Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Jeg trenger litt hjelp til å tolke tjenestemannsloven, jeg. Hvis man er fast ansatt i statlig virksomhet, er ferdig med prøvetiden men har vært tilsatt i mindre enn et år. Har man da en måneds oppsigelse eller tre? tjenestemannslovens §11 sier jo " Tjenestemannens rett til å si opp. En tjenestemann har alltid rett til å si opp sin stilling. Oppsigelsesfristene er, medmindre annet er fastsatt ved reglement: i prøvetiden: tre uker, om tjenestetiden er ett år eller mindre: en måned, om tjenestetiden er ett år eller mer: tre måneder. " Hva mener man med "tjenestetiden" ? Er det den tiden en tjenestemann har vært ansatt, sånn at man har en måneds oppsigelse det første året, eller gjelder dette bare midlertidig ansatte som har en kontrakt som varer et år eller mindre?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Hva mener man med "tjenestetiden" ? Er det den tiden en tjenestemann har vært ansatt, sånn at man har en måneds oppsigelse det første året, eller gjelder dette bare midlertidig ansatte som har en kontrakt som varer et år eller mindre? Nei slik som jeg tolker loven er det den tiden personen har vært ansatt. Er du helt sikker på at det er tjenestemannsloven og ikke arbeidsmiljøloven som gjelder denne tilsettingen?
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Nei slik som jeg tolker loven er det den tiden personen har vært ansatt. Er du helt sikker på at det er tjenestemannsloven og ikke arbeidsmiljøloven som gjelder denne tilsettingen? HHei. Takk for svar. Ja, det er tjenestemannsloven som gjelder. Arbeidsavtalen venviser også til tjenestemannsloven.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 HHei. Takk for svar. Ja, det er tjenestemannsloven som gjelder. Arbeidsavtalen venviser også til tjenestemannsloven. Ok. Men da er tjenestid det samme som ansettelsestid. :0)
Yummy_Mummy Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Du har 1 måneds oppsigelse når du har jobbet mindre enn 1 år, ja. Det stemte i alle fall for meg da jeg var i staten (men selv ikke min nærmeste sjef var klar over det). Oppsigelsestiden er også fra dato, ikke ved utløpet av en måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå