Gjest Gjest_Grrr_* Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Eg får vanligvis utbetalt 5400 kr i mnd (7100 før skatt) hver 14. dag. Eg gikk på datakurs (ferdig i dag). Vi fikk trekk om vi var vekke dager/timer fra dette kurset, og det er jo greit nok. I dag fikk eg lønnsslipp. 2840 kr før skatt, litt under 2200 kr utbetalt. Eg hadde 2 dager sjukemelding pga reaksjon på vaksine (og der hadde de klart rote vekk eine sjukemeldingen som hadde blitt faxa dit av legekontor så eg må skaffe ny). Og eg var vekke 1 dag + noen timer uten dokumentasjon. Så det var 2 dager til sammen kanskje. Uansett, her hadde det blitt til at eg var vekke 4 dager sa ho eg snakka med på NAV. Noe som kanskje stemmer om de regner med de 2 dagene med sykemelding. Likevel har eg blitt trekt rundt 3200 kr for disse dagene. Men siden ein 14 dagers periode er 10 dager med kurs, så har eg blitt trekt for å ha vært vekke nærmere 6 dager. Prøvde si dette til den kjerringa på NAV, at de hadde trekt meg alt for mye! Men neida, ho stod på sitt, at det var korrekt det eg hadde fått fordi ho kunne jo umulig gjøre noe feil og bare fulgte skjemaene ho hadde fått ang. oppmøte av han læreren. Mistenker nå at han "læreren" på kurset slurva litt med å skrive folka opp (iallefall meg), men det er jo ikkje ein dritt eg kan gjøre for å "bevise" at han har slurva. Men det kan jo umulig stemme det der da, det ser jo til og med eg (som suger i å regne ut ting). Uansett hvordan eg prøvde si det (og sambo prøvde forklare) så hadde vi feil og ho rett liksom. Så eg har knapt peng på konto, veldig kjekt når det nærmer seg jul og vi har ett tonn med regninger. Hadde eg bodd aleine i leiligheten vi har, så hadde eg ikkje hatt råd til husleien! Det er så typisk, trodde eg var på toppen av julegaver og tull med så er det alltid noe som skjærer seg. Enda med at sambo blei forbanna (mye fordi den dama bare surra med å gå tilbake til uke 43 og 44, når eg gjentok sikkert 10 ganger at det var denne perioden, altså uke 45 og 46) og stakk før han gjorde noe dumt. Til slutt blei eg og sint og ba kjerringa ryke og stakk eg og. Fikk lyst å smelle stiftemaskina i hodet på ho i slutten. Virker nesten litt som de vil gi folk peng i begynnelsen, for å så gjøre sitt ytterste for å ta så mye av det som mulig vekk igjen når de har vært arbeidsledige ei stund. Nesten så eg vurdere gå på sosialen i stede for. Fleire enn meg som hater de fjottene på NAV i Hordaland? Virker nesten som de er verre her enn andre steder..
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Uffda. Brukte du samme språk og måter å argumentere, fremlegge mening, til NAV, som du brukte her.... Da kan jeg jo skjønne at du får vanskeligheter med flere enn NAV fremover.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Enkelte folk har virkelig aldri noe interessant eller relevant å si, men hakke på folk/gi kritikk skal de.. Til TS: Virka litt rart ja, og eg er enig med deg. NAV = Går der sjøl, dessverre.. Kjip situasjon du er i, håper det ordner seg.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Mistenker nå at han "læreren" på kurset slurva litt med å skrive folka opp (iallefall meg), men det er jo ikkje ein dritt eg kan gjøre for å "bevise" at han har slurva. Men det kan jo umulig stemme det der da, det ser jo til og med eg (som suger i å regne ut ting). Uansett hvordan eg prøvde si det (og sambo prøvde forklare) så hadde vi feil og ho rett liksom. Men du kan jo ikke bli sint på henne hos NAV - dersom det er kursholderen som har surret med timeføringen, er det jo HANS feil, og ikke noen som er ansatt hos NAV. Vet du hvor mye penger som svindles fra NAV per år? Hvis ja, synes du da det er rart de er så "firkantede" og gjør sitt for å gjøre ting riktig?! De har fått beskjed om at du har vært borte så og så mange timer - da kan ikke de annet enn å utbetale ut fra det. Og et sted i teksten sier du at "det er snakk om to dager kanskje" - hvordan kan du IKKE holde rede på antall fraværsdager når kurset gikk over så få dager? Kanskje har både kursholder og NAV rett?
Gjest Gjest_oda_* Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Enkelte folk har virkelig aldri noe interessant eller relevant å si, men hakke på folk/gi kritikk skal de.. Til TS: Virka litt rart ja, og eg er enig med deg. NAV = Går der sjøl, dessverre.. Kjip situasjon du er i, håper det ordner seg. Ts fortjener vel litt kritikk for det meningsløse "skit"pratet, mener nå jeg.
Mir Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Dama hørte sikkert hva du sa første gangen, selv om du følte for å repetere det 10 ganger. Jeg tviler på at hun rett og slett er dum, men hva skal hun gjøre da ? Ifølge systemet så ser hun jo hvor mange dager du har vært borte, det er ikke hennes skyld. Du får klage da, men rette måten å gjøre dette på er iallefall ikke å ta med seg kjæresten og bli "fly forbanna". Kanskje du bør prøve å dra på datakurs alle de 10 dagene, hvis det er penger du må ha. Er man dausyk så er man syk, og selv om jeg selv sliter med migrene så kan jeg karre meg på jobb og ta en tablett og bli bedre utover dagen, siden jeg kun sitter der på en stol. Jeg sier ikke at ingen grunner er nok, men du sier du har 2 dager med sykmelding som ble rotet bort, og 1 dag ++ noen timer. Hvis du ville ha disse pengene til jul og et kurs i løpet av 10 dager skulle du kanskje ha holdt deg til kurset og ikke gjort andre ting i løpet av 1 dag og ++ noen timer. Du får klage, istedet for å ta det opp med den stakkars dame i skranka på NAV.
Rosalie Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Du er trukket for 4,5 dager (3200 kr/7100 kr). Det enkleste for deg ift. de sykedagene og sykemeldingen, er å dra på NAV med sykemeldingen din og la de få en kopi av din del.
Gjest Munnbind Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Ts fortjener vel litt kritikk for det meningsløse "skit"pratet, mener nå jeg. Oda fortjener vel litt kritikk for det meningsløse "skit"pratet mener nå jeg. Om du ikkje har noe vettig å si, så syns jeg du bare kan la være og heller holde smella. TS: Eg er enig. Hater NAV.
Gjest _Grrr_ Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Og et sted i teksten sier du at "det er snakk om to dager kanskje" - hvordan kan du IKKE holde rede på antall fraværsdager når kurset gikk over så få dager? Kanskje har både kursholder og NAV rett? Eg veit kor mye eg har vært vekke, men det spiller ingen rolle for de tror jo på det læreren har skrevet ned og ikkje på hva eg sier uansett. Dama hørte sikkert hva du sa første gangen, selv om du følte for å repetere det 10 ganger. Jeg tviler på at hun rett og slett er dum, men hva skal hun gjøre da ? Ifølge systemet så ser hun jo hvor mange dager du har vært borte, det er ikke hennes skyld. Du får klage da, men rette måten å gjøre dette på er iallefall ikke å ta med seg kjæresten og bli "fly forbanna". Kanskje du bør prøve å dra på datakurs alle de 10 dagene, hvis det er penger du må ha. Er man dausyk så er man syk, og selv om jeg selv sliter med migrene så kan jeg karre meg på jobb og ta en tablett og bli bedre utover dagen, siden jeg kun sitter der på en stol. Jeg sier ikke at ingen grunner er nok, men du sier du har 2 dager med sykmelding som ble rotet bort, og 1 dag ++ noen timer. Hvis du ville ha disse pengene til jul og et kurs i løpet av 10 dager skulle du kanskje ha holdt deg til kurset og ikke gjort andre ting i løpet av 1 dag og ++ noen timer. Du får klage, istedet for å ta det opp med den stakkars dame i skranka på NAV. Om ho hørte meg første gangen hadde ho ikkje enda opp med å gå tilbake til feil periode for utbetaling, men det gjorde ho uansett så ho hørte tydeligvis ikkje etter. Dessuten, siste gangen eg sa det sa ho "Åja, det var uke 45 og 46 det var.. Hmm, hvor ligger det skjemaet da.." Tok med med kjæresten fordi han veit når eg har vært på kurs og er ganske så opplyst på reglene hos NAV om hva de har lov til og ikkje. Men eg fant jo ut at ho er ei av de "verste" folka som jobber der og ingen vil ha ho som saksbehandler eller noe av forskjellige grunner, mest fordi ho er urettferdig, prøver tvinge folk til å jobbe full tid diverse steder for dagpengene de har allerede får (bl.a ett sted hvor bare stoffmisbrukere jobber, og ingen andre vil nærme seg fordi man risikerer bli frastjålet ting og å få dem på døra seinere) ellers blir pengene tatt vekk fra dem, prøver få de som er uføre til å jobbe steder de ikkje kan og diverse annet. Ingen vits å klage, samme dama som behandler klagen uansett. Du er trukket for 4,5 dager (3200 kr/7100 kr). Det enkleste for deg ift. de sykedagene og sykemeldingen, er å dra på NAV med sykemeldingen din og la de få en kopi av din del. Ja, men eg skal bare være trukket for 2 (3 med dagen de klarte rote vekk sykemeldinga for). Eg må jo det, må hente ny hos legen og levere der nede, det er visst eineste måten de klarer la være rote ting vekk på. Eg er ikkje første mann det har skjedd med for å si det sånn, når ting blir faxa til dem forsvinner mye av det.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Hva i alle dager gjorde samboeren din der? Og hvorfor har du ikke oversikt over fraværet ditt selv? Synes du bør være takknemlig for at du faktisk får gratis kurs + penger fra staten jeg. Alle vi andre må betale kursene våre selv, og faktisk jobbe for å få penger.
Gjest følg med Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Hva i alle dager gjorde samboeren din der? Og hvorfor har du ikke oversikt over fraværet ditt selv? Synes du bør være takknemlig for at du faktisk får gratis kurs + penger fra staten jeg. Alle vi andre må betale kursene våre selv, og faktisk jobbe for å få penger. Hva med å lese det ts har skrevet? Som f.eks innlegget rett over ditt?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Hva med å lese det ts har skrevet? Som f.eks innlegget rett over ditt? Hun HAR jo ikke oversikt over fraværet sitt - hun sier at det var snakk om to dager kanskje! Og hvordan skulle det hjelpe at samboeren var med? "Joda, det er heeeeelt sant at hun var der, altså!" Som om han ville sagt noe annet...
Gjest milkyway Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Hva i alle dager gjorde samboeren din der? Og hvorfor har du ikke oversikt over fraværet ditt selv? Synes du bør være takknemlig for at du faktisk får gratis kurs + penger fra staten jeg. Alle vi andre må betale kursene våre selv, og faktisk jobbe for å få penger. slle andre enn TS? tror ikke hun er den eneste som går på tiltakskurs her i landet.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 Synes du bør være takknemlig for at du faktisk får gratis kurs + penger fra staten jeg. Alle vi andre må betale kursene våre selv, og faktisk jobbe for å få penger. Først og fremst, eg ville ikkje på kurset idet heile tatt eg. Men eg måtte, for ellers hadde de tatt pengene fra meg i 8 uker elns. Så at eg blir tvingt på noe de må betale 15000 pr pers for, er deres valg Nei, nå tuller du? Eg som trodde alle fikk alt gratis og slapp jobbe for å leve. Eg vil mye heller jobbe å tjene masse penger, enn å få lite uten å gjøre noe for det.
Østlandet Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 For all del.... Jeg og mener det kan virke som, at det er masse udugelige folk i NAV. Men, de forvalter mine og de fleste andres penger og derfor blir det gjort både feil og overtramp til tider. Dette kan virke som å være noe firkantet. Men.... Måten du fremstår/uttrykker deg i første innlegg virker ikke mye seriøst. Med andre ord støtter jeg Oda og etter hvert flere andre. Når du presenterer problemet ditt med ord som: "kjerring" "fjottene", samt at du får lyst til å "smelle stiftemaskina i hodet på" Jeg skjønner du med dette muligens er ironisk, men denne måten å presentere problemer på, også på dette forumet, går av den grunn ikke hjem hos meg. Og, som en spør om.... Hva i all verden gjorde samboeren din der?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Hun HAR jo ikke oversikt over fraværet sitt - hun sier at det var snakk om to dager kanskje! Og hvordan skulle det hjelpe at samboeren var med? "Joda, det er heeeeelt sant at hun var der, altså!" Som om han ville sagt noe annet... EG har oversikt. Eg veit eg var vekke 1 dag og rundt 2,5 time, for eg gikk tidlig dagen eg skulle vaksineres. Fordi, som eg sa: Tok med med kjæresten fordi han veit når eg har vært på kurs og er ganske så opplyst på reglene hos NAV om hva de har lov til og ikkje. Dessuten ville han få med seg hva de sa, og han er flinkere til å forklare ting til "trege folk". "Som om han ville sagt noe annet..." Fint du insinuerer at typen min vil lyve for min skyld, men hva skal han lyve for når det er sant?
Gjest Nope Skrevet 17. november 2009 #17 Skrevet 17. november 2009 om du er syk og har sykemelding fra lege får en sykepenger,og de blir utbetalt senere. Om du går tilbake til legen og får en kopi av sykemeldingen din,og få en bekreftelse på at du har tatt vaksine,så skal du ha tilbake betalt for de dagene
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #19 Skrevet 18. november 2009 Jeg skjønner at du blir frustrert over dette, men NAV er et stort system hvor ting kan gå feil, og jeg synes det blir for dumt å dra hele NAV over en kam slik du gjør med overskriften din. Det du må gjøre er å snakke med lærern din slik at han får ordnet riktig fravær på deg, og deretter fikse den sykemeldingen som har gått tapt. Hvis det er som du skriver at lærern din ikke har helt oversikten over hvor mye fravær du har, og at han kanskje har ført opp for mye, så er det vel hans feil, og ikke NAV? (bortsett fra det at sykemeldingen ble borte) Men personlig ville ikke jeg fakset noe slikt, jeg ville enten sendt per post eller dratt personlig innom kontoret og levert.
Gjest Gjest_zippy_* Skrevet 20. november 2009 #20 Skrevet 20. november 2009 Er helt enig med at de nav folka er noen idioter! De gidd søren med aldri å sjekke opp i ting de tar bare ting for gitt! For en liten stund siden gikk en i kollektivet på nav. jeg står som den som leier ut siden jeg eier leiligheten. Så fant de folka på nav plutselig ut at da måtte vi jo være gift!(vet ikke hvor de fikk dette fra) skapte mye problemer og vi måtte bevise at vi ikke var det. kan ikke sjønne at de ikke bare kan ta en liten telefon inn til ekteskapsregistere å sjekke selv istedet for å lage mye styr for folk som allerede har det kjipt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå