Gå til innhold

har jeg depresjon?


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_trulte_*
Skrevet

Våkner med tanker rundt selvmord, ekstrem tretthet som gir fysisk vondt i kroppen. Føler meg ubrukelig og udugelig, orker ikke gjøre noe som helst. Unngår sosiale settinger, er mye trist og ser liksom ikke noen ende på ting. Samtidig skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg skulle være deprimert, for jeg har det veldig bra. Sliter alikevel med _mye_ negative tanker. Føler jeg drukner i forventninger og ønsker mest av alt å bare komme meg langt unna dette samfunnet med disse reglene. Ligger ofte å tenker til langt på natt.

Så kan det være en dag innimellom hvor jeg egentlig er ganske så fornøyd med livet.

Blir så sliten. Det er ikke noe direkte ønske om å dø, men et ønske om å ikke leve. Hvis noen skjønner :\ Veldig forvirrende siden jeg tøyser og ler med samboer hele tiden, føler sterk glede over små ting og ønsker meg barn i fremtiden.

FORVIRRENDE!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har selvmordstanker må du søke hjelp i dag.

Skrevet

Søk hjelp. Selvmordstanker er uansett veldig alvorlig.

Det høres ut som en depresjon ja. Det er ikke så uvanlig å få en depresjon på denne tida av året selv om man egentlig har det bra. Det kan være at mørketida og at du f.eks får for lite dagslys, gjør at du blir deprimert- og gjør at du blir ekstra ømfintlig for samfunnets press og stress og mas. Dette kan du komme ut av, men søk hjelp og prøv å les litt rundt om hvordan en kan forhindre vinterdepresjon. Sørg for å kom deg ut av huset så tidlig på dagen som mulig. Og vær fysisk aktiv. Få i deg næringsrik mat. Dette er veldig grunnleggende for noen som er deprimert, da særlig på denne tiden av året.

Men snakk med noen, kjære deg. Ikke la dette få sette seg fast, så det blir enda vanskeligere å komme seg ut av det.

Skrevet

Jeg vil råde deg til å lese selvhjelpsbøker, det er utrolig hvilken innvirkning de kan ha på humøret om du gir de en sjanse. Gå på biblioteket, de har en del sånne bøker.

Om du har depresjon eller ikke kan jeg ikke svare på siden jeg ikke er noen lege. Men om du plages med selvmordstanker kan det jo høres sånn ut fra mitt ståsted. Gå til legen din og fortell om hvordan du har det og ta det derfra.

Vil bare ønske deg lykke til, håper du finner ut av det..:klem:

Skrevet

Hva med å prøve Bach's blomstermedisin?

Disse har hjulpet meg mye. Søk på nettet, da finner du forskjellige dråper som hjelper mot forskjellige problemer:-)

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor denne tråden ikke er stengt, det er snakk om selvmordstanker.

Skrevet
Hva med å prøve Bach's blomstermedisin?

Disse har hjulpet meg mye. Søk på nettet, da finner du forskjellige dråper som hjelper mot forskjellige problemer:-)

Det er snakk om selvmordstanker. Trådstarter bør søke hjelp hos profesjonelle ikke kjøpe noe tull på nett.

Råd som dette er vel litt av grunnen til at tråder om selvmordstanker bør stenger.

Skrevet
Det er snakk om selvmordstanker. Trådstarter bør søke hjelp hos profesjonelle ikke kjøpe noe tull på nett.

Råd som dette er vel litt av grunnen til at tråder om selvmordstanker bør stenger.

Hei gjest!

Det var aldeles ikke vondt ment. Det var bare et tips hvis trådstarter ville prøve å hjelpe seg selv før hun evt søker profesjonell hjelp.

Skrevet

Er du likgyldig til det som skjer rundt deg? Uansett om det er store eller små ting? Ikke reagerer følelses messig på noe, bare er på et følelsesmessig stadie hele tiden? Står at du kan være glad innimellom å sånn, men se bort i fra det, er du i et følelses leie resten av tiden? Høres litt rart ut, pleier ikke å vær glad innimellom eller reagere på ting rundt deg når man har kommet til den type tanker.

Tror jeg forstår tankene du har, ikke selvmordstanker, ikke at du vil ta livet ditt direkte, men at ting kansje skjer slikt at man dør. Er det noe slikt du mener? "Dagdrømmer" ofte eller ser for meg at jeg kommer inn i forskjellige situasjoner der døden forekommer. Men som regel mer som at jeg kommer inn i en bank under et ran, og stopper "skurkene" men dør i prosessen. Jeg er ikke deprimert men har fordeom slike tanker, men er mer en bivirkning fra et hardt tidligere liv og skikkelig derpresjon. Men jeg er heldigvis sterk nok og kjenner meg godt nok til å ikke ha problem med det, bare litt av bagasjen fra et hardt liv.

Burde ta kontakt med fastlege og gi beskjed og be om henvisning til psykolog. Der vil du ta en lang test på papir, hvor det meste blir kartlagt. Gjør det du kan for å unngå anti depresiver, da dette ikke gjør annet enn å utsette problemet og stopper den følelses messige biten i deg og gjør deg ennå mer likgyldig til verden.

Håper det er noe hjelp i dette :D

Gjest Gjest_mynte_*
Skrevet

Vil bare gi deg en :klemmer:

Jeg håper du tar kontakt med en lege og får hjelp så fort som mulig.

Du skal ikke behøve å føle det slik du har det nå.

Kjenner meg igjen i tanken "det ikke er mulig å være depremert nå, jeg hadde jo en fin dag tirsdag i forrige uke!" De andre dagene har derimot vært tårevåte, slitsomme, tomme og uten mening!

En depresjon innebærer dager hvor livet er helt uten mening, men også dager som er gode.

Overvekten av negative tanker er tilstede og holder deg "nede".

Dette tankerushet du utsettes for, gjør at kroppen blir fysisk sliten. Du føler deg trøtt, uopplagt og sliten i kroppen selv om du ikke har hatt fysiske anstrengelser.

Tankene dine om at du ikke ønsker direkte å dø, men heller ikke leve - tanker som dette er ikke uvanlig under en depresjon. Men dette er veldig individuelt, jeg råder deg til å snakke med profesjonelle.

Selv har jeg endel slike tanker, lenge holdt jeg dem for meg selv. Trodde jeg var en selvmordskandidat og var redd legen skulle erklære meg "gal" om jeg fortalte hvordan jeg følte det. Dette var min hemmelighet lenge. :trist:

Lettet ble jeg da legen fikk høre om tankene og kunne forklare meg at slike tanker kommer gjerne under en depresjon.

En annen sak er det om tankene går over i selvmordstanker, som innebærer at man ønsker å sette tankene ut i livet.

Det er viktig å få snakket ut om hvilke tanker du bærer på, slik at du kan få behandling og hjelp. Det er ingen som skal måtte behøve å bære på slike tunge byrder alene!

Jeg vil også nevne at anti depressiver kan være til stor hjelp for noen - for andre gir det nevnte problemer som For the ladies skriver over her.

Dette er igjen veldig individuelt! Likeså behandling som psykologhjelp, selvhjelpsbøker, meditasjon, naturmedisin, akupunktur mm. Dette er noe ts må diskutere med sin lege.

Vårt samfunn har store fordommer mot anti depressiver, og depresjon er ennå veldig tabubelagt. Det er viktig å være klar over at behandling av en depresjon er like forskjellig og sammensatt som hvert enkelt menneske er!

Det gjelder å finne din måte i samråd med profesjonelle.

Jeg ønsker deg alt godt ts :klemmer:

Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor denne tråden ikke er stengt, det er snakk om selvmordstanker.

Det er forskjell på selvmordstanker og selvmordsplaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...