helst bør du likevel fokusere på religionene jeg gjorde(new age er ikke spesielt viktig, og hinduisme er ikke like viktig som de andre), men du må også vite litt om andre sentrale religioner lærebøkene forteller om. Finn pensum på nettet og se om det finnes mer informasjon der. Før eksamen bør du lage en komprimert liste med stikkord og setninger per emne(maks 1-2 sider per religion/emne). Dette kan du bruke som referanse når du sitter i forberedelseshalvtimen og grubler over oppgaven. Du har ikke tid til å lete opp ting i bok eller notater, så dette er viktig. Dette er mer eller mindre hvordan jeg gikk fram når jeg tok hele videregående som privatist, og jeg har aldri fått annet enn 6 på muntlig eksamen. Lykke til
Gjest TS Skrevet 21. november 2009 #5 Skrevet 21. november 2009 Tusen takk for svar, det er til stor hjelp Jeg følger ingen undervisning, men leser kun selv. Får man altså lov til å ha med seg ark med stikkord/notater inn på forberedelsesdelen? Isåfall, hvor mange? Jeg tar det etter kunnskapsløftet.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Tusen takk for svar, det er til stor hjelp Jeg følger ingen undervisning, men leser kun selv. Får man altså lov til å ha med seg ark med stikkord/notater inn på forberedelsesdelen? Isåfall, hvor mange? Jeg tar det etter kunnskapsløftet. På muntlig eksamen, som privatist, får du utdelt en oppgave av sensor. Så følges du inn på et lite rom hvor det likker egne privatistkontor ark. Her har du en halvtime med oppgaven der du kan forberede deg og kan bruke alt av notater, hefter og skolebøker du måtte ha med deg. Du kan selvfølgelig ikke ha med pc, mobil eller noe annet du kan kommunisere med. Når halvtimen er over og du går inn for å ha selve eksamenen kan du ta med deg de notatene du skrev i løpet av halvtimen, men ikke noe medbrakt.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Og forresten, selv om du kan ta med notater inn når du skal høres betyr ikke det at du kan lese høyt... Det bør være stikkord/setninger som "trigger" emnet i hodet ditt så du kan prate om det fritt. Ser du for mye ned tar de arket fra deg og/eller gir dårligere karakter. Noe jeg har gjort mye er å se ned på notatene mine mens sensor eller eksaminator prater. Notatene du tar med inn bør hjelpe deg å holde en god struktur når du forteller, og skal hjelpe deg å ikke glemme noen emner. Det er også nyttig for å huske smådetaljer. Eksempel: Muhammed(570) - Mekka/Kjøpmann - Hira/Gabriel - Medina Mer enn dette trengs ikke for å vite at Muhammed ble født i Mekka rundt år 570 e.kr, hva slags bakgrunn han hadde og at koranen ble åpenbart for han i en grotte på fjellet Hira av engelen Gabriel, og slik ble Allah's sendebud. Den forteller deg videre at neste skritt er å fortelle om Medina. Hvis du har hele historien om Muhammed i hodet holder det å bare skrive "Muhammed". Poenget er at notatene dekker ting du kunne glemt og opprettholder en viss struktur så ikke fremføring din blir et kaos av informasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå