Gå til innhold

Å ha med seg ting i graven

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags regler er det fot å ha med seg ting i graven?

Har man lov å ha med seg cd-spiller, mobil, bilder og alt slikt?

Og er det lov å ha med en cd-spiller med headset som spilles av til batteriet er tomt i graven?

Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på at man ikke skal kaste elektriske artikler i søppelet, men kaste det som spesialavfall, tviler jeg sterkt på at dette lar seg gjennomføre.

Og jeg må si - et noe morbid spørsmål, det der...

Skrevet

Man kan ta med seg bilder og bøker. Eller brev

eller et kors men jeg tviler på dvd eller cder

Skrevet
Og jeg må si - et noe morbid spørsmål, det der...

Bare ekstremt hårsåre mennesker vil si at det der er et morbid spørsmål

Skrevet

Og er det lov å ha med en cd-spiller med headset som spilles av til batteriet er tomt i graven?

er det behov for dette, burde man strengt tatt ikke vært i graven, enda.

Skrevet
er det behov for dette, burde man strengt tatt ikke vært i graven, enda.

For et tragisk svar.

Ts; jeg veit desverre ikke, kan du ikke ta dette opp med presten f.eks?

Gjest Gjest_Freia_*
Skrevet

For et merkelig spørsmål!! Hvorfor i helvete skal du ha med deg ting i grava?? Det er jo ikke akkurat som at du selv tar dem med, og heller ikke at du får noe bruk for det..

Tror du at man våkner til live igjen under bakken du eller? Og at man da kan begynne å innrede kista si med bilder og litt sånn koselig ting?

Hva har du drekki for noe idag egentlig?? Jøsses..

Skrevet

Er det like morbid dersom spørsmålet handlet om et barn kunne ha med seg favorittkosedyret i graven? Hvorfor utgjør det i så fall en forskjell?

Skrevet
Med tanke på at man ikke skal kaste elektriske artikler i søppelet, men kaste det som spesialavfall, tviler jeg sterkt på at dette lar seg gjennomføre.

Det her tenkte eg òg. Men så kan det jo hende det er unnatak viss det er ein spesiell situasjon?

Lat oss seie at eit barn ligg for døden, og h*n seier at han vil ha med seg sin kjære iPod i grava og høyre på favorittlista si til batteriet er tomt. Eg kan ikkje tenke meg at det skulle vere noko problem, at nokon skulle protestere på det.

Skrevet

Hm, no blir jo kisten lukket lenge før den blir senket i graven. Tenk om noen vil legge blomster på kisten i kirken, bøyer seg ned og hører "Billie Jean" gjennom kistelokket....

Gjest Gjest_Freia_*
Skrevet

Hahahahahaha hahahahhaha nå lo jeg høyt!!

Det som folk ikke tenker på og er at når man graver ned kister, så blir jorda så tung etterhvert at kista sprekker og blir ofte ødelagt når man graver den ned. Våt jord er jo drit-tungt.

Skrevet
Hm, no blir jo kisten lukket lenge før den blir senket i graven. Tenk om noen vil legge blomster på kisten i kirken, bøyer seg ned og hører "Billie Jean" gjennom kistelokket....

:fnise:

Skrevet

:skratte:

Skrevet

Er det ikke noe med at ting man legger i jorden må være ting som går i oppløsning etter en stund? Men mulig det praktiseres ulikt.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er ikke lommer i likskjorten, og som Cornelis Vreeswijk sang: Du kan ingenting ta med deg dit du går.

Skrevet

Jeg vet at i noen kulturer er det vanlig å legge småmynter i enten kista eller i graven som lykkebringere/gode ønsker. Mener de legger dem i kista før den lukkes, men husker ikke helt (jeg hadde sommerjobb på gravlund hvor det også ble begravd folk med ulike religioner), dette gjøres også i Norge. Men det må nok være ting som ikke karakteriseres som spesialavfall, så tviler på om iPod er lov. Ville hørt med begravelsesbyrået og presten. Man kan jo også hive nedi ting som giftering og andre private minner under urnenedsettelse og på slutten av seremonien ved graven, ingen som legger merke til det, man får jo stå litt i fred.

Skrevet
Jeg vet at i noen kulturer er det vanlig å legge småmynter i enten kista eller i graven som lykkebringere/gode ønsker. Mener de legger dem i kista før den lukkes, men husker ikke helt (jeg hadde sommerjobb på gravlund hvor det også ble begravd folk med ulike religioner), dette gjøres også i Norge. Men det må nok være ting som ikke karakteriseres som spesialavfall, så tviler på om iPod er lov. Ville hørt med begravelsesbyrået og presten. Man kan jo også hive nedi ting som giftering og andre private minner under urnenedsettelse og på slutten av seremonien ved graven, ingen som legger merke til det, man får jo stå litt i fred.

Legger en mynt på hvert øye, er det det du tenker på?

Det er fordi de skal ha penger til å betale ferjemannen som tar dem over til dødsriket.

Skrevet

Ein prest har sagt til meg at det var ein litt rike mann som fekk bytte inn det gullet han hadde. Så fekk han det smelta om til ein gullbare. Gullbaren hadde han med i kista. Då han kom til himmelen viste det seg at gullbaren bare var ein murstein. Dei brukte gullbarer til murstein der.

Vikingane hadde med mykje løye i gravhaugen. Skip, våpen, smykker, osv.

Skrevet
Legger en mynt på hvert øye, er det det du tenker på?

Det er fordi de skal ha penger til å betale ferjemannen som tar dem over til dødsriket.

Nei, det er mer penger enn det, det klirrer i kista :)

Gjest Ikke-dævv-ennå
Skrevet

Lurer på hva vanlige begravelser koster jeg.

Har en følelse av at det er stor butikk i kistebransjen.

Og er det polakker som hamrer sammen billige finerplater for ussel timelønn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...