Gå til innhold

Hvor sunt/usunt mener dere at disse tingene er?


lilla91

Anbefalte innlegg

Hvor sunt/usunt mener dere at dette er? Begrunn gjerne svaret ditt.

Middager:

Hjemmelaget lasagne, med karbonadedeig, lyse plater, vita hjertego’ ost, meierismør og hvetemel i sausen

Grønnsaksgryte med squash, løk og gulrøtter stekt i solsikkeolje, stekte poteter og stekte kyllingbiter (i solsikkeolje).

Posesupper (og andre poseting)

Posepotetmos og pølser

Fiskekaker, poteter, brokkoli, karrisaus fra pose

Hjemmelaget pizza med lys bunn, kjøttdeig og vanlig ost

Kylling tandori (fra toro, posesaus hvor man må tilsette MASSE creme fraiche) med fullkornsris og salat

Tikka massala (fra toro, posesaus der man tilsetter kokosmelk med mindre fett istedenfor fløte) med fullkornsris og salat

Pålegg:

Mildere brunost

Lett prim

Potetsalat

Norvegia-ost

Smøreoster

Kaviar

Diverse:

Bixit kjeks med mindre sukker

Go’ morgen youghurter

Honning

Frokostblanding som skal inneholde lite sukker (f. eks. fitness, go’ morgen)

Youghurt uten sukker og fett, men med søtstoffer

Småsulten; nøtter med salt og tørket frukt med sukker

(Ble kanskje litt mye å forholde seg til her :P)

Og et litt annet spørsmål: Jeg blir ”irritert” på pappa, fordi han bruker så utrolig mye olje til å steke med synes jeg. Vi bruker bare solsikkeolje, og det er jo sunt, men likevel. Når han steker kyllingbiter bruker han mellom 1 og 2 spiseskjeer, jeg ser alltid fettet ligge igjen i stekepanna. Jeg har prøvd å si fra til han om dette, men han blir bare sur og sier at ”sånn må det være, og det er ikke for mye i det hele tatt”. Hva er egentlig vanlig? For olje er jo utrolig kaloririkt, så når pappa bader maten i olje (som til tross for at det er sunt fett, fortsatt er fett), mister jeg litt lysten til å spise maten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenta,

jeg vil bare si at jeg følger med deg her inne, og håper du har det best mulig. :)

Jeg vil ikke besvare det du lurer på fordi jeg da føler jeg bidrar til å holde liv i spiseforstyrrelsen din. Dette er det primært sf´en din som ønsker svar på, og ikke personen bak den, frykter jeg.

Uansett hva av denne lista di du har lyst på, eller blir tilbudt, håper jeg du tillater deg å spise det. Og jeg syns ikke faren din bruker ikke for mye olje..

Jeg håper du fortsatt mottar hjelp, og jeg håper den motivasjonen du en gang skrev du hadde ikke helt er forsvunnet!

Fortsett og kjemp, og du vil vinne! :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ser da sunt ut spør du meg, det eneste som er viktig er å spise litt variert.

Et par spise skjeer med olje er da ingenting. Bruker selv en fete klatt margarin. Litt av oljen vil fordampe. Er uansett ikke farlig å spise fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du ramser opp er helt normal og sunn mat. Kunne hatt mer grønnsaker til flere retter (salat er ikke så næringsrikt som grønnsaker), og pålegget kunne vært mer variert, f eks makrell i tomat og kjøttpålegg.

Faren din bruker ikke mye olje heller, man må ha såpass om ikke maten skal svi seg (og svidd kjøtt er faktisk ikke sunt). Jeg bruker sikkert ofte mer, og jeg er både slank og sunn. Kroppen trenger sunne fettsyrer og vitaminene i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir så feil at du spør oss om dette mtp. spiseforstyrrelsen din. :klemmer: Mener det ikke stygt altså, men du er under behandling og bør ikke få besvart spørsmål vedr. kost tilpasset deg av andre enn de som hjelper deg i behandlingen din.

Er redd endel av disse innleggene dine kommer til å bli stoppet av moderator-teamet etterhvert om du fortsetter å spørre spørsmål som kan gi deg feile svar på din vei til å bli frisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor sunt/usunt mener dere at dette er? Begrunn gjerne svaret ditt.

Middager:

Hjemmelaget lasagne, med karbonadedeig, lyse plater, vita hjertego’ ost, meierismør og hvetemel i sausen

Grønnsaksgryte med squash, løk og gulrøtter stekt i solsikkeolje, stekte poteter og stekte kyllingbiter (i solsikkeolje).

Posesupper (og andre poseting)

Posepotetmos og pølser

Fiskekaker, poteter, brokkoli, karrisaus fra pose

Hjemmelaget pizza med lys bunn, kjøttdeig og vanlig ost

Kylling tandori (fra toro, posesaus hvor man må tilsette MASSE creme fraiche) med fullkornsris og salat

Tikka massala (fra toro, posesaus der man tilsetter kokosmelk med mindre fett istedenfor fløte) med fullkornsris og salat

Alle disse middagene høres gode og næringsrike ut. Hvis det er fett eller karbohydrater du bekymrer deg for, ikke stram inn på middagsmaten! Posesuppen er vel det eneste jeg ikke synes så mye om. De knorr suppene ferdig som suppe (ikke pulver) tror jeg ikke er så aller værst.

Pålegg:

Mildere brunost

Lett prim

Potetsalat

Norvegia-ost

Smøreoster

Kaviar

Alle disse påleggene passer utmerket på brødskiver når du skal spise brød som eget måltid, f.eks frokost, lunsj eller kveldsmat. Om du skal spise brød som et mellommåltid ville jeg brukt et lettere pålegg (hvitt kjøtt f.eks)

Diverse:

Bixit kjeks med mindre sukker: Karbokule

Go’ morgen youghurter: litt proteiner, litt fiber, helt ok mellommåltid. Bruk helst lettversjon som mellommåltid.

Honning: Sukkerbombe, bra på brødskiva om du trenger energi etter trening. f.eks.

Frokostblanding som skal inneholde lite sukker (f. eks. fitness, go’ morgen): Vet ikke så mye om den fitness greia, men vet at det ikke finnes noen sunn frokkostblanding, bortsett fra rene kornblandinger og musli.

Youghurt uten sukker og fett, men med søtstoffer: Bra

Småsulten; nøtter med salt og tørket frukt med sukker: Bra, men pass på saltet

(Ble kanskje litt mye å forholde seg til her :P)

Og et litt annet spørsmål: Jeg blir ”irritert” på pappa, fordi han bruker så utrolig mye olje til å steke med synes jeg. Vi bruker bare solsikkeolje, og det er jo sunt, men likevel. Når han steker kyllingbiter bruker han mellom 1 og 2 spiseskjeer, jeg ser alltid fettet ligge igjen i stekepanna. Jeg har prøvd å si fra til han om dette, men han blir bare sur og sier at ”sånn må det være, og det er ikke for mye i det hele tatt”. Hva er egentlig vanlig? For olje er jo utrolig kaloririkt, så når pappa bader maten i olje (som til tross for at det er sunt fett, fortsatt er fett), mister jeg litt lysten til å spise maten hans.

Kjøtt skal stekes slik, og fettet som ligger igjen i panna er bare det som er til overs etter at kjøttet er ferdigstekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke er slike svar du vil ha, men bedre enn at du får svar som fyrer opp om spiseforstyrrelsen. I stedet for å prøve å holde deg til minst mulig fett, karbohydrater etc., burde du bare prøve å spise variert. Om du får lyst på noe, lær deg til at det er greit å spise det, så lenge det er i litt moderate mengder. Fett er viktig for at kroppen og hjernen skal fungere, og ikke noe du skal holde deg helt unna. Selvfølgelig er det bra at man holder seg til nogenlunde sunn mat, men det viktigste er at å få i seg nok næring, gjennom variert kosthold. Og så vil jeg si at jeg skjønner om det føles rart at mange for det meste fremmede mennesker på et forum tar opp spiseforstyrrelsen din i en tråd som egentlig ikke var ment å handle om det, men maten du lister opp her er ikke usunn, så lenge du fortsetter å variere det. Ikke vær redd for litt ekstra kalorier heller, en del av det å bli frisk fra spiseforstyrrelsen er å gi slipp på den type frykt og "kontroll". Håper du klarer å spise som du selv føler for uten at spiseforstyrrelsen forstyrrer det, og lykke til. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Kjære Lilla91

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Bolledeig-admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...