Gå til innhold

Tannlege


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har slitt med spiseforstyrrelser i nesten hele mitt liv, har pga dette fått en del plager med tennene.

Hvordan er det i forhold til dekning av noen utgifter ved tannbehandling?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg har slitt med spiseforstyrrelser i nesten hele mitt liv, har pga dette fått en del plager med tennene.

Hvordan er det i forhold til dekning av noen utgifter ved tannbehandling?

Noen som vet?

JA :) Det mener jeg nesten sikkert at du får, hvis du har med en lege-erklæring på at du har hatt spisefortyrrelser over lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan søke Nav om dette. Du må vise til legeerklæring på diagnose, og vise til erklæring om at du er friskmeldt. De som ikke er friskmeldte vil ha større problemer med å få utgiftene refundert.

(er ikke helt oppdatert på dette, så det kan ha kommet nye regler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan søke Nav om dette. Du må vise til legeerklæring på diagnose, og vise til erklæring om at du er friskmeldt. De som ikke er friskmeldte vil ha større problemer med å få utgiftene refundert.

(er ikke helt oppdatert på dette, så det kan ha kommet nye regler)

Enda godt, hvorfor skal skattepenga gå til å fikse opp tannhelsa til folk som med vitende vilje utsetter seg for noe og ikke en gang tar nødvendige midler i bruk for å prøve å bli frisk. Nei, dette er ikke et tulleinnlegg for å provosere på spøk, det er helt seriøst. Er ikke slik at vi andre får dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*
Enda godt, hvorfor skal skattepenga gå til å fikse opp tannhelsa til folk som med vitende vilje utsetter seg for noe og ikke en gang tar nødvendige midler i bruk for å prøve å bli frisk. Nei, dette er ikke et tulleinnlegg for å provosere på spøk, det er helt seriøst. Er ikke slik at vi andre får dekket.

Og allikevel klarer du å provosere. Har selv hatt bulimi, og sliter fortsatt med å holde meg frisk. Bulimi er en sykdom, på lik linje med alle andre sykdommer som folk ikke har "kontroll" over. Du har tydeligvis ikke peiling, så ring til fastlegen din og spør du, der er de fullt klar over hvorfor bulimikere får deler av tannlegeutgiftene sine dekket. Idiot altså.... Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og allikevel klarer du å provosere. Har selv hatt bulimi, og sliter fortsatt med å holde meg frisk. Bulimi er en sykdom, på lik linje med alle andre sykdommer som folk ikke har "kontroll" over. Du har tydeligvis ikke peiling, så ring til fastlegen din og spør du, der er de fullt klar over hvorfor bulimikere får deler av tannlegeutgiftene sine dekket. Idiot altså.... Hvor gammel er du egentlig?

Nå var det snakk om at de som ikke var friskmeldte hadde større problemer med å få det dekket, hvorfor det tror du? Fordi det sitter folk som tenker slik som jeg, på NAV, folketrygda osv. Så kaller du meg idiot for noe staten vegrer seg for? Som sagt, de friskmeldte er det all applaus til, for all del. Det er en jævlig plage dette her, anoreksia, bulimi, ingen fortjener å sitte i det helvete. Likevel, det går an å bli noe lunde frisk fra det ved å gå på kurs på sykehuset, få hjelp fra psykiatere og sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det snakk om at de som ikke var friskmeldte hadde større problemer med å få det dekket, hvorfor det tror du? Fordi det sitter folk som tenker slik som jeg, på NAV, folketrygda osv. Så kaller du meg idiot for noe staten vegrer seg for? Som sagt, de friskmeldte er det all applaus til, for all del. Det er en jævlig plage dette her, anoreksia, bulimi, ingen fortjener å sitte i det helvete. Likevel, det går an å bli noe lunde frisk fra det ved å gå på kurs på sykehuset, få hjelp fra psykiatere og sykehuset.

Det er faktisk noen som i større eller mindre grad lever med spiseforstyrrelser hele livet rett og slett fordi de ikke klarer å endre tankesettet sitt. Du vet teorien bak alt, du vet hva som er bra, du vet du er radmager, du vet du kan dø av det, du vet det ikke er sunt å kaste opp, du vet tennene kan råtne, du vet du kan få fordøyelsesproblemer. For personer med SF som er til behandling eller har vært i behandling eller startet på en slankekur som endte dårlig så er man fullstendig klar over konsekvensene av SF, og man sitter å hører på alle som sier "det er jo bare å spise" men det er ikke det!

Jeg skjønner godt at NAV kanskje ikke ønsker å refundere penger til bulimikere som fremdeles sliter, men tenkt deg å leve i 22 år med bulimi og råtne tenner uten å ha råd til å fikse på det fordi du ikke får støtte fra staten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda godt, hvorfor skal skattepenga gå til å fikse opp tannhelsa til folk som med vitende vilje utsetter seg for noe og ikke en gang tar nødvendige midler i bruk for å prøve å bli frisk. Nei, dette er ikke et tulleinnlegg for å provosere på spøk, det er helt seriøst. Er ikke slik at vi andre får dekket.

Utrolig DUMT!! De sliter med en sykdom!? Synes det er veldig bra at man kan få endel dekket. De ødelegger jo ikke tennene sine bevisst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cazzandra_*
Utrolig DUMT!! De sliter med en sykdom!? Synes det er veldig bra at man kan få endel dekket. De ødelegger jo ikke tennene sine bevisst!

Jeg synes det faktisk er litt urettferdig om de med spiseforstyrrelser skal få det dekket. Jeg har stor forståelse for at dette er en sykdom, og at de ikke med viten og vilje prøver å ødelegge tennene. Men tenk dere hvor mange mennesker, som sliter med overspising og brus drikking. De fleste har ikke kontroll og klarer faktisk ikke å styre unna feilspising. Dette også gir mange hull og store utgifter. Da må jo også disse få deler av dette dekket mener jeg. Det skal ikke være forskjellsbehandling.

Har Norge råd til å betale for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det faktisk er litt urettferdig om de med spiseforstyrrelser skal få det dekket. Jeg har stor forståelse for at dette er en sykdom, og at de ikke med viten og vilje prøver å ødelegge tennene. Men tenk dere hvor mange mennesker, som sliter med overspising og brus drikking. De fleste har ikke kontroll og klarer faktisk ikke å styre unna feilspising. Dette også gir mange hull og store utgifter. Da må jo også disse få deler av dette dekket mener jeg. Det skal ikke være forskjellsbehandling.

Har Norge råd til å betale for alle?

Ved bulimi blir skadene på tennene langt verre enn ved overspising o.l. Da man gang på gang utsetter tennene for syreskader, og det fra en meget sterk syre.

Ts. Jeg får refundert en del av kostnadene jeg har på tannlege, er ikke friskmeldt da jeg har tilbakefall i ny og ne. Likevel så er det ikke til å sammenligne med slik jeg var før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det faktisk er litt urettferdig om de med spiseforstyrrelser skal få det dekket. Jeg har stor forståelse for at dette er en sykdom, og at de ikke med viten og vilje prøver å ødelegge tennene. Men tenk dere hvor mange mennesker, som sliter med overspising og brus drikking. De fleste har ikke kontroll og klarer faktisk ikke å styre unna feilspising. Dette også gir mange hull og store utgifter. Da må jo også disse få deler av dette dekket mener jeg. Det skal ikke være forskjellsbehandling.

Har Norge råd til å betale for alle?

man får dekket noe om man har unormal slitasje på tennene.. har man dårlig spytt produksjon så dekkes det, og hvis man går på medisiner som har bivirkning med at man blir tørr i munn, dekkes noe da også :) så Norge dekker på fler områder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke bare bulimikere som sliter med tenna. Også Anorektikere kan får veldig dårlige tenner om de får i seg lite næring over lengre tid, og jeg er ganske sikker på at dette også blir delvis dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er heller ikke bare bulimikere som sliter med tenna. Også Anorektikere kan får veldig dårlige tenner om de får i seg lite næring over lengre tid, og jeg er ganske sikker på at dette også blir delvis dekket.

Det mener jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...