Gå til innhold

er dagbøker her "private"


Gjest hadde en gang bruker her

Anbefalte innlegg

Gjest hadde en gang bruker her

Syns det blir så utrolig teit, har hele tiden ofte svart i bryllupsdagbøker, graviditetsdagbøker og diverse slikt, jeg gratulerte og la igjen trøste ord når ting ikke gikk så bra. Veldig sjelden fikk jeg noen svar, det var heller de som gikk igjen som fikk flest svar og takkenoter for ønsker og diverse, selv om disse ikke var kjent i ekte liv. Er det slik at du som dagbokholder heller foretrekker at dine kjente på nett henger ut i dagboka di, og resten får holde seg til tråder du oppretter? Er ikke det litt for teit det også egentlig, alt koker ned til at det er fremmede folk på nettet, bare at enkelte har du vekslet litt flere ord med enn andre. KG kvinner er ikke som andre kvinner, det er helt klart :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde dagbøker, brukte jeg i alle fall i svare alle som skrv noe, uansett om jeg "kjente" dem eller ikke. Og jeg prøvde å følge med i dagbøkene til dem som fulgte med hos meg. Man blir jo "kjent" også, når man prater litt sammen i dagbøkene. De er jo mer private enn forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skriver jo om private ting, og velger selv hvem man vil svare, så sånn sett er det jo privat. Men det er ikke privat på noen annen måte, selv om det virker som noen av brukerne mister perspektivet etterhvert. Mange deler ting som er ganske personlig, og summen av informasjonen kan gjøre at man kan kjenne igjen folk (og da ikke bare den som skriver, men familie og venner av den personen). Dette tror jeg det er mange som ikke tenker på...

Og til sist er det noen som blir litt snurt hvis noen skriver noe kritisk i en dagbok, spesielt hvis det skrives av noen som er utenfor "gjengen" skriver i den dagboka. Jeg synes det bør være samme takhøyde i en dagbok som i resten av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Helt uenig med siste gjest. Det er forskjell på debatt i trådene og en dagbok. I en debatt diskuterer man, i dagboken skriver man om smått og stort som opptar en selv, og ikke nødvendigvis er av allmenn interesse.

Jeg svarer de som skriver hos meg, og skriver i dagbøkene til de som er aktiv i min. Og jeg kjenner ingen av dem i virkelighetens verden, bortsett fra ei.

Hvem som helst kan skrive i min dagbok hvis de har lyst og interesse, men jeg gidder ikke diskutere og forsvare det jeg skriver der. Det er bare mine tanker om hverdagen og ting som opptar meg. Hvorfor skulle jeg ønske å diskutere det med noen som bare slenger innom dann og vann?

Det er ikke derfor jeg har dagbok, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan mene at det er forskjell på dagbøker og resten av forumet, men dagbøkene blir ikke mer private av den grunn. Lager man dagbok her så legger man opp til at alle registrerte brukere kan skrive i den, koselig eller ukoselig...

Hvis man irriterer seg over at folk ikke respekterer kosemosereglene for dagbøkene så har man misforstått noe veldig grunnleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Du kan mene at det er forskjell på dagbøker og resten av forumet, men dagbøkene blir ikke mer private av den grunn. Lager man dagbok her så legger man opp til at alle registrerte brukere kan skrive i den, koselig eller ukoselig...

Hvis man irriterer seg over at folk ikke respekterer kosemosereglene for dagbøkene så har man misforstått noe veldig grunnleggende.

Mulig jeg har misforstått da. Det bryr meg midt bak.

Og skulle du ønske å diskutere med meg i min dagbok, så kan jeg bare velge å la være å svare deg, sant? Ignorere deg.

Skjønner ikke hva som skulle være interessant med å starte debatter i dagbøkene. Det har man jo forumet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er ikke privat på noen annen måte, selv om det virker som noen av brukerne mister perspektivet etterhvert. Mange deler ting som er ganske personlig, og summen av informasjonen kan gjøre at man kan kjenne igjen folk (og da ikke bare den som skriver, men familie og venner av den personen). Dette tror jeg det er mange som ikke tenker på...

Og til sist er det noen som blir litt snurt hvis noen skriver noe kritisk i en dagbok, spesielt hvis det skrives av noen som er utenfor "gjengen" skriver i den dagboka.

Hehe, her er jeg helt enig! Jeg leser i flere dagbøker, og jeg har kjent igjen flere ut fra dem ;) Andre hadde jeg hatt null problem med å kjenne igjen om jeg hadde vært i byen de bor i.

Synes faktisk det er ganske skremmende hvor åpent folk skriver i disse bøkene; husk at dette IKKE er et lukket forum, og husk at ikke alle som leser legger igjen en hilsen. Kanskje er jeg kollegaen din, kanskje er jeg svigerinnen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Purple Haze her :) Svarer alltid de som legger igjen en hilsen i dagoka mi, og besøker de i deres dagbøker.

Noen har jeg blitt bedre kjent med, mens andre faller av.

Vi snakker om alt mulig, men debatter og uenigheter kan man ta i andre deler av forumet.

Forøvrig har jeg ikke noe problemer om noen jeg kjenner skulle kjenne meg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*

Nå er det et par år siden jeg var registrert bruker på KG - for jeg synes hele forumet har tapt seg etter at de startet med dagbøkene.

Opplever nå at det dannes "klikker" som duller og diller med hverandre, og hvis en av "stakkarene" får litt motstand i en debatt, så er klikk-medlemmene på pletten øyeblikkelig og starter en forsvarstale uten sidestykke. Jeg er skråsikker på at de ikke er enig alltid - men de føler en slags forpliktelse til å stå hverandre bi i tykt og tynt.

Det som er det rareste er at man ikke er venner på ordentlig, de fleste har ikke annet til felles enn at de har dagbøker på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Hehe, her er jeg helt enig! Jeg leser i flere dagbøker, og jeg har kjent igjen flere ut fra dem ;) Andre hadde jeg hatt null problem med å kjenne igjen om jeg hadde vært i byen de bor i.

Synes faktisk det er ganske skremmende hvor åpent folk skriver i disse bøkene; husk at dette IKKE er et lukket forum, og husk at ikke alle som leser legger igjen en hilsen. Kanskje er jeg kollegaen din, kanskje er jeg svigerinnen din...

Om jeg skulle bli gjenkjent kunne ikke brydd meg mindre. Jeg skriver aldri noe jeg ikke ønsker skal komme ut, eller noe jeg ikke kan stå for.

Jeg er klar over at dette er internett, skjønner du ;)

Hva er egentlig problemet med at enkelte finner tonen i dagbøker? Misunnelse? I så fall er det bare å skrive dagbok selv.

Om en ikke kjenner de man skriver med i dagbøker i virkeligheten, så skjer det faktisk at noen treffes og blir venner IRL også. Det må da være flott.

Dessuten kan man få råd, tips, vink, mulighet for input i dagbøkene, på en annen måte enn i forumet. Der kan man jo knapt ta opp et ørlite problem uten at man skal få høre at man er idiot og det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere damer tar opp temaet med diskusjoner i dagbøker, er det mye av det? Det har jeg i grunn aldri tenkt så mye på, de eneste dagbokbidragene mine gikk ut på å legge igjen noen høflighetsfraser og prate litt med folket, ikke diskutere eller ta opp detaljer de ikke ville ønske i dagbøkene sine. Min reaksjon gikk mer ut på det at enkelte trodde og tror enda at dagboken er mye mer anonym og privat enn selve formuet, det blir jo litt for teit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått da. Det bryr meg midt bak.

Og skulle du ønske å diskutere med meg i min dagbok, så kan jeg bare velge å la være å svare deg, sant? Ignorere deg.

Skjønner ikke hva som skulle være interessant med å starte debatter i dagbøkene. Det har man jo forumet til.

Forstår ikke helt problemet ditt? Det er vel ingen som blir sure hvis ingen svarer på et innlegg i en dagbok?

Men å skrive ting som "jeg vil ikke ha kritikk i dagboka mi" eller "jeg vil ikke diskutere personlige valg i dagboka mi" når ikke alt er bare kozemoze&klemz blir bare for dumt. Hvis man ikke vil ha reaksjoner får man heller kjøpe en dagbok med hengelås og legge den under hodeputa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Forstår ikke helt problemet ditt? Det er vel ingen som blir sure hvis ingen svarer på et innlegg i en dagbok?

Men å skrive ting som "jeg vil ikke ha kritikk i dagboka mi" eller "jeg vil ikke diskutere personlige valg i dagboka mi" når ikke alt er bare kozemoze&klemz blir bare for dumt. Hvis man ikke vil ha reaksjoner får man heller kjøpe en dagbok med hengelås og legge den under hodeputa...

Mitt problem? Det var da ikke jeg som startet denne tråden.

Hva er ditt problem med at de som har dagbøker her inne ønsker styringsrett over den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er ditt problem med at de som har dagbøker her inne ønsker styringsrett over den?

Problemet ditt er at du tror de som har dagbøker har styringsrett over dem. Det er der du har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hva er formålet med å komme med kritisk oppgulp i andres dagbøker da? Det lurer jeg veldig på.

Og om ingen andre skrev i dagboken min, så hadde det vært helt ok. Jeg skriver jo kun for egen del. At noen hyggelige mennesker velger å komme med kommentarer og innspill der, er bare en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze
Problemet ditt er at du tror de som har dagbøker har styringsrett over dem. Det er der du har misforstått.

Jeg var virkelig ikke klar over at dette var et problem for meg. Så flott at du opplyste meg om det. Djisses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Når jeg oppsøker noens dagbok så er det fordi jeg har lyst å hilse på for å være hyggelig, så blir det jo til at jeg stikker innom og "småprater" med vedkommende. Har man ikke noe hyggelig å si, hvorfor skal man presse seg på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dagbøker ikke er tilgjengelige på internett for gud og hvermann er jo noe folk som har disse dagbøkene er klar over. Hva de skriver i bøkene sine ser jeg ikke at noen andre har noe med. Er det kjedelig/irriterende/o.l. så er det bare å lukke vinduet.

For de fleste er det opplagt at man kommer med koselige kommentarer i bøkene til folk, ellers holder man vel stort sett kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt problemet ditt? Det er vel ingen som blir sure hvis ingen svarer på et innlegg i en dagbok?

Ehh, jo, det er jo nettopp det denne tråden startet med, TS blir det!

Men å skrive ting som "jeg vil ikke ha kritikk i dagboka mi" eller "jeg vil ikke diskutere personlige valg i dagboka mi" når ikke alt er bare kozemoze&klemz blir bare for dumt. Hvis man ikke vil ha reaksjoner får man heller kjøpe en dagbok med hengelås og legge den under hodeputa...

Dette derimot har jeg aldri sett noen har skrevet i en eneste dagbok - og jeg har vært i en del etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...