Gå til innhold

Speilrefleks kamera


Victoria-123

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_charlott_*
Kan jeg hive meg inn med et spørsmål her, i stedet for å starte en ny tråd? For mange år siden (begynnelsen av 80-tallet tror jeg) fikk jeg et Nikon speilreflekskamera i gave av min far. (Enkleste og billigste utgave, men likevel...) Det ble også til at jeg kjøpte meg en ekstra linse i tillegg til linsen som fulgte med kameraet.

Det ble imidlertid litt tungt å dra på kameraet på ferier og mindre turer så da digitalkameraene kom på markedet kjøpte jeg meg et kompaktkamera.

Er forsåvidt godt fornøyd med kompaktkameraet, men i det siste har jeg imidlertid begynt å tenke på at kanskje linsene til mitt gamle Nikonkamera ville passe på et moderne digitalt speilrefleks? Er det sannsynlig eller tenker jeg helt feil? Har ingen umiddelbare planer om investering for så mye fotograferer jeg vel ikke, men hadde vært greit å vite om muligheten fantes. Det er jo dumt å ha linser liggende å ikke bruke dem så det hadde vært flott om jeg kunne slippe unna med å kjøpe et nytt digitalt kamerahus og ellers bruke linsene som jeg har fra før. Kanskje kunne det blitt ny hobby.

Hei!

Jeg kan fortelle deg at det er mest sannsynlig mulig å bruke de gamle objektivene dine, MEN og dette er et stort MEN: Du mister feks bruk av autofokus, du må mest sannsynlig stille inn blenderverdien selv og det er ikke like god kvalitet på resultatet pga av det digitale og det analoge ikke "snakker" sammen på en optimal måte.

Og så litt opplæring av dere som konsekvent kaller linser for linser. Det heter OBJEKTIV!! Linse er noe som er inne i objektivet, mange av dem faktisk for at du skal kunne bryte lyset på rett måte.

Bare en liten fillesak, men nå måtte jeg bare si ifra!

Du vil nok kunne kjøpe deg et digitalt speilreflekskamera for en hyggelig penge, og da får du som regel alltid med et kit-objektiv. Dvs at kameraet uten objektiv koster det samme som med et objektiv omtrent. Det er slik det fungerer, er nesten dyrere å kjøpe mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan fortelle deg at det er mest sannsynlig mulig å bruke de gamle objektivene dine, MEN og dette er et stort MEN: Du mister feks bruk av autofokus, du må mest sannsynlig stille inn blenderverdien selv og det er ikke like god kvalitet på resultatet pga av det digitale og det analoge ikke "snakker" sammen på en optimal måte.

Og så litt opplæring av dere som konsekvent kaller linser for linser. Det heter OBJEKTIV!! Linse er noe som er inne i objektivet, mange av dem faktisk for at du skal kunne bryte lyset på rett måte.

Bare en liten fillesak, men nå måtte jeg bare si ifra!

Du vil nok kunne kjøpe deg et digitalt speilreflekskamera for en hyggelig penge, og da får du som regel alltid med et kit-objektiv. Dvs at kameraet uten objektiv koster det samme som med et objektiv omtrent. Det er slik det fungerer, er nesten dyrere å kjøpe mindre...

Takk for svar. Jeg vet hva en linse er. Det var bare latskapen som tok overhånd når jeg skrev. Da er det ikke særlig vits å kjøpe nytt kamera for min del. Var bare nysgjerrig på om jeg kunne utnytte de gamle objektivene. :ler:

Er ikke så ivrig hobbyfotograf at det svarer seg med nyinvestering i større skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har canon og er kjempe fornøyde.tar kjempeflotte bilder.

Det er fotografen som tar bildene ;) Altså, alle speilreflekskameraer tar flotte bilder når du vet hvordan du skal bruke de. Det er fort gjort å bli skuffet hvis man forventer at bildene blir supre bare man kjøper et speilreflekskamera.

Forøvrig må jeg si meg enig i deg, jeg er veldig fornøyd med mitt kamera som også er fra Canon. Men jeg hadde nok vært fornøyd med et kamera fra en annen leverandør også.

Endret av Safira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...