Gå til innhold

Kryper til korset - begynner med styrketrening :(


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har bare trent kondisjon, dvs gange, jogg, løp, spinning, aerobic...

Innser nå at det må litt styrketrening til.

Holder det med de største muskelgruppene, 1 x uka, ca 20 - 30 minutter på treningssenter?

Repetisjoner 2 x 15 f.ex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare trent kondisjon, dvs gange, jogg, løp, spinning, aerobic...

Innser nå at det må litt styrketrening til.

Holder det med de største muskelgruppene, 1 x uka, ca 20 - 30 minutter på treningssenter?

Repetisjoner 2 x 15 f.ex?

Hvis du bare skal trene styrke en gang i uka vil du sannsynligvis ha veldig liten fremgang. Du bør trene minst to, helst tre økter per uke for å ha ordentlig fremgang. 20 minutter høres lite ut, det er ikke mange øvelser du rekker da. Spør en instruktør om et program som trener de største og en del av de mindre muskelgruppene, så får det ta den tiden det tar. Det kan fort bli 45-60 minutter.

Jeg har aldri trent for å oppnå maksimal styrke, så jeg vet at de som gjør det vil motsi meg, men: Jeg foretrekker å trene med såpass lette vekter at jeg klarer 20 repitisjoner i første serie. Så tar jeg 10 sekunders pause før jeg tar neste serie, tre serier totalt. Når jeg orker 3 x 20 øker jeg vektene med 1 kg.

Jeg vet at dette ikke er slik man skal trene hvis man skal oppnå maksimal styrke og bli størst mulig, da skal man ha tyngre vekter og færre repitisjoner. Fordelen med å trene slik jeg gjør er at det er mye mindre sjanse for overbelastning/belastningsskader, særlig til å begynne med når du er utrent og musklene dine ikke er vant med slik trening.

Å begrense seg til de største muskelgruppene går selvsagt an, men det er ikke dumt å trene flere muskelgrupper, det minsker sjansene for belastningsskader som følge av arbeid eller i livet.

Etter første trening vil du være stiv som en stokk i noen dager fordi musklene ikke er vant til den type belastning. Ta den tiden som trengs for å bli myk igjen, så kan du begynne å trene regelmessig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du skal legge opp styrketreningen din kommer an på hva du ønsker å oppnå med den. Litt enklere å komme med konkret tilbakemelding om du spesifiserer nærmere hva målet ditt er. :)

Jeg vet at dette ikke er slik man skal trene hvis man skal oppnå maksimal styrke og bli størst mulig, da skal man ha tyngre vekter og færre repitisjoner. Fordelen med å trene slik jeg gjør er at det er mye mindre sjanse for overbelastning/belastningsskader, særlig til å begynne med når du er utrent og musklene dine ikke er vant med slik trening.

Er man uvant med styrketrening, skal man aldri begynne med blytunge vekter og få repetisjoner uansett. Man bør ikke ha så tunge vekter at man ikke klarer 10-12 repetisjoner per sett. Sener og muskelfester klarer ikke å tilpasse seg den økte belastningen like kjapt som musklene selv gjør, og dette kan føre til skader.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bestille deg en time med en veileder/personlig trener. Så kan dere sammen sette opp ett program som er tilerettelagt hva du ønsker, hvor ofte du kan trene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bestille deg en time med en veileder/personlig trener. Så kan dere sammen sette opp ett program som er tilerettelagt hva du ønsker, hvor ofte du kan trene osv.

Takk til alle for svar:)

Målet mitt er bare å få en fastere/strammere kropp, spesielt en sterkere/mer balansert rygg, bedre holdning, og å forebygge "kontorkroppen" som jeg er i ferd med å utvikle ... (har en lut kontorkroppholdning).

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Styrketrening er gull for dette faktisk. Siden jeg sitter og skriver og gjør kontortypearbeid i mange timer hver eneste dag, er det gull verdt å legge inn litt styrketrening av rygg og skuldre, jeg har så og si aldri vondt i skuldre og nakke (unntatt når jeg er støl, selvsagt :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrketrening er gull for dette faktisk. Siden jeg sitter og skriver og gjør kontortypearbeid i mange timer hver eneste dag, er det gull verdt å legge inn litt styrketrening av rygg og skuldre, jeg har så og si aldri vondt i skuldre og nakke (unntatt når jeg er støl, selvsagt :ler:)

Helt enig.

Jeg sleit tidligere mye med vond korsrygg når arbeidsdagene ble lange, men etter at jeg for noen år siden begynte å trene (tung) styrke er jeg helt kvitt problemet. Markløft, både vanlig og strak, har gjort undeverker med korsryggen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Helt enig.

Jeg sleit tidligere mye med vond korsrygg når arbeidsdagene ble lange, men etter at jeg for noen år siden begynte å trene (tung) styrke er jeg helt kvitt problemet. Markløft, både vanlig og strak, har gjort undeverker med korsryggen min. :)

Jeg er også helt enig!

Vi er så heldige at vi får trene 20 minutter på jobben hver dag. Bedriften jeg jobber i har kjøpt inn Redcord apparater som vi har hengende på jobben. Jeg merker stor forskjell etter at vi begynte med det i fjor høst. Har ikke hatt plager fra nakke og skuldre etter det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft, både vanlig og strak, har gjort undeverker med korsryggen min. :)

Jepp. Markløft, beste som finnes (ved siden av knebøy). Har hatt kroniske ryggplager hele mitt voksne liv; de siste 11 månedene (etter at jeg begynte med regelmessig og systematisk tung styrketrening) har vært mindre plagsomme enn de foregående 18 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...