Gå til innhold

hvordan komme seg opp om morgenen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor kan jeg kjøpe slike vekkerklokker som f.eks lar deg få en myk oppvåkning om morningen, eller som man må sette sammen for at skal slutte og ringe? Eller fange?

Jeg vurderer å kanskje kjøpe en slik. Men jeg har mine tvil på at de vil hjelpe meg med å bli bedre til å stå opp om morningene.

Jeg er ekspert på å få for lite søvn nettene før jeg skal på jobb, dette pga at jeg legger meg forsent og får som regel 5-6 timer søvn om natten. Og er dødstrøtt hele dagen etter. Hater å legge meg tidlig. Å hater å stå opp til en vekkerklokke. Derfor ignorerer jeg vekkerklokkene, skrur de av og legger meg igjen, uansett om vekkerklokka ligger under puta mi, eller helt i andre enden av rommet.

Om jeg er skikkelig trøtt torsdag/fredag når klokken ringer, kan jeg la den ringe i 15 - 30 min før jeg skrur den av. Men som regel skrur jeg den av 0-5 minutter etter den ringte.

Jeg sover like godt om lyset er av eller på, så slik vekkerklokke som gjør at det blir lysere før den ringer, har jeg ikke stor tro på, men for all del den kan jo hjelpe for det om. Om jeg sover hos noen og de kommer inn på rommet jeg sover på og skrur på lyset, før de vekker meg, merker ikke jeg at lyset blir skrudd på.

Jeg står aldri opp første gang vekkerklokken ringer uansett om jeg har sovet 5 eller 10 timer når den ringer. Og det uansett om jeg er trøtt eller ikke når den ringer.

Det er akkurat som at jeg nekter for at vekkerklokken skal få lov å bestemme når jeg skal stå opp. Til og med når jeg før vekkerklokken kjenner at jeg våkner til og hører lyder utenfra eller fra de som bor oppe, står jeg ikke opp til klokka om den plutselig ringer (selv om jeg er halvvåken). Har jeg en gøy drøm jeg ikke vil våkne fra, kan jeg ligge lenge helt stille i halvvåken tilstand med øynene igjen, før jeg står opp, for å få med meg mest mulig hva som skjer videre i drømmen.

Jeg har 5 vekkerklokker som ringer i tur og orden, noen av de ringer flere ganger også med flere minutters mellomrom. (dette når jeg må opp for å gå på jobb eller rekke noe. Om jeg ikke har noe jeg skal rekke har jeg 2 vekkerklokker på.

Om jeg legger meg sent på natten/tildlig på morgenen, og sover til godt utpå dagen, da er det mye lettere å stå opp til vekkerklokken, da står jeg oftest opp etter 2 - 3 ganger.

Og om jeg sover i hus med unger og har avtalt med ungene at de skal vekke meg, ja da står jeg opp med en gang. Elsker når unger vekker meg. Blandet når det er voksne som vekker meg, spørs hvem det er som vekker meg. Står jeg ikke opp med en gang sovner jeg skikkelig til jeg blir vekket igjen.

Dette ble litt langt, men jeg håper noen har gode tips til hvordan jeg skal få innstillingen til å bli slik at jeg står opp når jeg går ut av sengen og skrur vekkerklokka og IKKE går og legger meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hvor kan jeg kjøpe slike vekkerklokker som f.eks lar deg få en myk oppvåkning om morningen, eller som man må sette sammen for at skal slutte og ringe? Eller fange?

Jeg vurderer å kanskje kjøpe en slik. Men jeg har mine tvil på at de vil hjelpe meg med å bli bedre til å stå opp om morningene.

Jeg er ekspert på å få for lite søvn nettene før jeg skal på jobb, dette pga at jeg legger meg forsent og får som regel 5-6 timer søvn om natten. Og er dødstrøtt hele dagen etter. Hater å legge meg tidlig. Å hater å stå opp til en vekkerklokke. Derfor ignorerer jeg vekkerklokkene, skrur de av og legger meg igjen, uansett om vekkerklokka ligger under puta mi, eller helt i andre enden av rommet.

Om jeg er skikkelig trøtt torsdag/fredag når klokken ringer, kan jeg la den ringe i 15 - 30 min før jeg skrur den av. Men som regel skrur jeg den av 0-5 minutter etter den ringte.

Jeg sover like godt om lyset er av eller på, så slik vekkerklokke som gjør at det blir lysere før den ringer, har jeg ikke stor tro på, men for all del den kan jo hjelpe for det om. Om jeg sover hos noen og de kommer inn på rommet jeg sover på og skrur på lyset, før de vekker meg, merker ikke jeg at lyset blir skrudd på.

Jeg står aldri opp første gang vekkerklokken ringer uansett om jeg har sovet 5 eller 10 timer når den ringer. Og det uansett om jeg er trøtt eller ikke når den ringer.

Det er akkurat som at jeg nekter for at vekkerklokken skal få lov å bestemme når jeg skal stå opp. Til og med når jeg før vekkerklokken kjenner at jeg våkner til og hører lyder utenfra eller fra de som bor oppe, står jeg ikke opp til klokka om den plutselig ringer (selv om jeg er halvvåken). Har jeg en gøy drøm jeg ikke vil våkne fra, kan jeg ligge lenge helt stille i halvvåken tilstand med øynene igjen, før jeg står opp, for å få med meg mest mulig hva som skjer videre i drømmen.

Jeg har 5 vekkerklokker som ringer i tur og orden, noen av de ringer flere ganger også med flere minutters mellomrom. (dette når jeg må opp for å gå på jobb eller rekke noe. Om jeg ikke har noe jeg skal rekke har jeg 2 vekkerklokker på.

Om jeg legger meg sent på natten/tildlig på morgenen, og sover til godt utpå dagen, da er det mye lettere å stå opp til vekkerklokken, da står jeg oftest opp etter 2 - 3 ganger.

Og om jeg sover i hus med unger og har avtalt med ungene at de skal vekke meg, ja da står jeg opp med en gang. Elsker når unger vekker meg. Blandet når det er voksne som vekker meg, spørs hvem det er som vekker meg. Står jeg ikke opp med en gang sovner jeg skikkelig til jeg blir vekket igjen.

Dette ble litt langt, men jeg håper noen har gode tips til hvordan jeg skal få innstillingen til å bli slik at jeg står opp når jeg går ut av sengen og skrur vekkerklokka og IKKE går og legger meg igjen.

Det høres ut som du lider av dyp depresjon, og at dette er bakgrunnen for dine handlinger. At du står opp med en gang små barn vekker deg tyder på det, da tankeprosessene kobler ut og forbinder barn med glede og ingen bekymringer. Foreslår at du tar en tur til lege som kan vurdere tilstanden bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en hund, sånn at du MÅ stå opp om morgenen uansett hva du selv føler for? Da må du liksom ta deg av den og gå tur ogsånn. Og det kan hende at en spretten og glad hund kan ha samme effekt som barn når det gjelder å vekke deg. Har ikke hund selv, men foreldrene mine har, og når jeg er hjemme på besøk og hunden kommer å vekker meg kan man ikke annet enn å bli i godt humør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du lider av dyp depresjon, og at dette er bakgrunnen for dine handlinger. At du står opp med en gang små barn vekker deg tyder på det, da tankeprosessene kobler ut og forbinder barn med glede og ingen bekymringer. Foreslår at du tar en tur til lege som kan vurdere tilstanden bedre.

Kan jeg har dyp depresjon, uten å merke det selv da? Føler ikke jeg har noe depresjon. Er glad og fornøyd. Gjør det jeg ska/må/får beskjed om på jobb.

Men hjemme kan det ta laaaang tid før jeg gjør det jeg har planer om å gjøre, uansett om det er noe jeg elsker eller hater å gjøre. Kommer liksom alltid sent igang med ting jeg tenker å gjøre hjemme, men ikke på jobb. Privat er jeg veldig flink å utsette ting til det egentlig er forsent. Ikke når det gjelder på jobb, for da er det jo mange som oppdager at det blir utsatt og utsatt om jeg hadde utsatt.

Det har jo sine grunner som jeg ikke vet hva er. Men siden du nevner dyp depresjon, så skal jeg lese om det rundt på nettet. Og kanskje ta en tur til legen. Jeg ser når jeg har fått surfet rundt på nettet.

Hund har jeg utrolig lysst på, men siden jeg er singel og leiier leilighet, og er opptatt med mye ulike ting, har jeg ikke tid til hund, og vet ikke hvordan jeg skulle gjort det med en hund i bl.a ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att bästa, och tråkigaste, sättet faktiskt är att gå och lägga sig tidigare. Lägg dig i sängen och läs, ha en kopp Kamillete med dig. Titta INTE på TV.

Prova med att lägga dig en halvtimme tidigare i kväll, samma tid i morgon, ytterligare en halvtimme tidigare i övermorgon och så vidare.

Efter det kom små morgonpigga barn i huset har jag insett att enda sättet att få vakna utsövd, att få tid att njuta av sängens värme faktiskt är att gå och lägga sig tidigare. Det tog ett tag att ställa om sig men nu är det ganska naturligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner en løsning, noe som funker, gidder du å sende meg en melding da?

Jeg har akkurat de samme problemene! Men jeg har gitt opp!

Jeg sover så utrolig tungt også, så jeg reagerer ikke på noe.. Ikke unger, ingenting..

En gang jeg sov på sykehuset, hadde de brukt 4 timer på å vekke meg, og de sa at om ikke jeg hadde hatt puls, så hadde de trodd jeg var død!

Grådig slitsomt! Jeg vegrer meg for arbeidslivet og alt!

Er et luksus problem!

Håper du finner ut av det, og at du får det bedre! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke man nødvendigvis må ha en depresjon pga at man hater vekkerklokka og nærmest ikke klarer å stå opp av den.. :sjenert:;) Jeg har også et himmla stort problem med å stå opp tidlig. Jeg må ta meg SKIKKELIG i nakkeskinnet, for å klare stå opp før jeg føler for det selv (noe jeg heldigvis klarer, når jeg er nødt til å opp!), og jeg kjenner at det ordentlig bobbler av irritasjon inne meg når vekkerklokka setter i gang :kjefte: Men så snart jeg har kommet meg på bena, går det over. Så jeg har lagt meg til en slags (u)vane om at jeg i refleks setter meg opp i senga når vekkerklokka starter :gjeiper: det skjer så brått at jeg ikke skjønner det før jeg sitter der :fnise: (og ja, jeg offer og ynker meg noe grønnjæ.... - men det må være lov ;) )

Jeg har derimot mindre problem med å bli vekkt av noen andre (det er noe annet å bli vekt av en person enn en vekkerklokke, trossalt..). Så ettersom samboer begynner 1 time tidligere enn meg på jobb, er rutinene at han kommer tilbake til soverommet og vekker meg når han drar på jobb :) da kan jeg drite og dra i vekkerklokka som ringer når han står opp, i visshet om at han kommer og vekker meg på en behagelig måte før han forsvinner ut døra, og at jeg har en hel time å spise/ordne meg/smøre niste på før jeg skal være på jobb. Hvorfor det skal være så mye enklere å komme seg opp når man blir vekt av han, enn det er ved å bli vekt av vekkerklokka.... :vetikke: ser for meg at jeg ser mer alvoret i at jeg må opp når han sier "er du våken? Nå må du stå opp..", enn om en vekkerklokke står å gneller. Også er det jo hyggeligere med en nuss på kinnet enn gnagsår i øret :filer:

Vet ikke hvilke andre råd jeg skal gi, annet enn å si at det er dette funker for meg :)

Hisen et lykkelig, ikke-deprimert b-menneske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner du ut samboeren din eller knøtteliten? :fnise:

En sånn en kunne jeg også trengt :sjenert:

*stiller seg i kø* :fnise:

Klart det :fnise:

:plystre: Alle skal få, alle skal få, alle skal fååå, bam-bam-bam.. :plystre:

*synger på Kristian Valens fantastiske hjerneklistrende sang* :digge:

:enig:

(bare dere ikke tar'n mellom 7 og 8 på mårran, for da kommer jeg til å slite big time :lol: )

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt om forsinket søvnfasesyndrom, kan hende du har det! Det har jeg, og jeg er akkurat som deg. Jeg har fått medisin mot det, som jeg tar i de verste periodene, og det funker som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Gaby. Det skal jeg gjøre.

Tviler på at det er noe som er galt. For det jeg gjør er jo å skru av klokken og går å legger meg igjen, så det jeg sliter virkelig med er å bryte den vanen jeg har der.

Men skal alikevel lese om det, så ser jeg. Vil helst ikke gå på medisiner, men kan det hjelpe kan jeg jo kanskje prøve en stund å se hvordan det går.

Om jeg hadde tatt meg kraftig i nakkeskinnet å fått nok søvn hver eneste natt, hadde det hvertfall vært litt lettere om morningen, men tror den vanen jeg har om å legge meg igjen hadde blitt gjort da også. For når jeg sover og klokken ringer, og jeg føler meg uthvilt og har fått nok søvn, går jeg også tilbake i sengen.

Det er liksom slik at jeg hater at vekkerklokken skal vekke meg, uansett om jeg må opp eller ikke. Men når jeg MÅ opp står jeg opp alt mellom 30 min og en time etter at første klokken ringte, ofte mer. Står ofte ikke opp før 5 - 10 min før jeg MÅ gå. Dette resulterer i at jeg ofte kommer forsent :(

Hater ikke lyden av vekkerklokkene, selvfølgelig er det ikke lyder jeg liker å høre på heller, men jeg er ikke som mange at jeg hater lyden. Hater bare at de skal vekke meg.

Hater å bli vekket av mennesker også, men det kommer litt ann på hvem som vekker meg om jeg står opp eller ikke. Så jeg kan jo fint klare å stå opp med en gang en vekkerklokke vekker meg også da, vil jeg tro, (siden jeg oftest står opp med en gang når det er unger som vekker meg) men jeg må finne noen teknikker som gjør at jeg bryter vanen med å legge meg igjen.

Gammel vane, er vond å vende. Men jeg håper så inderlig at jeg klarer å bryte den vanen meg å gå å legge meg igjen. Selv om jeg ofte sier til meg selv: nå skal du ikke legge deg igjen, i det jeg står opp for å skru av vekkerklokken i den andre enden av rommet, så gjør jeg det alikevel.

Irriterende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at dette er som å lese om meg selv. Har desverre ikke noe særlig med råd, men mye støtte :klemmer:

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at dette er som å lese om meg selv. Har desverre ikke noe særlig med råd, men mye støtte :klemmer:

Håper du finner ut av det.

Takk :)

Det er i hvertfall godt å vite at jeg ikke er alene om problemet :) Det er jo som mange sier så enkelt som å stå opp når klokken ringer. Men så enkelt er det ikke å gjøre det når en har problemet.

Håper jeg blir kvitt problemet eller hvertfall blir bedre enn det jeg er nå til å stå opp raskere når jeg få en eventuelt kjæreste. Men tror jeg mulig hadde klart å skjerpe meg noe om jeg fikk en type, men det vet jeg jo ikke.

Jeg sover jo veldig tungt, og har null problemer med å sovne om jeg er trøtt eller ikke. Så jeg er glad for det gode sovehjerte jeg har. Men vanen om at jeg legger meg igjen etter at jeg har skrudd av klokkene som jeg må stå opp for å skru av, skulle jeg gjerne ha blitt kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det kan være forsinket søvnfasesyndrom. Samboern min har antagelig det. Det NYTTER ikke å ha normal døgnrytme eller våkne greit om morgenen for ham, og han er ikke deprimert (har riktignok vært det i perioder for noen år siden, og med kronisk søvnmangel o.l kan man selvfølgelig være ekstra utsatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvor kan jeg kjøpe slike vekkerklokker som f.eks lar deg få en myk oppvåkning om morningen, eller som man må sette sammen for at skal slutte og ringe? Eller fange?

http://www.gadgets.no/pusle-vekkerklokken.html

http://www.gadgets.no/minnespill-vekkerklokke.html

http://www.gadgets.no/clocky.html

http://www.gadgets.no/sonic-bomb-alarm-clock.html

http://www.gadgets.no/hengende-vekkerklokke.html

For ordens skyld så har jeg ikke testet noen av disse selv, har heldigvis ingen problemer med å stå opp om morgenen. Men har bestilt flere andre ting fra gadgets.no og er veldig fornøyd både med service og produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også b menneske, men må man opp så må man opp. Er ikke noe annet å gjøre enn å bare bestemme deg for det. Du har vel fri vilje? Synes det er så sinnsykt irriterende med folk som alltid kommer for sent, fordi de aldri klarer å stå opp. Jeg vet hvor jævlig det er, men jeg piner meg igjennom det hver morgen og da kan faen meg andre gjøre det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg las om forsinket søvnfasesyndrom på lommelegen. Står at mange med de har innsovigsproblem. Det har jeg ikke, og har aldri hatt det heller.

Jeg fungerer utover dagen selv om jeg er trøtt pga for lite søvn. Klarer fint å stå tidlig opp om jeg har nok søvn. Legger jeg meg kl 12 en kveld der jeg har fri dagen etter så våkner jeg som regel i 8 - 9 tida på morgenen. Men er jeg stuptrøtt hele dagen og legger meg 12 på kvelden våkner kan jeg også våkne i 8 tida, men våkner som regel etter 9 - 10 timers søvn da. Men går jeg trøtt hele dagen (f.eks fredagen) og ikke legger meg før i 5-6-7 tiden på lørdagsmorgen, våkner jeg som regel etter 7-8 timer. Men har jeg da vekkerklokken på etter 7 timer, og ikke står opp til den sover jeg glatt 2 - 3 timer ekstra.

Skal prøve å bli strengere med meg selv og ove 8 timer hver natt, mulig jeg kan få det til da å stå opp til vekkerklokka.

"Jeg er også b menneske, men må man opp så må man opp. Er ikke noe annet å gjøre enn å bare bestemme deg for det. Du har vel fri vilje? Synes det er så sinnsykt irriterende med folk som alltid kommer for sent, fordi de aldri klarer å stå opp. Jeg vet hvor jævlig det er, men jeg piner meg igjennom det hver morgen og da kan faen meg andre gjøre det og!"

Du får det til å høres enkelt ut, men å bestemme meg for det har jeg gjort mange ganger, men det funker jo aldri :(

Vel, nå er det senga for meg om en stund, for sent som vanlig. MÅ sende en mail først, som jeg aldri har fått meg i gir til å sende i dag :( Blir 6,5 (nesten 8 t om jeg tar med den tida det tar fra første vekkerklokke ringer, til jeg endelig står opp) timer på meg i natt ser det ut som. Så da blir jeg småtrøtt hele morgen dagen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en hund, sånn at du MÅ stå opp om morgenen uansett hva du selv føler for? Da må du liksom ta deg av den og gå tur ogsånn. Og det kan hende at en spretten og glad hund kan ha samme effekt som barn når det gjelder å vekke deg. Har ikke hund selv, men foreldrene mine har, og når jeg er hjemme på besøk og hunden kommer å vekker meg kan man ikke annet enn å bli i godt humør :)

Å skaffe seg hund kun fordi man ikke kommer seg opp om morran er det dummeste forslaget jeg har hørt!

Og jeg kan fint sove til 11 selv om jeg har 3 hunder hvis jeg vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe seg hund kun fordi man ikke kommer seg opp om morran er det dummeste forslaget jeg har hørt!

Og jeg kan fint sove til 11 selv om jeg har 3 hunder hvis jeg vil det.

Jeg tror kanskje det ville hjulpet å skaffe meg hund, men det er jeg ikke sikker på. Men det kunne kanskje hjulpet litt. Jeg passet en hund en gang, å da planla jeg å ha litt tid sammen med hunden før jeg for på jobb, men jeg rakk det aldri, men så sov hunden ute også da.

Slik jeg kjenner meg selv, tror jeg helst at det ikke hadde hjulpet så mye, men kunne kanskje hjulpet litt om jeg sov med hunden på soverommet. Sover med kattene mine på soverommet. Men det hjelper ikke på å stå fortere opp.

En ting jeg har glemt å sagt, det er mye lettere å stå opp om jeg sover på sofaen, da pleier jeg å stå opp 10-20 min etter første klokka ringte, men å sove på sofaen gjør jeg bare når jeg er skikkelig trøtt og får bare sove 4-5 timer. Har sovet sittende også (i sofaen), jada da står jeg opp med en gang klokka ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...