Gå til innhold

Oppsigelsesfrist tjenestemannsloven


Gjest Gjest_usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*

Jeg trenger litt hjelp til å tolke tjenestemannsloven, jeg. Hvis man er fast ansatt i statlig virksomhet, er ferdig med prøvetiden men har vært tilsatt i mindre enn et år. Har man da en måneds oppsigelse eller tre? tjenestemannslovens §11 sier jo " Tjenestemannens rett til å si opp.

En tjenestemann har alltid rett til å si opp sin stilling. Oppsigelsesfristene er, medmindre annet er fastsatt ved reglement:

i prøvetiden: tre uker,

om tjenestetiden er ett år eller mindre: en måned,

om tjenestetiden er ett år eller mer: tre måneder. "

Hva mener man med "tjenestetiden" ? Er det den tiden en tjenestemann har vært ansatt, sånn at man har en måneds oppsigelse det første året, eller gjelder dette bare midlertidig ansatte som har en kontrakt som varer et år eller mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger litt hjelp til å tolke tjenestemannsloven, jeg. Hvis man er fast ansatt i statlig virksomhet, er ferdig med prøvetiden men har vært tilsatt i mindre enn et år. Har man da en måneds oppsigelse eller tre? tjenestemannslovens §11 sier jo " Tjenestemannens rett til å si opp.

En tjenestemann har alltid rett til å si opp sin stilling. Oppsigelsesfristene er, medmindre annet er fastsatt ved reglement:

i prøvetiden: tre uker,

om tjenestetiden er ett år eller mindre: en måned,

om tjenestetiden er ett år eller mer: tre måneder. "

Hva mener man med "tjenestetiden" ? Er det den tiden en tjenestemann har vært ansatt, sånn at man har en måneds oppsigelse det første året, eller gjelder dette bare midlertidig ansatte som har en kontrakt som varer et år eller mindre?

Har du jobbet kortere enn et år, har du 1 måneds oppsigelsestid. Etter et år stiger det til 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...