Gjest Blank Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Jeg er førstegangskjøper, og for å komme meg inn på boligmarkedet har mine foreldre sagt at de vil låne meg en sum (100 000), som de kan få tilbake ved et evt salg. De krever ikke renter på lånet. Hvilken måte er best å ordne et slikt privat lån på, uten at det blir for mange regler og innviklede avtaler? Jeg er helt blank, og har mange usammenhengende spørsmål. Hva er den beste/enkleste løsningen? * jeg står alene som eier av leilighet, eller med foreldre som deleier? * de betaler rett inn til eiendomsmegler, eller pengene går via min konto? * vi holdes oss innenfor rammene for gaver på 1/2G i året fra hver av foreldrene, og lager bare en privat avtale? Dvs noe penger overføres i 2009, og noe i 2010 som lovlig, skattefri "gave", men som lån oss imellom? * kan evt 100 000 overføres rett til min konto, men dokumenteres for skattemyndighetene som et lån, og ikke som en gave? Litt forvirret her. Kanskje noen her har erfaring?
Annikken Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Foreldre har lov til å låne bort penger rentefritt til sine barn uten at det skal betales skatt eller avgifter av det. Kravet er at det er et lån som skal betales tilbake, og at det skrives en kontrakt på når pengene skal tilbakebetales, f.eks. hvor mye per måned fra hvilken dato til hvilken dato. Hvordan du gjør pengeoverføringen praktisk vet jeg mindre om, men det enkleste er vel at de betaler inn pengene når du foretar kjøpet. Men jeg er ikke 100% sikker på noe - det jeg er rimelig sikker på er at foreldre kan låne bort penger rentefritt til sine barn, så lenge det hele er et lån. Hvor stort beløpet kan være, er kanskje en annen sak?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Dette er vel i praksis mer en gave enn et lån? Du sier de skal få de tilbake ved et eventuelt salg så det betyr vel at de ikke får tilbake pengene med mindre du selger leiligheten igjen. Eller misforstår jeg? De taper i så fall ganske mye, siden de selv går glipp av inntekter de kunne fått fra å investere pengene selv. ALtså mer en gave enn et lån. Vet ikke hvordan man bør gjøre det med slike gaver og om det er noen rapporteringsplikt.
Gjest Blank Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Jeg/vi velger å kalle det et lån, så lenge det skal skrives en avtale oss imellom om at det skal tilbakebetales. Om det skjer ved salg, eller når jeg har klart å spare opp selv får jeg bare se an. Det er uansett ikke en bolig jeg skal bo i resten av livet. Foreldrene mine er snill som ønsker å hjelpe meg på denne måten. Spesielt siden de vil gi et rentefritt lån. Jeg vil bare ordne hele greia så ordentlig og enkelt som mulig. Det er ingen tvil om at de vil få pengene sine tilbake. Og sitter jeg igjen med et evt overskudd etter salg skal de selvsagt få sin del. Når et gjelder gaver har jeg forstått det slik som beskrevet i første innlegg. 1/2 G pr år pr forelder pr barn trenger ikke rapporteres. Rentefritt lån er jeg mer i tvil om?
lilleGrethe Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Vi har gjort akkurat dette, bortsett fra at vi betaler renter og avdrag, som jeg ser du ikke skal. Mine foreldre har lånt oss penger som del av vårt boliglån (jeg og sambo). Vi har skrevet gjeldsbrev, og siden mine foreldre igjen har lånt pengene (de har økt sitt eget boliglån for å hjelpe oss) følger vi samme rentefot som de har i banken sin. Vi betaler ned på lånet samtidig som de betaler ned på sitt, dvs hver 6. mnd. i vårt tilfelle. Pappa har satt opp beregninger av lånet (serielån) med renter og nedbetalinger, og sender meg nedbetalingsmelding før det skal betales, med hvor mye som skal betales tilbake, og resterende lån osv. Ang. spørsmålene du stiller: Du bør stå som eier av leiligheten. Pengene bør gå via din konto. De overfører pengene til din konto, og dokumenteres for skattemyndighetene som et lån, og ikke som en gave. Jeg vil foreslå at dere setter det opp som gjeldsbrev, og inberetter det til skattemyndighetene som lån. Angående overskudd etter salg ville jeg foreslått et maksbeløp som tilsvarer typisk rentefot i løpet av låneperioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå