Klips Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Hei, jeg skal spørre på treningssenteret når jeg husker det, men her inne er det jo mange folk med peiling. Det skal jo spises så raskt som mulig, eller i hvert fall innen 30' (stemmer det?) etter trening. Er det noen spesiell type næring man trenger, (protein? karbohydrater?) eller er det ett fett? Og er det noen som har noen gode tips til hva? Man rekker jo ikke å lage noe kjempemåltid i løpet av de 30 minuttene, men jeg liker ikke ting som smaker søtt, sånne energy-bars osv. er det jeg har aller minst lyst på etter trening. Så hvilke saltsmakende alternativer kan jeg finne på?
letme Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Banan er det som er best rett etter trening. Dette er raske karbohydrater som hjelper musklene dine etter trening. Man skal vel ikke ha et faktisk måltid etter trening.
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2009 avocado kom jeg på nå. det digger jeg, det må jo være bra? snakket med en treningsfrik på jobb, hun nevnte helt vanlig mat som brødskive, hehe, det går jo det og.
Larsern Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Én banan er i minste laget, to bananer eller én banan og en liten eske rosiner er bra, hvis du orker å spise rett etter trening er en boks tunfisk ypperlig inntil du kommer deg hjem og får et skikkelig måltid. Shake er også et alternativ. Husk at blodsukkeret er lavt og kroppen nærmest tømt for energi rett etter trening. Det er derimot viktig å ikke betrakte dette som noe måltid, ettersom et fullverdig måltid alltid bør komme etter trening, helst innen 1 time. Å ha et dårlig kosthold er i utgangspunktet dumt, å kombinere dette med trening uten å forbedre kostholdet er tåpelig. Samtidig er det viktig å være klar over at sunn mat ikke nødvendigvis betyr slankekost, snarere tvert i mot.
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2009 banan ja. sjelden noe som frister det heller, men hvis det er lurt kan jeg vel tvinge i meg
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2009 Tunfisk, smart Frister mye mer enn rosiner ;-) Jeg har et helt greit kosthold ellers, og er uansett ikke ute etter å slanke meg, jeg bare blir småkvalm av tanken på å trøkke i meg sånne energysjokoladegreier som de selger på sentrene for de ser så vonde ut. Og med litt tips kan jeg attpåtil få litt variasjon i etter-trening-maten. Takk takk
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2009 Ok, fullverdig måltid etter en time. (noterer) Hvor raskt bør man få i seg den tunfiskboksen da? Eller bananen eller hva det blir?
Leifr Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Hvor raskt bør man få i seg den tunfiskboksen da? Eller bananen eller hva det blir? Trøkk innpå bananen i garderoben før du skifter/dusjer.
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2009 Trøkk innpå bananen i garderoben før du skifter/dusjer.Såpass. Takk for info, da skal jeg gjøre om på rutinene her
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. november 2009 Hva med hardkokt egg forresten - gjør det nytten? Elsker det. Eller sånn tykk kalkunpølse. Nå kom jeg på mye her helt selv asså
Leifr Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Hva med hardkokt egg forresten - gjør det nytten? Elsker det. Eller sånn tykk kalkunpølse. Nå kom jeg på mye her helt selv asså Finfine (og relativt portable) proteinkilder, men gjør ikke noe for å dekke behov for karbohydrater.
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. november 2009 Hehe, nei ikke sant. Jeg tenkte meg at dette ikke var så lett som de vil ha det til. Hva skal jeg gjøre med karbohydratene da? Må jeg krype til banan-korset? Kjeks? Det kan jeg kanskje klare...
Larsern Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 Såpass. Takk for info, da skal jeg gjøre om på rutinene her Så raskt som mulig, og så raske karbohydrater som mulig. Rosiner inneholder druesukker som tas raskt opp i systemet. Tunfisk er omtrent bare proteiner uten noe karbohydrater eller fett og kan tas som et proteinsupplement etter treninga.
Klips Skrevet 18. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 18. november 2009 Takk for at dere gidder å svare meg så mye Hva med annen frukt da? Eple og sånn? (Sliter med disse bananene og rosinene som dere skjønner ;-) )
stjernekyss Skrevet 18. november 2009 #15 Skrevet 18. november 2009 Jeg pleier å spise banan mens jeg går hjemover, men så dusjer jeg hjemme, så det blir rimelig rett etter. Så lager jeg noe godt når jeg kommer hjem etter å ha dusjet. Nå om dagen har jeg egentlig hatt mest dilla på mandarin på vei hjem, har hatt perioder med epler også. Det er vel greit? Jeg er sulten som en ulv rett etter trening, men er som deg, fikser ikke energibarer, alt for søtt og klissete
Chanel.No5 Skrevet 18. november 2009 #16 Skrevet 18. november 2009 Her er noen artikler om mat etter trening: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=21294 http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/..._trening__31166 http://www.iform.no/pub/art.php?id=81
sonychiba Skrevet 23. november 2009 #18 Skrevet 23. november 2009 Larsern har helt rett her: fokuser på de raske karbohydratene rett etter trening. Tunfisk er jo "kun" proteiner og vil ikke være et alternativ. Det med karbo en halvtime (senest) etter endt trening samt et fullverdig måltid en times tid etter dét igjen er veldig fornuftig.
Tabris Skrevet 24. november 2009 #19 Skrevet 24. november 2009 Et dumt spørsmål: Hvis man skal ha raske karbohydrater rett etter trening, hva med da f.eks en liten sjokolade, type eventyrsjokolade? En banan og en liten sjokolade?
Gjest Tigress Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 Sjokolade er fint, det, men du treng ikkje både bananen og sjokoladen. Grunnen til at ein vel er litt skeptisk til å seie du kan ete sjokolade er ikkje oga sjokoladen i seg sjølv men fordi den er veldig energitett, og mange vil ha problem med å ikkje ete for mykje sjokolade, særleg fordi mange vil ha vektnedgong som ein bieffekt av treninga si. Men sjokolade er flott, både feitt, sukker og litt mjølkeprotein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå