Gå til innhold

Hvor mye proteiner?


Gjest Gjest_pasta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*

Hvor mye proteiner bør jeg ha i meg i løpet av en dag, for å gå ned i vekt...??

Har noen menyforslag for en dag??

hva jeg bør spise til frokost, lunsj, middag osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er antall kalorier som avgjør om du går ned i vekt, en kalori er en kalori uansett om den kommer fra fett, protein eller karbohydrater. Kroppen klarer ikke benytte seg av mer en ca 0,75 g protein pr kg kroppsvekt pr dag.. resten tisser man ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bær, frukt & grønt, fisk & sjømat, nøtter, grovt brød f.eks.

Det viktigste er å spise det i riktige porsjoner/variert og drikke mye vann.

Aktivitet er bra, sukker er ikke. Hold deg unna, slankepiller, vann & vitaminer, oppkast & avføringsmidler. Tenk sunt istedenfor.

Endret av _Jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antall kalorier som avgjør om du går ned i vekt,

Ja.

en kalori er en kalori uansett om den kommer fra fett, protein eller karbohydrater.

Nei, de har forskjellige virkninger på stoffskifte, hormonbalanse, muskelrestitusjon osv.

Kroppen klarer ikke benytte seg av mer en ca 0,75 g protein pr kg kroppsvekt pr dag..

Dette er da fullstendig feil. 0.75 eller 0.8 g per kg kroppsvekt er et anbefalt minimumsinntak for voksne som ikke trener. For folk som driver med aktiv trening av forskjellige typer kan et fornuftig inntak være alt fra 1 til 2.5 gram per kg kroppsvekt (mest for de som driver med tung styrketrening eller muskelbygging).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mellom 0,75 og 1 gram proteiner pr kilo kroppsvekt pr dag - trener endel og ligger omtrent 600 kcal under dagsbehovet (utregnet på grunnlag av aktivitetsnivå, kroppsvekt osv. På den måten har jeg gått ned ca seks kilo siden slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 1g protein pr kg kroppsvekt er direkte usunt og skadelig over tid, det gir deg verken en fin eller sunn kropp.

For en som trener så bør man ligge på rundt 2g/kg kroppsvekt, 2,5 eller mer hvis man trener tungt.

Om du går ned eller opp i vekt bestemmes ene og alene av kalorioverskuddet/underskuddet, altså om du forbrenner mer energi enn kroppen tar til seg. Dette stemmer eksakt på kalorien, det er ingen energi som 'forsvinner' noen steder her.

Spis sunt og balansert, altså diett bestående av fett, karbohydrater og proteiner til hvert måltid. Vær heller ikke redd for å skeie kraftig ut i blant, det er det daglige kostholdet over tid som gjelder. Å spise usunt et par dager i uka gjør ingenting med mindre du har som mål å konkurrere i kroppsbygging innen et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mellom 0,75 og 1 gram proteiner pr kilo kroppsvekt pr dag - trener endel og ligger omtrent 600 kcal under dagsbehovet (utregnet på grunnlag av aktivitetsnivå, kroppsvekt osv. På den måten har jeg gått ned ca seks kilo siden slutten av august.

Og når jeg leste om igjen det jeg hadde skrevet så ser jeg at jeg har vært helt i koma da jeg regnet her... :ler:

Jeg ligger på mellom 1,75 og 2 g proteiner pr kilo så klart :roll:

Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen klarer ikke benytte seg av mer en ca 0,75 g protein pr kg kroppsvekt pr dag.. resten tisser man ut...
Ehm, hvis du begynner å få masse proteiner i tisset ditt bør du stikke en tur til legen. Det skal ikke være proteiner der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hvis du begynner å få masse proteiner i tisset ditt bør du stikke en tur til legen. Det skal ikke være proteiner der.

Proteiner som kroppen ikke nyttiggjør seg blir sendt til nyrene, som løser dem opp til aminosyrer, som igjen blir skilt ut med urinen, dette er pensum fra naturfag på ungdomsskolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner som kroppen ikke nyttiggjør seg blir sendt til nyrene, som løser dem opp til aminosyrer, som igjen blir skilt ut med urinen, dette er pensum fra naturfag på ungdomsskolen. :)

Nei.

Proteiner brytes ned til aminosyrer i magesekk og fordøyelseskanal. Herfra fraktes aminosyrene ut til lever og vdiere til vevene. De aminosyrene kroppen ikke benytter seg av i proteinsyntesen, vil bli brutt ned, og nitrogenmolekylene i aminosyrene vil gjennom ureasyklysen hektes på karbondioksidmolekyler og danne urea. (Hydrokarbonene i aminosyren brukes veidere til energi bl.a. etter selve nedbrytingen.) Dette skjer hovedsaklig i leveren. Urea skilles ut i urinen, og "overskudd" av protein kan dermed kartlegges ut fra nitrogeninnholdet i urinen.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Proteiner brytes ned til aminosyrer i magesekk og fordøyelseskanal. Herfra fraktes aminosyrene ut til lever og vdiere til vevene. De aminosyrene kroppen ikke benytter seg av i proteinsyntesen, vil bli brutt ned, og nitrogenmolekylene i aminosyrene vil gjennom ureasyklysen hektes på karbondioksidmolekyler og danne urea. (Hydrokarbonene i aminosyren brukes veidere til energi bl.a. etter selve nedbrytingen.) Dette skjer hovedsaklig i leveren. Urea skilles ut i urinen, og "overskudd" av protein kan dermed kartlegges ut fra nitrogeninnholdet i urinen.

Så selv ikke min hukommelse er ufeilbarlig... :)

Til min unskyldning så var svaret skrevet litt kjapt, jeg visste selvsagt av proteiner brytes ned til aminosyrer i løpet av fordøyelsen. Men så detaljert som du beskriver her kan jeg med sikkerhet si at læreboken eller læreren i naturfag gjorde det da jeg gikk på skolen. Jeg tør nå allikevel påstå at jeg husker mer enn de fleste om det meste fra skoletiden, særlig kapittelet om næringsstoffer og fysisk trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...