Gå til innhold

Opel Zafira


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Dere som har opel zafira, hvor mye bensin bruker bilen? På min kjørecomputer står det at den bruker 0,96 pr mil. Jeg har akkurat kjøpt den, og det er automatgir. Litt uvant. Lurer på om jeg kan kjøre litt mer bensineffektivt :) Min forrige bil brukte ca halvparten, men det var en helt annen type bil. Syntes det går så innmari mye penger til bensin nå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nevner ikke årsmodell eller motorstørrelse, men ut fra at du bruker bensin og har automatgir antar jeg det er enten 1.8 eller 2.2?

På carfolio.com fant jeg følgende tall for 2002-modellene med 1.8/2.2:

Landevei: 0.72/0.74

Bykjøring: 1.24/1.31

Kombinert: 0.91/0.95

Avhengig av ditt kjøremønster kan det altså godt tenkes at forbruket er i henhold til hva Opel anser som normalt.

Automatkassen er en eldre 4-trinns, i kombinasjon med Zafiras sørgelige aerodynamikk (en egenskap den deler med det aller meste av "praktiske" biler) blir landeveisforbruket høyere enn man kunne vente i forhold til bilens beskjedne størrelse.

Jeg regner med at du kjører uten takboks, du sjekker trykk i dekkene jevnlig og har ikke bredere dekk enn originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg har 2002 modell, 1.8.

Kjører uten takboks ja, og lufttrykket er nylig sjekket. Er ikke helt sikker på om dekkene er bredere enn originalt.

Det var en fin oversikt du fant der. Og den stemmer ganske bra. Bor i drabantby i oslo, og jobber i utkanten, så kjører litt kombinert.

Det virker som du har peiling, vet du om det er stor forskjell på automatgir og manuelt? Har forståttt at automat bruker mer bensin, men er det mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene for 2002 1.8 manuell er 0.69/1.14/0.86, så forskjellen er ikke veldig stor for Zafiras del. Mener at noen nye Audier har lavere forbruk med nye automatkasser som DSG/multitronic enn med manuell kasse, i motsatt ende av skalaen kommer diverse gamle (eller "nye" steinalderkonstruksjoner som Chrysler Neon) hvor forbruket er markert høyere med automat. Det er altså noe som varierer fra modell til modell, men de aller fleste vil ha litt høyere forbruk med automat.

Jeg anser generelt forskjellen til å være liten nok til å ikke bry meg. Verditap, forsikring, reparasjoner osv. er større utgiftsposter enn forskjellen på 0.8 og 0.9 liter på milen. Kjører man 15,000 km i året er det 150 liter i forskjell, mindre enn 2000 kr i året ved bensinpris på 13 kr literen. Hvor mye bykjøringskomfort er du villig til å ofre for 2000 kr i året? Det som skremmer meg mer enn fast årlig merkostnad på 2000 kr er potensialet for girkassehavari og tilhørende engangskostnad på 30,000+, og det er ikke til å stikke under en stol at spesielt for meg som sverger til Audi er det en ubehagelig aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...