Gå til innhold

Sulten, men har ikke matlyst


Essie_

Anbefalte innlegg

Hei!

Den siste uken har jeg ikke følt meg helt i form. Er sliten og slapp. Det går ut over matlysten min, og jeg sliter hver gang jeg skal ha i meg noe. Får i meg litt av gangen, men ikke nok, og blir følgelig ikke noe mindre slapp og sliten av dette. Og det er ganske forferdelig å gå og være sulten hele tiden.

Det bekymrer meg også litt at jeg setter ned forbrenningen, for jeg jobber med å gå ned i vekt (men ikke ved å sulte meg). Vet ikke helt hva jeg er ute etter her, får vel ta meg en snakk med legen min om jeg ikke blir bedre snart.

Noen tips/meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få noen til å lage fristende mat for deg =)

Har du en venninne, kjæreste e.l. som kan hjelpe deg med å trigge matlysten?

Selv har jeg det ofte slik, og kan fint går dager uten mat, så samboeren min pleier å slenge sammen ett eller annet slik at jeg får spist noe, og det trigger min matlyst så jeg lager mat selv neste gang.

Ellers må man bare tvinge seg selv til å lage noe, koste hva det koste vil. Lag noe som du vet du liker godt, og la det så det ser skikkelig innbydende ut.

Ikke spis det over kjøkkenbenken o.l. men dekk på fint på bordet, og gjør litt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å lage fristende mat for deg =)

Har du en venninne, kjæreste e.l. som kan hjelpe deg med å trigge matlysten?

Selv har jeg det ofte slik, og kan fint går dager uten mat, så samboeren min pleier å slenge sammen ett eller annet slik at jeg får spist noe, og det trigger min matlyst så jeg lager mat selv neste gang.

Ellers må man bare tvinge seg selv til å lage noe, koste hva det koste vil. Lag noe som du vet du liker godt, og la det så det ser skikkelig innbydende ut.

Ikke spis det over kjøkkenbenken o.l. men dekk på fint på bordet, og gjør litt ut av det.

Helt enig her! :enig:

Matlukt av mat jeg er glad i pleier å vekke mat-lysten min når den er borte! Lag noe godt til middag eller du kan bake noe..

Unn deg selv mat du liker i slike perioder for å ikke ende opp med å ikke spise noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er enig i det dere skriver, og har tenkt tankene selv. Prøver nå å tenke på mat jeg liker godt, men kommer ikke på noen ting jeg har lyst på. Kjøpte yndlingssjokoladen min for over en uke siden, og den ligger i skapet ennå - det frister ikke engang. Og DET pleier ikke være noe problem.

Har vært på senvakt i kveld og kjøpte meg lapskaus (som jeg liker godt). Jeg fikk i meg halvparten, men mot slutten slet jeg med kvalmen. Så det er alt jeg har fått i meg i dag. Det er jo ikke bra. Men tenker på at det kanskje er naturlig at matlysten svinger litt i perioder. Og at matlyst og psyke henger sammen (hvertfall hos meg), selv om jeg har det bra om dagen.

I morgen får jeg besøk av en venninne, da skal vi enten lage oss noe godt, eller bestille oss pizza. Håper det kan vekke matlysten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir kvalm og slapp av å være underernært også. Prøv å tvinge i deg noe til alle dagens måltider, trenger ikke å være mye, men nok til at kroppen din kommer inn i rutinen igjen.

Kjør smoothies, frukt og sånne ting. Pleier å hjelpe for meg. Som tidvis sliter med de samme problemene som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det kan være best å spise noe som er lett for magen om du likevel blir kvalm av det meste.

Pynt maten din - enda en ting jeg gjør når jeg har disse periodene. Kjøper et godt brød jeg normalt ikke pleier å kjøpe (grunnet pris), eller ferske rundstykker.

Har på gulost, agurk, reddiker, karse etc som gjør at maten ser veldig innbydende ut.

Av en eller annen grunn så blir kroppen min velig stabilisert av å spise brød med gulost. Aner ikke hvorfor, men hver gang jeg er kvalm, har vært syk eller er totalt i ubalanse, så hjelper det.

Veldig rart siden jeg egentlig ikke tåler melkeprodukter.

(har prøvd masse annet pålegg, men ingenting hjelper som gulost)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg tror det kan være best å spise noe som er lett for magen om du likevel blir kvalm av det meste.

Pynt maten din - enda en ting jeg gjør når jeg har disse periodene. Kjøper et godt brød jeg normalt ikke pleier å kjøpe (grunnet pris), eller ferske rundstykker.

Har på gulost, agurk, reddiker, karse etc som gjør at maten ser veldig innbydende ut.

Av en eller annen grunn så blir kroppen min velig stabilisert av å spise brød med gulost. Aner ikke hvorfor, men hver gang jeg er kvalm, har vært syk eller er totalt i ubalanse, så hjelper det.

Veldig rart siden jeg egentlig ikke tåler melkeprodukter.

(har prøvd masse annet pålegg, men ingenting hjelper som gulost)

Litt off topic det her altså, men lurte plutselig på om det kanskje kan henge sammen med at man får i seg for lite kalsium? Jeg spiser heller nesten ikke melkeprodukter nemlig, fordi jeg blir dårlig av det, selv om jeg ikke slår ut på noen tester.

Knekke/brød med gulost er noe som fungerer for meg også nemlig . Ikke som eneste løsning, men som en av løsningene.

Ellers er jeg helt avhengig av garnityr på maten. Må være noe friskt, hvis ikke går det ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic det her altså, men lurte plutselig på om det kanskje kan henge sammen med at man får i seg for lite kalsium?

Hmm, det har jeg egentlig ikke tenkt over.

Selvom jeg er allergisk mot melkeprodukter, så spiser jeg ofte gulost og andre meieriprodukter (bortsett fra yoghurter o.l.), men det kan nok kanskje være en mulighet for at jeg får i meg for lite.

Det der skal jeg sjekke om med legen min neste gang jeg er hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det har jeg egentlig ikke tenkt over.

Selvom jeg er allergisk mot melkeprodukter, så spiser jeg ofte gulost og andre meieriprodukter (bortsett fra yoghurter o.l.), men det kan nok kanskje være en mulighet for at jeg får i meg for lite.

Det der skal jeg sjekke om med legen min neste gang jeg er hos henne.

Si i fra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Aleks_*

Hei!

Jeg har samme problemet som deg, kjenner meg igjen på en prikk. Har du funnet ut hva det er, og hva som hjelper?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trine_*

Jeg er egentlig en utrolig matglad person, men i det siste har ingenting fristet. Spiser lite, som går utover konsentrasjonen (har eksamensperiode). Så jeg kjøpte meg rundstykker! Disse glir ned på høykant til alle måltider. Tanken på brød/knekkebrød/salater/middager får meg til å bli kvalm.

Så hvis det er noe du liker ekstra godt, så kan du prøve på det? Ikke tenke så mye på sunnhet, men bare å for å få noe i deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er noe du liker ekstra godt, så kan du prøve på det? Ikke tenke så mye på sunnhet, men bare å for å få noe i deg :)

Helt enig med deg her!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...