Gå til innhold

Digitalt kamera!


Karen

Anbefalte innlegg

Har så lyst på digitalt kamera.

Er det noen som har noen erfaring om noe som er bra?

Vil gjerne ha et som gir gode bilder og ikke er av de billigste men ikke de dyreste heller. Egentlig et som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd med mitt ixus v3 fra Canon. Men det er litt dyrt :roll:

Sammenlign priser her.

Det kameraet har jeg også, og jeg er veldig fornøyd med det!! :D

Jeg simpelten digger at det er så lite...(egner seg ikke så veldig bra for de med store hender har jeg funnet ut..)

Det har 3,2 mpx, og man kan filme litte grann med det!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig fornøyd med min Canon Ixus V (den første)

Sambo har en Nikon Coolpix 400 (tror jeg) men den er ganske dyrere, men tar derimot mye bedre close up bilder og beveglesesbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt et Olympus mju 300 og er storfornøyd. Koster ca. 4.000 + evt. ekstra minnekort. (Myyyye billigere hvis du kjenner noen som bor i USA og kan kjøpe det for deg der). Hvis du vil skaffe deg oversikt over hva som finnes kan du sjekke her: http://pris.akam.no/. Jeg vurderte også Canon, som er veldig bra, men valgte Olympus fordi det er konstruert for å tåle en støyt. (Linsen er dekket bak et deksel når kameraet ikke er i bruk og, så vidt jeg vet, virker det selv etter å vært dyppet i vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kameraene som er nevnt ovenfor er ikke helt nye lenger, og både Canon og Olympus har kommet med nye og bedre modeller. Så jeg ville heller gått for Canon Ixus 400 eller Olympus Mju 400.

Selv kommer jeg sannsynligvis til å ende opp med Kodak DX 6340 eller Canon Powershot G5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki Leo :oops:

Men uansett så går utviklingen på digitalkameraer raskt og det kommer stadig nye og bedre kameraer på markedet. Det er ikke fullt så gale som mobiltelefoner (der kommer det jo nye modeller nesten hver uke) men de ligger ikke så veldig langt unna heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det du :D . Grunnen til at jeg valgte mju 300 i stedet for 400 var først og fremst at det var billigere. Dessuten har jeg ikke behov for bilder som kan forstørres til 50 x 70 cm. Mitt kamera fungerer utmerket hvis man ikke skal ta bilder nærmere enn 20 cm. og/eller ta avanserte makroer (Ekstreme nærblider).

Et annet tips er å glemme alt om digital zoom. Det er optisk zoom som er av betydnng. Det er "x zoom" som hovedsakelig gjør at kameraene skiller i pris og som gjør det mulig å ta fine bilder. Et kamera uten zoom (Som er billig) vil nok for det meste være til irritasjon.

Noen av mine bilder (Alle tatt med mitt mju 300) kan evt. ses her: http://hagegal.cactuz.org/gallery/Leos-balkongalbum (Ved å klikke på hvert enkelt bilde får du opp flere bilder og deretter får du større bilder ved å gjøre det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing: Søt liten vofse du har, Leo!

Jeg kjøpte et billig kamera for 1 1/2 år siden.

Det er av den typen som koster 600 kroner nå (jeg betalte ca 2000 kroner den gangen).

Mitt kamera er helt OK. Ikke raskt og ikke veldig bra til papirbilder.

Men jeg bruker det KUN til PC-en jeg.

Om et år eller to skal jeg kjøpe et nytt.

Da skal jeg kjøpe noe "skikkelig" og bruke det flittig.

Men ettersom jeg ikke har rukket å bli rik ennå, så klarer jeg meg fint med det billige kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt voffse, ja. Han er Norges mest bortskjemte hund, så det skulle bare mangle :P

3 megapixler holder i massevis til vanlig bruk. Blir flotte papirkopier og bildene kan forstørres til ca. A4 størrelse uten å bli kornete. Fordelen med flere mp er at man kan forstørre (og fremkalle på papir) utsnitt av bilder med godt resulat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Kjøpte Sony et-eller-annet til brodern i komfe-gave, fungerte helt utmerket. Skal definitivt ha det samme selv, memorystick er genialt, oppløsning og lys er genalt og prisen er behagelig.

Fungerer kjapt og greit, veldig positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Fuji Finepix S602 Zoom digitalkamera. Kjøpte det for ett år siden og er veldig fornøyde med det. Kostet drøyt 8000 kr i Norge (vi kjøpte det via en nettbutikk i Sverige og betalte 7100).

> Fuji Finepix S602 Zoom

> www.pixeloo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IXUS 400 og er en veldig fornøyd hobby-fotograf. :D

VI betalte ca 4500kr for kameraet i Mai. Det har 4MP og masse funksjoner. Du kan ta nærbilder iom at det har en makrofunksjon, det har 3x optisk zoom 8x digital zoom, lukketid fra 0-12sek(tror jeg det var), du kan filme med lyd osv osv. (for ikke å glemme, enkle menyer med norsk språk)

Fargegjengivningen er veldig bra og jeg vil si at det passer til hverdagsbruk. Det er/var det minste og beste kameraet på markedet.

Bilder jeg har tatt, ligger under www-knappen ;)

(det er fotografen som er dårlig, ikke kameraet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A-HA! Jeg har lenge hatt lyst på speilreflekskamera, neste gang ville jeg ha speilreflekskamera. Samtidig er digitalt kamera veldig snedig også. Men hittil har de digitale "speilrefleks" kameraene kostet over 20 000...

Så jeg har tålmodig ventet på at prisene skal synke. Skal jeg ha, så skal jeg ha ordentlig. Nå er det nede i 7000.. noen bedre? Hvis det kommer ned i 3-4000 så er det løp og kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme, har hatt det i snart et år, har så langt i 2003 tatt over 500 bilder! Det er et supert kamera! Bare å knipse i vei, og senere velge hvilke du vil ha fra fotobutikken i veldig bra kvalitet!

Jeg er i alle fall super fornøyd!

Ingvild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...