Gå til innhold

Frokostpannekaker til Stjernekyss


Suzy

Anbefalte innlegg

Jeg skulle jo skrive inn oppskrift på deilige frokostpannekaker for lenge siden - sånne som er så gode med kondensert melk på :nigo:

Amerikanske frokostpannekaker

(ca 10 stk)

2 1/5 dl hvetemel

1 dl kremfløte

2 1/5 dl lettrømme

1 egg

1 ts bakepulver

1 ss sukker

1/2 ts salt

1/ dl smeltet smør

Visp sammen - la det svelle i 30 min og stek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nam! Men kondensert melk? Heller man den bare på rett fra boksen?

Jepp - men det er sånn søt konsensert melk altså - ikke Vikingmelk - men såkalt "sweet milk"

Og det holder med ei spiseskje ca - den er veldig søt og klissete.

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo:

Hva betyr å svelle?

Det betyr at den ferdigblandede røra skal stå i 30 minutter før du steker den. Det betyr at melet tar til seg væska og blandes skikkelig (har ikek noen bedre forklaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaaaaha........ Det hørtes ut som et utrolig dumt spørsmål, jeg er bare vant til et helt annet begrep her hvor jeg er fra, tusen takk for at du orka å svare på det, gleder meg mye til å lage disse til middag i dag! Dessverre bor jeg langt ut på bygda hvor vi ikke har sann kondensert/konsentrert/?? sweet milk på butikken, så hva annet kan jeg bruke, pisket krem kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnesirup er jo en klassiker, eller melis, eller honning, eller vanlig sirup, eller sukker, eller syltetøy - og krem er helt sikekr deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jo skrive inn oppskrift på deilige frokostpannekaker for lenge siden - sånne som er så gode med kondensert melk på :nigo:

Amerikanske frokostpannekaker

(ca 10 stk)

2 1/5 dl hvetemel

1 dl kremfløte

2 1/5 dl lettrømme

1 egg

1 ts bakepulver

1 ss sukker

1/2 ts salt

1/ dl smeltet smør

Visp sammen - la det svelle i 30 min og stek

Betyr 2 1/5 dl = 2,5 dl??

Og hvor mye smeltet smør? 1/? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

JA! Det skulle stå 2 1/2 dl og 1 dl smeltet smør - jeg tror jeg var litt fjern da jeg skrev inn dette... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

JA! Det skulle stå 2 1/2 dl og 1 dl smeltet smør - jeg tror jeg var litt fjern da jeg skrev inn dette... :roll:

Det verste er at jeg grua meg veldig om å spørre om dette, var tett før jeg lot være og lot det gå som det gikk :hoho: trodde det var jeg som var for dum i matlagingsmatte :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen skam å spørre, vet du :)

Kos deg med pannekakene - jeg er spent på om du liker dem. Si hvordan de ble da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen skam å spørre, vet du :)

Kos deg med pannekakene - jeg er spent på om du liker dem. Si hvordan de ble da!

Det skal jeg! Jeg har så utrolig lite erfaring på kjøkkenet generellt.. Eller, jeg har jo prøvd, men det går ikke alltid så bra.. SÅ eh, jeg har et spørsmål til :sjenert:

Hvordan steker du dem? På lav/moderat varme? steker du dem i olje da, eller margarin? solsikke olje for eksempel? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lønnesirup er jo en klassiker, eller melis, eller honning, eller vanlig sirup, eller sukker, eller syltetøy - og krem er helt sikekr deilig :)

Mine gutter (og alle som spiser her) bruker sitronsaft og sukker på - og påstår at det er helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg! Jeg har så utrolig lite erfaring på kjøkkenet generellt.. Eller, jeg har jo prøvd, men det går ikke alltid så bra.. SÅ eh, jeg har et spørsmål til :sjenert:

Hvordan steker du dem? På lav/moderat varme? steker du dem i olje da, eller margarin? solsikke olje for eksempel? :sjenert:

Jeg bruker vanlig stekesmør, men ikke så mye - har teflonpanne så da slipper de ganske greit uansett. Stek på middels varme (6-7 på en skala fra 1 til 10). Når de begynner å boble på oversiden så kan de snus - og de skal være små og tykke. 10 til 12 cm i diamenter. Stekes gyldne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter (og alle som spiser her) bruker sitronsaft og sukker på - og påstår at det er helt nydelig.

Jøss! Det har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig stekesmør, men ikke så mye - har teflonpanne så da slipper de ganske greit uansett. Stek på middels varme (6-7 på en skala fra 1 til 10). Når de begynner å boble på oversiden så kan de snus - og de skal være små og tykke. 10 til 12 cm i diamenter. Stekes gyldne :)

Tusen takk for svar, dette er notert! :D Da var det bare å komme seg ut i styggeværet og handle ingredienser, dette tror jeg blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...