Gå til innhold

Barn som kjører bil


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg bor på landet, og i det siste har nabogutten begynt å kjøre bil. Han holder seg innenfor gården, men er bare 12 år. Synes det er litt skremmende, da han har en søster på bare 3 år som er høyt og lavt. Det kan jo fort skje en ulykke.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dette hørtes ille ut. Får han lov til dette av sine foreldre? Hvis det er tilfelle, da må jeg si disse foreldrene sender gutten feil signaler. Det finnes lover som sier at dette ikke er tillatt, men hjemme hos mamma og pappa er det tillatt å bryte dem? :o

Jeg vet ikke helt hva jeg ville ha gjort. Man kan jo ikke lære andre foreldre å passe på ungene sine?

Du sier han har en liten søster, og det burde jo være grunn nok til å melde fra, det kan jo også komme andre små barn inn på området han kjører.

Nei, dette var vanskelig, en anonym telefon til lensmannen, kanskje? Tror jeg hadde vurdert det....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Tror det er ganske utbredt at man er litt slepphendt med regler "på egen gård" på landet. Desverre. Det skjer da også en del ulykker..

Vet ikke hva du bør gjøre, sansynligvis ingen ting.. Det er vel lite trolig at de vil forandre seg hvis naboen lekser opp, så det eneste du risikerer er et anstrengt naboforhold.. Huff. får håpe det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' dette var vanskelig, en anonym telefon til lensmannen, kanskje? Tror jeg hadde vurdert det....![/quote']

Er nok det eneste som hjelper.

For ikke legen siden(ca et år) var det en sak på nyhetene om en 5 åring som kjørte trehjuls motorsykkel ut på hovedveien. Da lensmannen kom Sa barnet så kjekt: Æ har lov a´n far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han holder seg på gården så ser ikke jeg noe galt i det. Jeg regner med at moren og faren passer på jenta si. Kanskje blir dette den neste Petter Solberg vet du ;) Både Petter og Henning kjørte masse på gården og skogen der de bodde og har jo blitt toppførere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han holder seg på gården så ser ikke jeg noe galt i det. Jeg regner med at moren og faren passer på jenta si. Kanskje blir dette den neste Petter Solberg vet du ;) Både Petter og Henning kjørte masse på gården og skogen der de bodde og har jo blitt toppførere...

Griet nok, men det er fortsatt ulovlig. Er det egentlig et signal vi vil sende til vår oppvoksende generasjon: Så lenge det skjer hjemme er det greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på landet, og i det siste har nabogutten begynt å kjøre bil. Han holder seg innenfor gården, men er bare 12 år. Synes det er litt skremmende, da han har en søster på bare 3 år som er høyt og lavt. Det kan jo fort skje en ulykke.

Hva bør jeg gjøre?

Er du sikker på at foreldrene vet det.. Det kan jo tenkes han "låner" bilen når de ikke er hjemme. I så fall ville jog tro de var glade for å få vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det er ulovlig, men om han ikke skader noen så er det vel bedre at han leker seg hjemme enn å bli rastløs og begynne med andre ting som hærverk, drikking og slikt? Jeg mener man må se an hva som er farlig og ikke i forhold til loven også. Men hver må mene det de gjør. Jeg personlig ser ikke at det kan være det verste han gjør om han får lov og foreldrene ser etter søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Dette hadde jeg aldri godtatt! En 12-åring som kjører bil? Nei, vet du hva... en som er 12- år er ikke gammel nok til å ha kontroll over en bil, selv om han kjører bare på gården hjemme. Mye kan skje der også, og stakkars foreldre DERSOM det skulle skje noe. Snakk med lensmann eller politikontoret du, gjerne anonymt. Det hadde i allefall jeg gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett søskenbarn som er 14 år, og han får også tillatelse av foreldrene til å kjøre rundt på privat eiendom. Han har vel gjort dette 1 års tid tenker jeg..(så må det også nevnes at søsteren som er litt eldre, får ikke lov...diskriminering?..)

Selv har jeg aldri observert det, men resten av bygda irriterer seg grå over dette. Såvidt jeg vet har ingen anmeldt saken...ennå...

Ifølge søsteren har han visst tatt bilen og kjørt på hovedveien (i 150km/t), og foreldrene ser ikke ut til å bry seg...(de vet om det..)

En ting er sikkert....den dagen jeg observerer han kjørende rundt, så får nok politiet beskjed ja!...(vil ikke anmelde før jeg observerer selv, siden jeg ikke bor i området lenger..)

Er det ulovlig så er det ulovlig!! Synes dette sier mye om foreldrene!!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si fra til lensmannen, så blir du nok populær. Finnes sikkert ikke bygdedyr der.. Seriøst, det er helt vanlig at unger på gårder begynner å kjøre før de er 18. De kjører jo traktor fra de kan rekke ned på pedalene! De har mye større kjørekunnskaper enn en standard by-12-åring. Hvis lensmannen skal slå ned på dette, vil det skape en uant presedens. Jeg tror at på privat eiendom gjelder ikke statens bestemmelser ang. alder og førerkort??

Det jeg synes du burde gjøre, var å ta det opp med foreldrene. Si til dem at du er bekymret for 3-åringen deres, når broren driver og kjører. Be om bekreftelse på at de passer godt på henne. Det er en omtenksom henvendelse, ikke aggressiv, og kan virke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula
Jeg tror at på privat eiendom gjelder ikke statens bestemmelser ang. alder og førerkort??

Selvfølgelig gjelder statens bestemmelser også på privat eiendom. Hvordan skulle det vært dersom lover og regler ikke gjaldt "hjemme"? Gir man en anonym anmeldelse vil ingen vite hvem det er. Det er sikkert flere som irriterer seg over dette.

Og det er forresten forskjell på en traktor som går kanskje 50 km/t og en bil som kan gå 150! Selv om jeg mener at å la barn kjøre noen av delene er uansvarlig.

En ting er at gutten kan skade andre, men han kan jo også skade seg selv. Og jeg tviler på at det blir enkelt å få f.eks forsikringspenger i en slik sak..dersom det skulle bli aktuelt.

Som sagt; dette hadde jeg aldri godtatt. Man skal ikke være redd for å si ifra i frykt av å bli upopulær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Oi. jeg hadde nok uansvarlige foreldre for jeg fikk kjøre på gårdsplassen hjemme... da jeg var 12...

Men så er jeg en utrolig god sjåfør nå også da!

Har ikke store gårdsplassen så det var fram og tilbake bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om han ikke skader noen så er det vel bedre at han leker seg hjemme enn å bli rastløs og begynne med andre ting som hærverk, drikking og slikt?

Hvorfor er det alternativet? Kjenner mange 12-åringer som hverken drikker eller gjør herverk på tross av at de ikke kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske allmenn kjent at mange barn i den alderen begynner å tulle rundt med slikt når de ikke har har noe å fylle fritiden med. Og mange kjeder seg og vil/må bli aktivisert. Noen synes kanskje det er bedre om barnet sitter foran dataen i mange timer i strekk, det gjør ikke jeg. Ungene blir late, lite utholdende fysisk og mange bryr seg ikke om hva som skjer rundt seg, blir bare irriterte for å bli avbrutt i spillet. Så jeg mener at det er bedre om ungen får kjøre litt på steder der han ikke kan skade noen, foreldrene har sikkert gitt ham litt opplæring i forkant også og noen innstrukser for hvor han kan kjøre.

Klart mye kan skje, men det er jo foreldrene som må passe på og som må gi klare innstrukser om hva, hvor, når og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Greit at det er ulovlig, men om han ikke skader noen så er det vel bedre at han leker seg hjemme enn å bli rastløs og begynne med andre ting som hærverk, drikking og slikt?

Hvorfor skulle det at han får lov til å bryte loven på et punkt hindre at han bryter den på andre punkter? "man skal jo være 18 og ha førerkort for å ha lov til å kjøre bil. Man skal være like gammel som for å kjøre bil for å ha lov til å drikke. Men mine foreldre sier jeg har lov til å kjøre bil...."

Jeg skjønner ikke hvorfor det å lære barna at å bryte loven er greit skal hindre dem i å gjøre andre dumme ting....

Jeg mener man må se an hva som er farlig og ikke i forhold til loven også.

Ja, for man for all del ikke lære barna at loven skal man følge nei.. man skal lære barna at "loven, den kan du følge dersom du synes du har lyst til det, men dersom du synes loven bare er dum, ja da er det selvsagt helt greit at du bryter loven"....

Sorry, jeg mener ikke å være irrasjonell eller angripe (beklager om det ble lit sånn, jeg er trøtt også) men jeg fatter og begriper ikke hvorfor det å la en liten guttunge (en på 12 har knapt nok utviklet synet enda, sidesynet som er VIKTIG i trafikken!!!) få lov til å kjøre bil alene skal lære ham å opptre fornuftig på noen måte senere i livet....

De er nå bare min mening da. Bilkjøring skal mine barn få begynne med, med en voksen ved sin side, den dagen de fyller 16. Det fikk jeg, og kjøre alene: ikke før man har sertifikat. Jeg mener nemlig at loven er til for å følges. Skal man ha førerkort, så skal man ha førerkort. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener ikke at loven ikke skal følges, jeg er selv veldig (og har alltid vært) pliktoppfyllende og snill pike. Men jeg tror ikke gutten mister respekten for loven fordet om foreldrene lar ham kjøre bil på deres egen gård. Noe helt annet er det om han beveger seg ut i trafikken. Der har han ingen ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes kanskje det er bedre om barnet sitter foran dataen i mange timer i strekk' date=' det gjør ikke jeg. Ungene blir late, lite utholdende fysisk og mange bryr seg ikke om hva som skjer rundt seg

Så man får så mye bedre fysisk utholdenhet av å kjøre bil..??

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke det jeg sa, men de bruker i det minste kroppen litt mer enn når de sitter foran en dataskjerm. Tror jeg uttrykker meg litt dumt her, vanskelig å forklare skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg syns ikke noe om dette. Loven skal følges og det må vi som foreldre lære våre barn. Ikke at den følges hvis det passer oss. En annen ting er jo at dersom uhellet skulle være ute, med en treåring springende rundt. Det er i såfall noe gutten må leve med resten av livet.

Jeg syns ikke noe om dette i det hele tatt, en gutt på 12 år kan ikke mestre en stor bil om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...