Gå til innhold

Er ikke så glad i fisk...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser veldig lite fisk ettersom jeg ikke er noe særlig glad i det. Hvis jeg spiser det er det enten crispies, fiskekaker eller fiskeboller. Spiser ellers litt reker og krabbeklør, av sjømat. Krabbeklør synes jeg er veldig godt :jepp:

Synes slikt som fiskegrateng og kokt torsk er ganske grusomt, og spiser det helst ikke. Husker derimot at jeg en gang stekte helt ferske fiskefileter (sei/torsk?) som jeg hakket litt opp og tok havsalt og pepper på. Det var overraskende godt.

Kunne derfor tenke meg å prøve å bli glad i fisk en gang for alle, for å få litt mer variasjon og å bli litt sunnere.

Noen som har noen ideer til hva jeg kan begynne med, basert på det jeg har skrevet? Jeg tenker at jeg må bli litt mindre kresen :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste jeg vet, er å dyppe fisken i mel,salt og pepperblanding og steike den. Da får den masse god smak.

Bare kok litt poteter og grønnsaker til, pluss en saus og du har en god og sunn middag.

For ekstra sprø skorpe kan du dyppe fisken i egg før du dypper den i melblandingen.

Sei og Pangasius egner seg svært godt til steiking. Sistnevnte har lite fiskesmak og passer sikkert bra til deg.

Den fås kjøpt i frysedisken og koster ikke så altfor mye.

Skrevet

Hvis du har mulighet for å kjøpe god fersk fisk i fiskebutikk, så gjør det. Smaken er mye bedre enn det meste av frossenfisk.

Skrevet

Fiskeformer liker i alle fall de barna jeg vet om (ovnsstekt fisk). Kanskje det har noe med at vi bruker den forma som vi pleier ha til lasagne og andre favorittmiddager, kanskje er det fordi vi lar fisken koke i smaken fra sausen.

Her i huset har vi nettopp hatt en middag som det stod oppskrift på i det siste Coop-bladet. Den er meget lett å lage:

Legg en pakke sånn dypfryst grønnsaksblanding i en form

Legg over torsk uten skinn (dypfryst er ofte det letteste)

Legg cherrytomater rundt omkring fisken

Kok saus av Lofoten fiskesaus (Toro) og hell denne over

Dryss over revet ost og sett forma i ovnen en halvtime

Gjest Supermimz
Skrevet (endret)

En kalorifattig fiskerett som er rågod på smak er ovnsbakt fisk i leirgryte (romertoph), på en seng av grønnsaker. Husk ovsnbakt fisk krydder på, og strø over hvitløksfedder om du liker hvitløk. Skvis gjerne litt sitronsaft på toppen, og la stå i ovn i ca 50 min :)

Endret av Supermimz
Skrevet

Min erfaring er at de som ikke er så glad i fisk gjerne liker laks bedre enn hvit fisk. Støtter forslaget om gode råvarer, det har alt å si hvis du ikke er så glad i fisk i utgangspunktet!

Noe jeg liker godt, er salmalaks i tortilla-wraps. Kjøper salmalaks på butikken, skjærer den i passe biter og steker med salt og pepper. Dette har jeg i tortillas sammen med creme fresh, vårløk og/eller rødløk, salat og tomater. Tar det jeg har for hånden. Er sikkert godt med guacamole også hvis du liker det.

Skrevet

Skal du spise hvit fisk anbefaler jeg at du får tak i, som flere har påpekt, så fersk og frisk fisk som mulig. Både sei og torsk er rimelige sorter som en kan gjøre mye godt med. Spse. innen pannesteking og ovnsstekin. Spennende og godt tilbehør som du liker gjør det bedre.

Kjenner meg også igjen i det utsagnet om at de som kanskje ikke er så glad i fisk liker laks/ørret best. Jeg ville prøvd å kjøpe (Findus?) sine fryste 4pk med eks. laksefilert marinert i urter og hvitløk. Putt dem i folie og inn i ovnen på 225 i ca.10min, saftige og gode. Kok favorittgrønnsakene og lag eks. ris som tilbehør. Det går fint å ha soyasaus til risen og laksen, selv om det kanskje ikke er så vanlig ;)

Skrevet

Bacalao må være den beste fiskeretten som finst. Vet ikke om det lærer deg å like fisk, men det er hvertfall et godt alternativ :)

Skrevet

Nå kom jeg på torskeformen jeg er så glad i.

Legg torskefilet i en ildfast form. Krydre med salt og pepper. Strø over godt med purreringer. Legg på champignong i skiver og tomat i skiver. Hell over matfløte (det trenger ikke å dekke, holder med en cm eller to i forma) og ha ost på toppen. I ovnen på 200+ grader til osten er gyllen. Serveres med kokte poteter og eventuelt mer grønnsaker.

Skrevet

Breiflabb med bacon rundt er godt og smaker lite fisk.

Serveres med rødvinssaus eller purresaus.

Skrevet

Hva med litt store biter av laks eller faste hvite fiskefileter som får trekke (ikke røre, da flaker og pulveriserer den seg) i en indisk curry (lag en vanlig curry med currypasta, tomatbokser eller kokosmelk/creme fraiche og grønnsaker), eller ovnsstek fileter som er marinert med en currypasta.

Rød eller grønn thaicurry-gryte eller suppe med grønnsaker og biter av fiskefilet som får trekke i, varme noen reker såvidt i gryten ved servering, ris til.

Lag en stekepanne med ratatoille, og legg i fiskefilet i porsjonsstykker, la fisken ligge i til den er hvit helt gjennom.

Legger inn et curryforslag fra Jamie Oliver, så har du samtidig link til siden hans med masse oppskrifter. Lykke til :)

Skrevet

Jamie igjen

Til den andre oppskriften: Karriblader er det få som har i hus, bare smak til med karripasta fra glass, fra nærmeste asiamatbutikk eller fra en litt større vanlig matbutikk. Pataks liker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...