Gjest TS Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Jeg skal ha tapas i helgen og planlegger å lage kjøttboller. Er det noen som vil dele sine oppskrifter? Hva med steking - kan jeg steke de i stekeovnen - må jeg da brune de først i stekepannen eller kan de bare legges rett i ovnen? Noen forslag til dipper/sauser som kan serveres til? På forhånd takk for hjelpen!!
Gjest Marlo Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Husker ikke hele oppskriften i hodet desverre, men det er en ganske standard oppskrift, men ha i vætet brød og øl. Stek de først i stekepanne på høy varme og ha de i ovnen etterpå. Noen pleier å steke de på høy varme og fritere dem etterpå (typisk gresk) Jeg mener at det beste er å steke dem først uansett hva du gjør etterpå, da man får en fin crispy ytre som holder den saftig og fin inni. Har klart å somle bort hele oppskriften desverre Må nok ringe mormor i Sverige og få oppskriften på nytt
Nelly Pelly Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Jeg husker ikke eksakte mengder, så du får ta det litt på sparket - 1pk (400g) Karbonadedeig eller kjøttdeig - 1 egg - 2skiver "vætet" loff eller 1-2ss brødsmuler/griljermel. - ca 2ss Cottage cheese - ca 1ss raspet ingefær - ca 1stk presset/hakket kinesisk hvitløk - 1-2ts spisskummen - Salt og pepper - 1/2-1stk hakket rødløk - chillipulver etter smak (evt frisk chilli) - Hakkede urter som f.eks koriander, persille. Disse er nydelige til aioli, tzatziki eller mojosaus Anbefaler å iallefall brune dem i pannen før du steker ferdig i stekovnen.
Zzyzx Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Jeg lager kyllingkjøttboller med chili, hvitløk og parmesan. 1 pakke kyllingkjøttdeig (400 gram) 2 røde chili, finhakket og uten frø 2-3 fedd hvitløk, finhakket mengder med revet parmesan, det er dette som fungerer som bindemiddel. Salt og pepper Formes til små boller og stekes i panne. Jeg tror det skal gå helt fint å bare brune dem litt og så steke ferdig i ovnen.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #6 Skrevet 20. november 2009 Husker ikke hele oppskriften i hodet desverre, men det er en ganske standard oppskrift, men ha i vætet brød og øl. Nei, æsj...man dypper de i melk, chili og annet krydder før steking, samt har løk i kjøttbollene når de stekes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå