Gå til innhold

Trygda på døra?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har nylig vært på trygdekontoret og meldt meg som alenemor. Er student så jeg har jo krav på en del støtte. Ble litt skremt av hvor firkanta systemet er. Tar noen fag ved siden av noen kvelder i uken. Både jeg og faren synes det er en grei løsning at han er hos meg med barnet disse kveldene. Han synes 1 ukedag og annenhver helg kan bli litt lite da han i 2 år har sett ham hver dag. Trygdekontoret sa klart ifra at litt samvær utover det fastsatte kan føre til at jeg mister kravene mine. De krever jo å vite hvor ofte de sees,vi sees, om det er her og om jeg er tilstede under samvær. Vet at de har avdekket masse trygdesvindel på dette området. Hvordan avdekker de disse svindlene? Bør jeg gå og bekymre meg får å ha ham her, da de kan komme på døra når som helst. Ekkel situasjon å måtte nekte ham å komme og se sønnen sin når han vil, for at jeg skal få pengene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dere flyttet ikke fra hverandre for så å være mye sammen?

Når man skiller lag så vet den ene parten at samvær med barn blir innskrenket.

Nettopp slikt de vil avsløre. Det er jo en ordning med tilskudd for barnepass for enslige, men tror ikke den gjelder for at din mann skal være hos dere.

Trygdeetaten er på hugget og det er mange som blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt på trynet.

Hvorfor kan ikke man ha lov til å være venner fordi man går fra hverandre?

I hvilken lov står det; ved seperasjon er man nødt å sloss som hund og katt og gjøre det man kan for å stikke kjepper i hjulene på hverandre?

Når kan ikke det teite systemet skjønne at det faktisk er i barnas beste interesse at de tilbringer mye tid med pappa( eller mamma) selv om de ikke bor sammen lenger, ja gjerne mye tid nettopp på grunn av at de har flyttet fra hverandre.

Hvorfor skal mamma ut med penger til barnevakt når barna kan få være med en som elsker de?

I en sånn situasjon hadde jeg ikke nølt med å ikke si helt hva som skjer.

La x`en din passe barna.

En ting er når det virkelig svindles i stor stil. At pappa er barnevakt vil ikke jeg kalle svindel.

De kan ikke gjøre noe med mindre de oppretter skjult kamera eller no.

En far kan overnatte inntil 3 ganger pr uke tror jeg det var, uten at det blir regnet som om dere bor sammen.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg vil absolutt ikke råde deg til å lyve til trygdekontoret. Blir du tatt i løgn kan du risikere å bli mistenkt for trygdesvindel. Jeg er også helt uenig med løvemamma, systemet er ikke teit. Er du alene om omsorgen skal du ha støtte, hvis ikke så skal du ikke ha støtte.

Regelverket er ikke så strengt at faren til barna ikke kan være barnevakt flere kvelder i uken. Ut fra det du sier så virker det som om det ikke er aktuelt at han ligger over hos deg, for hvis dere blir kjærester igjen må du si fra til trygdekontoret. Hvis det er slik at faren er barnevakt et par ganger i uken og det er alt samvær (utenom det avtalte) så må du fortelle det til trygdekontoret.

Du skal heller ikke være redd for at trygdekontoret kommer hjem til deg på kvelden for å spionere, de har ikke lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei de går ikke hjem til deg. faktisk kan det være så enkelt at de bor i nærheten av deg. de går seg en tur.

Sjekker folkeregister.Sjekker hvr exs jobber, hvor han bor. hvor går posten.

Det er en grunn til at mange blir tatt.

du kan jo si fra at du bruker han som b.vakt.

Om han er så mye til deg så vil det være tvilsomt om du blir betegnet som alene om omsorgen.

Vet om en, hun var kronisk redd. Så må en jo tenke på hva en sier til stadighet.

Kontoret spurte faktisk svigerforeldre hvor sønn bodde. De viste ikke noe om svindelen så de sa de bodde sammen.

rettsak og tilbakebetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hatt den samme problemstillingen. Faren flyttet da minstemann var baby. Vi så hverandre ofte for å gjøre overgangen for eldstemann så "myk" vi kunne. Jeg har et godt forhold til faren den dag i dag. Vi har vært på ferie sammen med ungene. Julaften feirer vi i sammen osv. Jeg krysset av på skjemaet at vi hadde "vanlig" samvær. Forholdet vårt var over og det viktigste var hensynet til ungene. Jeg har aldri hatt problemer med trygdekontoret og jeg ville tatt den samme avgjørelsen i dag. Man trenger ikke å¨forklare alt icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig med deg løvemamma, systemet er ufattelig firkanta!!!

Jeg ble alene med sønnen min da han var liten baby, men hadde et godt forhold til faren, og han ville gjerne se ham ofte. Jeg ammet ham, og det var derfor veldig tungvindt at han skulle overnatte hos pappa en hel helg om gangen. Så vi ordnet det slik at pappaen var her i steden, overnattet sjelden. Men tror du trygdekontoret syntes det var greit?! Neida!!! Da så pappaen atfor mye til både meg og barnet, og de sa inndirekte at da var det nesten bedre at han ikke hadde kontakt med barnet i det hele tatt!!!

Skulle jeg motta stønad som enslig forsørger, så fikk jeg jammen være det også!

Det går ikke ann! Det må da være i alles interesse at at barnet skal ha jevnlig kontakt med sin far fra bruddet finner sted!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssenavn for en sutrekultur. icon_eek.gif For meg virker det som om noen tar det som en selvfølge at staten skal gi til livsopphold, men å godta at det stilles krav tilbake, det synes vanskelig å forstå....

Jeg har ingen verdens problemer med å skjønne at det er tungt økonomisk å være aleneforsørger, og selvsagt har offentlige byråkratier ofte firkanta systemer.

Så jeg bestrider forsåvidt ikke fakta, men det er noe med denne holdningen her jeg fryser på ryggen av. Påstå at Staten nekter samvær mellom far og barn - HALLO??!?!?!

Selv har jeg alenemødrevenninner i begge kategorier, så dette handler ikke om hvorvidt alenemødre har det tungt eller ei (for det har de selvsagt). Men om holdning, noe som er ikke avhengig av sivilstatus..... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan ser dere på at man har kontakt dersom barnefaren er den eneste man kjenner på stedet man bor da?

Nå tenker jeg på slikt som å spise middag sammen av og til, dra på felles tuer emd barna, feire høytider sammen osv...

Det blir forferdelig kjedelig og ensomt å ikke snakke med noen på flere dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan takke de som har svindlet med disse div. stønader.

De trikset med besøk, pass.

Derfor er det så stregt. Du skal ikke bli fristet til det samme.

Leilighet skaper tyv vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dere ser saken kun utifra at dere fortsatt er venner med eksen, den dagen det kommer en ny person inn i bildet enten hos eksen eller deg selv - så begynner "bråket". OG da er det godt at reglene er såpass strikse....

dette er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...