Gå til innhold

Fastrente.....noen som angrer?


Superpappa

Anbefalte innlegg

Hei! :lol:

Vi hørte på de såkalte "ekspertene", og lot oss lure til å binde renten for noen måneder siden. Nå har jo renta sunket med flere prosentpoeng siden den gang, og jeg må si jeg sitter igjen med en litt vond smak...... :x

Er det flere der ute som angrer....? Er det noe vi kan gjøre? Har hørt at dersom du bryter avtalen, må du betale det banken taper i renteinntekter fra deg? Blir jo noen kroner det da.....

Nå har vi bundet strømprisen også.......så da raser vel strømprisene ned til 15 øre Kw/h tenker jeg :evil:

Nei, bare vent til JEG blir statsminister :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å binde renten har sjelden lønnt seg i kroner og øre, og når dere først har inngått avtalen er det lite dere kan gjøre. Tenk heller på at dere har kjøpt en forsikring og vet hva dere vet hvilke utgifter dere har å forholde dere til i flere år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bant renta på studielånet i høst da den var på sitt høyeste. Føler ikke alltid at det var en smart tid å gjøre det på, men jeg syntes det er verdt det. Pengene jeg har "tapt" i renteendringer ser jeg på som betalingen for sikkerheten om en stabil økonomi. Det vil ikke komme noen "overraskelsesbrev" i posten som forteller meg at utgiftene mine går opp, men jeg kan derimot forutse mine utgifter fram i tid og ha en mye bedre planleggingav økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Bandt på studielånet, men angrer ikke så veldig. Jo, vi burde gjort det "en termin senere" trur jeg, men... fordi vi trenger stabilitet så var det greit.

I lengden lønner det seg generelt ikke å binde, med mindre man er heldig med timingen, for ved å binde så "forsikrer du deg", og dermed betaler du en "forsikringspremie" for at andre (banken, strømleverandøren etc) tar risikoen.

Strømmen lar vi flyte, og trur det er det beste. Sånn for oss i alle fall. Trur ikke dette mde fast-rente og bunden strømpris er noe jeg kommer til å satse på i fremtiden, men akkurat nå hadde vi rett og slett ikke råd til å risikere at stidelånene ble enda dyrere, så de neste tre årene vet vi hva vi har å forholde oss til. Etter det regner jeg med at vi vet bedre hvordan økonomien forholder seg, så da får vi se.

Om jeg angrer så er det ikke egentlig på tidspunktet jeg bandt på, men AT vi gjorde det i det hele tatt, for selv om vi var ganske heldig med timingen... tre år? INGEN aner hva som skjer tre år fremover, og det føles som idioti å ha bundet renta, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å inngå en fastrenteavtale er et slags "veddemål" melllom deg og banken. Du "vedder" på at renta stiger, banken "vedder" på det motsatte.

Du skal ikke glemme heller at du i det minste med en fastrentekontrekt har full oversikt over renteutgiftene dine fremover. Dersom du har en trang økonomi er jo det også verdt noe, ikke sant? Selv om du (per idag) betaler litt mer enn du ellers ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt studielånsrenta i våres - så det var jo ikke det smarteste jeg kunne ha gjort. Nå er heldigvis de trege med å justere renta - så summasumarum er det ikke sååååå ille.

Hadde jeg derimot bundet boliglånet hadde jeg vært ganske pissed. Men er jo ikke noe å gjøre med. Det er jo en sjanse man tar - noen ganger vinner man andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, er enige med dere alle sammen....det er trygt og godt å tenke på at vi skal betale en fast sum de neste 5 årene, men allikevel.....sure penger akkurat nå.... :x ......håper renta stiger......høyt!!!! :sjarmor: !!!!

Så får jeg kanskje sove jeg også.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset bandt vi renten på huslånet for to år siden, har en rente på 8,25% - DA er det j****g kjipt å se at renten nærmer seg halvparten nå :evil: Har hørt med banken ang. å løse ut fastrenten, men det vil koste oss over 30 000,- :o

Håper renten holder seg lav ett år til, jeg! (da er bindingstiden over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er å ikke binde renta når banken maser.

Vi bandt (desverre) renta på 6% (en del av lånet bare) i et år. Er snart ferdig med bindingstiden, så vi lider ingen nød.

Det var sambo som insisterte på å binde renta, men jeg tror aldri at han kommer til å være så sta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure iil

Nope! Jeg angrer ikke!

Som det ble nevnt her tidligere er det med fast rente et veddemål mellom deg og landes økonomiskeyppersteprester :-)

Vi bandt i midten av juli og det ser ut som vi vinner!

Selv om den flytende renta har godt ned er fortsatt vår fastrente billigere. Den flytende kan faktisk fortsatt gå ned og vårt fastrente lån vil stå seg godt :-) hipp hurra! Vi har meget lav fastrente! :-) :-)

Og til deg som har bundet renta på over 8% ...... ikke for å være frekk, men hva tenkte dere egentlig på da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...