Gå til innhold

Kampsport og slag i magen


Gjest Kvinne25

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne25

Jeg har vært på kickboxing i noen måneder nå, og vi har begynt å trene på å få slag i magen. Forrige gang vi gjorde dette så gikk det helt greit. Men i går kveld, ca 3 timer etter treningen, fikk jeg plutselig vondt i magen. Aldri hatt slik vondt i magen før. Hadde problemer med å sove. Har fortsatt vondt i dag, så går på smertestillende. Jeg har bra med magemuskler, så jeg tåler jo litt.

Ble bare litt bekymret. Er det flere som driver med kampsport som har sånn knivaktig smerte i magen etter slag? Hadde beroliget meg en del om det er bare slik det skal være :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det etter gjentatte spark mot magen, men om det er nøyaktig samme smerte er jo vanskelig å si. Det gikk ihvertfall over etterhvert. Men om du er redd for at det har skjedd noe galt, ville jeg sjekket det opp. Det kan være noe annet enn at du er forslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok snakket med en lege.

Det kan hende at noe har skjedd, og da er det dumt å fortsette å trene på det t.ex.

Trenger ikke å ha blitt skadet av selve slaget, men at det kan ha utløst noe som har liggi latent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kickboxing i noen måneder nå, og vi har begynt å trene på å få slag i magen. Forrige gang vi gjorde dette så gikk det helt greit. Men i går kveld, ca 3 timer etter treningen, fikk jeg plutselig vondt i magen. Aldri hatt slik vondt i magen før. Hadde problemer med å sove. Har fortsatt vondt i dag, så går på smertestillende. Jeg har bra med magemuskler, så jeg tåler jo litt.

Ble bare litt bekymret. Er det flere som driver med kampsport som har sånn knivaktig smerte i magen etter slag? Hadde beroliget meg en del om det er bare slik det skal være :sukk:

Man bør aldri trene mageslag hvis man ikke har lært hva man skal gjøre i forkant. Jeg antar at det har vært gjennomgått på treningen, men for ordens skyld beskriver jeg det her: Du må selvsagt ha trent magemusklene en del en tid i forveien. Så puster du ut all luften du klarer, da vil magemusklene spenne seg selv, men spenn dem alt du kan i tillegg. Uten luft i lungene kan man godt tåle et ganske kraftig slag eller spark i magen, bare ikke solar plexus blir truffet, dvs. punktet akkurat nedenfor sternum (brystbeinet, det som holder ribbenene sammen).

Knivaktig smerte sier du? Det kan være så ufarlig som at du har røket noen muskelfibre. En slik smerte vil være sentrert til ett punkt, det vil ikke gjøre vondt i større områder.

Det tar fra dager opptil to-tre uker før muskelfibrene gror helt, det avhenger av hvor kraftig rupturen var. Hvis det har gått over nå så var det neppe noe alvorlig, men ikke glem at det er fullt mulig å skade seg tildels alvorlig på slike treninger. Hvis noen ikke har pustet ordentlig ut før slaget/sparket treffer kan man få djevelsk vondt. I tillegg vil jeg gjette på at man kanskje kan få pneumathorax, en brist i en eller flere lungeblærer, som sagt, bare en gjetning fra min side. Noen her som kan bekrefte/avkrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle skrive noe mer :fnise:

Lance: Der jeg trener er det veldig lite informasjon slik sett. Det du nevnte for meg nå, har ikke jeg fått vite. Men det er veldig greit å være klar over. Da vet jeg det til neste gang :o)

Det gjør stort sett vondt overalt på magen føles det ut som. Skal ringe legen i morgen om det ikke gir seg :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle skrive noe mer :fnise:

Lance: Der jeg trener er det veldig lite informasjon slik sett. Det du nevnte for meg nå, har ikke jeg fått vite. Men det er veldig greit å være klar over. Da vet jeg det til neste gang :o)

Det gjør stort sett vondt overalt på magen føles det ut som. Skal ringe legen i morgen om det ikke gir seg :goodbye:

Jeg må si det er svært urovekkende at man i en kamsportklubb ikke informerer om dette; det er noe av det første man bør lære når man starter med kamsport. Helt essensiell infrmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det er svært urovekkende at man i en kamsportklubb ikke informerer om dette; det er noe av det første man bør lære når man starter med kamsport. Helt essensiell infrmasjon.

Ja, det er ganske spesielt. Det er svært mangelfull informasjon å få der. Mye av problemet kan kanskje være at det er forskjellige trenere fra gang til gang. Den ene vet ikke hva den andre treneren har nevnt tidligere. Men akkurat under slik trening, er det en fordel å uansett nevne hvordan det skal gjøres slik at de er sikre på at alle har fått det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...