Gå til innhold

Blir tusset av av ungen....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oj det var et langt og utfyllende svar!

Skal prøve å huske dette, mye av det gjør vi allerede (foruten brikkestystemet) men svikter når det har gått en dag eller to eller fem!

Det med varsling gjør jeg også. "Nå er det fem minutter til leggetid", "Nå er det ett minutt", "Nå skal du legge deg". (ikke bare leggesituasjon, men alle situasjoner som tar litt tid og kan lett drøyes ut i det uendelige)

Nå er hun på kjøkkenet og vasker opp etter middag! Hun gjorde det uten protester til og med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive et par linjer til så fyller ut litt mer. :sjenert:

Synd det svikter så fort! Kjenner til at systemet kan svikte.

Det fungerer desverre ikke for alle (for mange fungerer dette bra på yngre barn), men det er gull når det først fungerer. Noen av de andre foreldregruppene i kurset vi gikk på fikk ikke poengsystemet til å fungere. Det avhenger nok litt fra barn til barn, desverre.

Noen gikk også ut for å prøve nye medisiner på barnet sitt og hadde en....dem kalte det en helvetes periode på alle områder, før han endelig gikk seg til. (Noen medisiner er slik at dem må ¨gå seg til¨, så får man bare holde ut en stund og se hvordan det går, og vurdere hele opplegget.

Ellers vil jeg bare minne om at når man når koken kan de voksne ta seg en timeout hvis man har begge foreldre til barnet boende der.

Da kan man jo alltids be den ene forelderen ta over hvis man kjenner at det koker for mye. Det kan være befriende så man slipper å kjenne sinne tar over og at man må kjefte.

Men jeg vet at på noen unger føler foreldrene at det er kun kjefting som fungerer til tider for at dem skal lystre. Eller at noe må skje så dem gråter slik at trykket i kroppen velter over og dem kan roe seg ned igjen.

Jeg skjønner og at det å la vær å kjefte er ikke lett. Jeg tar meg selv i det ofte fordi jeg kan bli frustrert over at det ikke går an å følge beskjedene man gir, og når vi prøver å gjøre hyggelige ting sammen så blir det rabalder like etterpå. Nærmest som om han skal gjøre opprør fordi vi gjorde noe hyggelig sammen.

Jeg har kjøpt inn et par bøker i håp om forståelse av dette med ADHD litt mer.

Prøver å fokusere tankene på noen ganger at har man ikke den muligheten til å sortere tankene i hodet og det som skjer rundt en må ting bli ganske rotete i topplokket. Tenk alle de sanseintrykk vi tar inn i løpet av en dag. (Tv, mennesker, samtaler, mat, gå til skolen, alt vi ser osv. Om dette ikke sorteres på riktig område i hjernen eller sorteres i det hele tatt bestandig blir det som en børste full av tuggete hårstrå :P)

Jeg passer på å ikke gi for mange beskjeder på en gang. Helst korte beskjeder som mulig. Og minner stadig barnet på beskjedene. (Kan være frustrerende, men man må bare ikke bli irritert eller sur osv.)

Men slik er det med barn med Adhd... Gjentagelser og gjentagelser og atter gjentagelser. 1 skritt frem og 2-3 skritt tilbake, 1 skritt frem og 2-3 skritt tilbake. Og sagte men sikkert plutselig er noen rutiner faste...

Jeg vet ikke hva du gjør når tingene drøyer i det uendelige eller hva konsekvenser det får for din datter, men om det foregår her og vi ser at gutten har somlet ekstremt mye.... Og har hatt god mulighet til å feks spise maten sin sender vi han rett i seng uten å få mer mat siden han har hatt muligheten til å få mat og få den i seg.

Vi kjører litt av det samme på morgenen. Er han ikke ferdig og ting haster så får han kle på seg utenfor døren og komme seg avgårde.

Det er ofte inne her i huset han somler, men av en eller annen grunn utenfor så får han opp farten.

Høres forresten fint ut at hun nå vasker opp. Husk å rose henne ekstremt mye for den bragden hun nå gjør. :)

Fortell for eksempel: Jeg blir så glad når du gjør dette!

Du er så flink nå!!!

Let detektiv for å finne alle de gode ting hun gjør. Vær der med forstørrelsesglass!!

Også noen ganger vurder de negative hendelsene om de er veldig mye å sette fokus på eller om det er noe som kan slippe igjennom. (Ikke alt selvfølgelig, men jeg husker alltid på: Velg dine kamper med omhu.)

Det kan være situasjonsbetinget, en beskjed som ikke er oppfattet riktig osv...

Det er det som er vanskelig med ADHD, når er det vanlig trass fra et barn og når er det ADHD som slår inn slik at det blir vanskelig for barnet?

Ved leksetid fjerner jeg penner og alt på bordet langt unna barnet så han ikke skal miste fokus og bli opptatt av andre ting.

Radio/tv skrus av fordi det forstyrrer hjernen hans, og at han ikke greier å ta inn alle saneintrykkene sine, samt konsentrere seg om å lære å lese mens radio/tv står på i bakgrunnen.

Det er og viktig at det ikke skjer for mye i samme rom rundt han når han skal gjøre lekser for da mister han fokus.

Ellers har også barn med ADHD, ihvertfall våres barn en del impuls handlinger. Veldig vanlig å handle på impluls. Glipper ord ut av munnen, gjør en svinomg som kan gjøre uheldig utslag osv.

De er også ofte mer klønete enn andre barn. (Ikke nødvendigvis alle)

Våres er ihvertfall en reser i sport!

Ellers glemte jeg å legge til at FYSISK AKTIVITET det er godt som gull for han. Får han ikke fysisk aktivitet, løpe ifra seg, sparke fotball osv, så er det dobbelt problem hjemme. Da har han så mye energi i kroppen at han vet ikke helt hvor han skal gjøre av seg.

Vi trener ro ned med han å sitte et sted å telle sagte ned. Men ser ofte tendendes til at han må stå på hodet i sofaen, hoppe opp og ned, klatre til topps på peisen og stå der og danse osv.

Her er noen gode råd for fysisk aktivitet

Gjest annemor30
Skrevet
Må få ut litt frustrasjon, og kanskje noen gode råd på veien??

Men saken er at jeg blir hakkenes klin gal iblandt av min datter på 10, snart 11! Vi har forsøkt å snakke om saken, lage rutiner, lage premiering, ta bort goder (data, tv, besøk hos venner) -men ikke noe hjelper! Tror vi begge er like fortvila.. Hun gråter når jeg kjefter på henne, og jeg vet ikke mine arme råd!

Kort sagt noen av problemene:

- lekser, hun slurver noe aldeles! (stor bokstav, skriver slurvete, hopper over sider, glemmer å skrive opp lekser, glemmer lekser) Jeg VET hun kan!

- På morgenen er hun helt hjelpesløs omtrent, enda vi har skrevet opp liste hva hun skal gjøre på ettermiddagen og på morgenen.

Kveld: Finne frem klær til neste dag, lekser og sekk skal ordnes, medisin på kvelden ved stelletid. (hvis hun trenger)

Morgen: kle på seg, ta medisin, vanlig morgenstell, ordne sekk ferdig, det vil si hente drikke og sette i sekken.

Hun glemmer ofte drikke, som regel aldri funnet frem tøy. Hun kan bruke 20 minutter på å kle på seg (glor rett ut i lufta), hun kan se på meg og lure på hva hun skal...

- Veldig "daff", sløve og trege bevegelser i alt hun skal gjøre (foruten når hun har besøk og skal noe morsomt, da går det unna!)

- drømmer seg bort og glor ut i lufta, samme opplever de på skolen og i barnehagen da hun var liten.

Idag har vi kranglet om:

-lekser, hun sa at hun hadde sjekket over nøye, gjort alt. På morgenen viser det seg at hun ikke hadde det, masse slurvefeil.

-sekk var alt stappet oppi, lapper som skal hjem lå krøllet nederst i sekk, penalting lå i sekken. Tannbørste fra helgen lå enda der.

-jeg ba henne rydde ordentlig en plastikkting som lå og balanserte på toppen av søppelkassa, hun tar den ut, ser på den og legger ned presis samme måte tilbake. (istede for å putte den I søppla)

Tiltak vi har forsøkt:

- ta bort goder, nå får hun ikke dra på besøk på ettermiddagen før bedring i lekser og slikt.

- premiering: følge kveld/morgen-rutine, etter fem dager liten gave, etter ytterligere 10 dager stor gave som hun ønsket seg. Første fem gikk ok, nå har det gått 2 mnd og den store gaven er laaangt unna.

- Forsøkt å gjøre lekser med henne (helt håpløst, hun gråter og jeg kjefter), sitte ved siden av og være tilgjenglig: hun prater om andre ting. Hun gjøre lekser i fred og ro den tiden det tar: glemmer ting, slurver.

- stå opp tidligere, tidligere i seng for å ha mer tid på morgenen.

Og er så mange andre ting som irriterer meg med henne akkurat nå. (mumler noe helt fryktelig når hun prater, sutrer over det minste vondter, vil ingenting gjøre hvis hun ikke har venninne med seg, alt er kjedelig, snakker om helt urelevante ting, usammenhengende) Henger over bordet når vi spiser, og dette har vi jobbet med i flere mnd.

Gah! Å deilig å få ut litt iallefall... :sukk:

ps. Får komme med de positive sidene også da!

- Godt likt av vennene sine, veldig snill og grei.

- stor empati for andre, mobber ikke, men forvarer heller "svake".

- flink i mange fag på skolen, spesielt språk og lesing.

- er foruten det overnevnte, lite til "bry", liker å lese bok og maser relativt lite.

Dette barnet har klonede mammar:-) Jeg har også en slik 10 åring..

Skrevet

Chakoya: Mange av de tingene du nevner gjør vi allerede. Men alltid bra å bli påminnet det!

**

Har passet på å gi ros i dag, gjerne flere ganger for samme ting, så vet hun at jeg "ser" også de positivt tingene. For hun gjør faktisk masse positive ting. :)

...Og skal innrømme at første innlegg ble skrevet i ytterste frustrasjon - slik det oppleves når det blåser som verst. Det er jo ikke slik bestandig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...