Gå til innhold

Speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å kjøpe meg et speilreflekskamera, men er litt usikker på hvilket jeg skal kjøpe. Nå har jeg canon og Nikon i tankene. Vil ha et kamera som er god på detaljer, fokus, zoom, tar kjappe bilder, har serieopptak og effekter. Et skikkelig kamera. Ellers er det bare bortkastet. :klø: :) Har noen noe forslag til et godt kamera med dette?

Skrevet

Nå er det vel sånn at alle speilreflekskameraer stort sett oppfyller dine krav. Jeg vil anbefale det å dra i en butikk og klå litt på de forskjellige kameraene (kjenne hvordan de ligger i hånden osv.). Når det kommer til bildekvaliteten så er det først og fremst optikken som avgjør dette. Det objektivet som følger med kameraet er som oftest ikke blant det beste du kan få, men for en nybegynner er den super :)

Det er lettere å hjelpe hvis du sier mer hva det skal brukes til. Er det viktig å kunne bruke skjermen som søker? Skal det brukes mye ute på tur (da er kanskje værtetning kjekt)?

Til hverdagslig bruk/bilder av alt mulig så vil alle de billige duge. Husk bare å få med et objektiv som har IS/VR (bildestabilisering) hvis du kjøper Canon eller Nikon, da disse er bedre enn versjonene uten.

Dersom effekter er viktig ville jeg tatt en titt på olympus, så vidt jeg vet er vel de de eneste som har noe særlig med effektfiltre, for dette er ikke så mye brukt blant speilrefleksbrukere.

Selv har jeg et Canon eos 450D, og jeg er veldig fornøyd med dette. Nikon D3000 er et kamera som er rettet mot nybegynnere, kanskje det kan være noe?

Nå skal et sies at du kan få supre bilder med kompaktkameraer også, men de blir ofte noe tregere. Hvor mye penger har du tenkt til å bruke?

Jeg vil anbefale deg å også lese litt på akam, det er mange nyttige tips der ;)

Sorry for at dette ble litt rotete, er sent på kvelden :P

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på hva du er ute etter - amatør eller litt proff?

Jeg har selv et canon 400D som er en eldre versjon av Safiras kamera. Er kjempefornøyd, men dette regnes vel som et amatørkamera i speilrefleksforstand.

Canon 50D er et semi-proffesjonelt kamera som koster rundt 7000-8000kr for huset og har en del mindre støy enn blant annet 400d og 450d om du skal blåse opp bildene til veldig stor strl.

Vet at mange er nikon-frelste, men man må betale vesentlig mer for et greit nikon-kamera enn for et canon - kamera. Derimot slipper du den plastikklyden som canon gir fra seg når du tar bilder, om du kjøper nikon ;)

Ellers, hold deg unna Olympus speilrefleks :)

Skrevet

Hvorfor holde seg unna olympus? Ja, de kan kanskje ha noe mer støy ved høye ISO-verdier, men de lager da bra kameraer? Du får hvertfall bra optikk til en bra pris så vidt jeg har skjønt.

Jeg synes at man skal ta med alle merkene i betraktning, og ikke bare se seg blind på noen merker.

Og jeg er heller ikke helt enig i det du sier om at man må betale mer for et greit nikon-kamera. Det virker jo som om TS er ganske fersk (ikke slemt ment!), så et entry-level kamera burde holde, og da er vel ikke Nikon dyrere? Å anbefale kameraer i semi-pro klassen er kanskje litt overkill når det lønner seg å legge mest penger i optikk fremfor kamerahuset (som uansett blir "fort" utdatert)?

Du får ikke automatisk bedre bilder med et speilrefleks til 20.000 enn med et til 4000, den viktigste faktoren er fotografen ;) (men det skader jo ikke med dyrt utstyr så lenge det ikke blir for avansert, og du greier å bruke det!)

Skrevet
Hvorfor holde seg unna olympus? Ja, de kan kanskje ha noe mer støy ved høye ISO-verdier, men de lager da bra kameraer? Du får hvertfall bra optikk til en bra pris så vidt jeg har skjønt.

Jeg synes at man skal ta med alle merkene i betraktning, og ikke bare se seg blind på noen merker.

Og jeg er heller ikke helt enig i det du sier om at man må betale mer for et greit nikon-kamera. Det virker jo som om TS er ganske fersk (ikke slemt ment!), så et entry-level kamera burde holde, og da er vel ikke Nikon dyrere? Å anbefale kameraer i semi-pro klassen er kanskje litt overkill når det lønner seg å legge mest penger i optikk fremfor kamerahuset (som uansett blir "fort" utdatert)?

Du får ikke automatisk bedre bilder med et speilrefleks til 20.000 enn med et til 4000, den viktigste faktoren er fotografen ;) (men det skader jo ikke med dyrt utstyr så lenge det ikke blir for avansert, og du greier å bruke det!)

Olympus har bra kompaktkamera som fungerer flott til feriebruk og enkel fotografering om man ønsker det, men har prøvd olympus-kamera i samme prisklasse som mitt 400D og det var utrolig stor forskjell, i tillegg til at kit-objektivet ikke var store greiene (ja man kan bytte ut akkurat det)

I forhold til Nikon er det de prisene jeg har sett i forhold til å kjøpe et Nikon d40 og et canon 400D når de begge var nye så var Nikon dyrere.

Når det kommer til semi-pro kamera så visste jeg ikke hva TS var ute etter, derfor jeg foreslo et semi-pro :) selv er jeg veldig fornøyd med mitt 400D både i studiene og til privat bruk, hvor jeg tar en del bilder. Derimot har jeg ikke kit-objektivet med et sigma 24-60mm f2,8 noe som jeg iallefall føler har gitt meg bedre bilder :)

Skrevet

Jeg kjøpte meg Nikon D3000 i høst og er veldig fornøyd med det kameraet! Det er enkelt i bruk og tar fine bilder! Jeg har søsken som har hakket mer avansert utstyr enn mitt, men de anbefalte begge Nikon som er enkelt i bruk for nybegynnere. Har ei venninne som har dette kameraet som også er strålende fornøyd! :)

Ellers kan det være lurt å besøke butikker og kjenne litt på følelsen med de ulike kameraene og høre hva betjeningen sier om de ulike modellene.

Her er en link jeg kopierte fra www.akam.no om Nikon D3000:

http://www.akam.no/artikler/nikon_d3000/71075

På denne siden kan du også lese tester av ulike speilreflekskamera. Mannen min brukte mye denne siden da han hjalp meg å velge hvilket jeg skulle ha! :) Lykke til!

Skrevet
Olympus har bra kompaktkamera som fungerer flott til feriebruk og enkel fotografering om man ønsker det, men har prøvd olympus-kamera i samme prisklasse som mitt 400D og det var utrolig stor forskjell, i tillegg til at kit-objektivet ikke var store greiene (ja man kan bytte ut akkurat det)

I forhold til Nikon er det de prisene jeg har sett i forhold til å kjøpe et Nikon d40 og et canon 400D når de begge var nye så var Nikon dyrere.

Når det kommer til semi-pro kamera så visste jeg ikke hva TS var ute etter, derfor jeg foreslo et semi-pro :) selv er jeg veldig fornøyd med mitt 400D både i studiene og til privat bruk, hvor jeg tar en del bilder. Derimot har jeg ikke kit-objektivet med et sigma 24-60mm f2,8 noe som jeg iallefall føler har gitt meg bedre bilder :)

Vel, jeg er uenig. Jeg synes ikke så mye om bildekvaliteten hos kompaktkameraene til Olympus, men de har noen meget attraktive speilreflekskameraer IMO (som E-620 og E-30). Jeg kan ikke si at E520 ser så ille ut heller.

Jeg kan heller ikke huske å ha hørt noe særlig negativt om kit-objektivet heller (i motsetning til sony sitt, og canon sitt uten IS, som er kjent for å ha noe varierende kvalitet)

Vel, det blir vel kanskje litt feil å sammenlikne priser på de kameraene, når de ble gitt ut for flere år siden? Nikon d40 ble jo faktisk solgt for 1999kr en stund, og det var langt billigere enn canon 400D. Det er dog ikke så lett å sammenligne prisene på canon og nikon, for de prøver å ikke ha helt like kameraer. Altså, det er ulikt hvor avanserte de er (man kan se for seg at de på en måte har annenhvert trinn i en stige hvor kameraene blir mer avanserte jo lenger opp du kommer, men trinnene overlapper hverandre litt, så det er ikke stor forskjell). Litt klønete forklart.

Ah, skjønner :) Ja, det er nok lurt å legge litt mer penger i optikken (du har nok helt sikkert fått igjen en del på dette, ja, spesielt med tanke på at det gamle kit-objektivet til canon ikke var så mye å skryte av), men i begynnelsen kan det være greit med kit-objektivet for å bli kjent med kameraet, kanskje trenger man heller ikke noe bedre? Jeg ville hvertfall prioritert bra optikk fre

Jeg har hørt en del positivt om tamron 17-50 f2.8, så hvis TS vil ha et bedre objektiv kan det også være noe.

Jeg vil forresten anbefale TS å dra til en fotobutikk hvis hun skal snakke med betjeningen, for de har som oftest ikke like god peiling på f.eks. elkjøp (har hørt noen tvilsomme utsagn sånne steder :fnise: )

Altså, jeg prøver ikke å sette canon i et dårlig lys, jeg er absolutt fornøyd med mitt kamera, jeg mener bare at man kan se på flere merker :) Det som passer til en er ikke nødvendigvis ideelt for andre, , så TS får se på sine behov, og vurdere etter dette.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Først er da lurt og sjå på kva muligheter dei ulike systema har (Canon, nikon, Olympus osv.) F.eks objektiver, utsyr osv, pris osv.

Når du har funnet ut at du f.eks vil gå for Nikon, så gå i butikken og kjenn og prøv!

"Vil ha et kamera som er god på detaljer, fokus, zoom, tar kjappe bilder, har serieopptak og effekter."

Fokus, detaljer og zoom er det jo hovedsaklig objektivet/linsene som bestemmer. Kan jo f.eks si at ein 18-200mm. linse er grei til en nybegynner, disse er jo ikkje sånn kjempe bra i forhold til en 18-50mm linse til samme pris, men det er veldigt kjekt og ha 18-200 mm, som er både "lang vekk zoom" og vidvinkel i samme linse.

Sjølv har eg Nikon D70, som faktisk er 4 år gammelt. Men duger som faen framleis. Eneste negative er liten skjerm og "bare" 6,3 mp. Men dette får man jo til to tusenlapper +/- på bruktmarkedet, men regner med at du vil kjøpe nytt, så annbefaler Nikon D3000 :)

Lykke til med valget! Tenk nøye over det!

Skrevet
Når du har funnet ut at du f.eks vil gå for Nikon, så gå i butikken og kjenn og prøv!

Kjempeviktig poeng.

Alle rådet meg å gå for Canon når jeg startet min "fotokarriere", fordi det var billigere etc. Var i butikken og kjente masse på Canon, hvordan den lå i hånden, hvordan den var å bruke etc...

I samme slengen testet jeg ut Nikon også, og jeg klarte ikke holde i en Canon etterpå, fordi Nikon ligger mye bedre i mine hender, jeg syns den er bedre å bruke, føles ikke ut som et "plastikk-kamera" (ikke vondt ment alle Canon-fans hehe)

I dag har jeg Nikon utstyr for nærmere 70 lapper og ja, det har vært dyrere enn Canon, men for meg verdt det.

Så kjenn på alle kameraer du kunne tenkt deg, den som passer deg bare "glir inn i hendene dine" :)

Gjest Agurkolat
Skrevet

I tillegg så kan eg og nevna at når eg kjøpte kamera, så var lyden viktig! Nikon D70 hadde så mykje betre lyd enn Canon sitt Eos 350d.

Ellers så kan eg og sei at hvis du har store hender, så kan det lønne seg å investere i et batterigrep, slik at du får betre grep om kamera (Og sjølvsagt betre batterikapasitet)

Skrevet

Ja, alle som skal kjøpe seg speilreflekskamera burde kjenne på kameraene først! Selv synes jeg mitt kamera var det som var best å holde, men det betyr ikke at andre vil like det, siden vi alle er forskjellige.

Jeg synes kanskje man skal kjenne på kameraene før man bestemmer seg for et merke jeg, da. Hvis man synes det er vanselig å vite hvilket man vil ha, så er jo ergonomien en fin pekepinn.

Skrevet
Jeg har planer om å kjøpe meg et speilreflekskamera, men er litt usikker på hvilket jeg skal kjøpe. Nå har jeg canon og Nikon i tankene. Vil ha et kamera som er god på detaljer, fokus, zoom, tar kjappe bilder, har serieopptak og effekter. Et skikkelig kamera. Ellers er det bare bortkastet. :klø: :) Har noen noe forslag til et godt kamera med dette?

Hei!

Alle digitale speilreflekskameraer som selges i dag vil kunne oppfylle dine krav. Alle vil også gi gode bilder, forutsatt brukt på korrekt måte. Men, selvsagt vil et Canon 5D mkII / Nikon D700 i 20000-kronersklassen kunne gi bedre bilder enn de billigere typene.

Du finner profesjonelle brukere av så vel Olympus som alle andre merker, så ikke heng deg opp i kvalitet vs merke, men sats den typen du liker. En fordel med Canon/Nikon, er at bruktmarkedet er mye større, kanskje aller størst for Canon.

Som Canonbruker vil jeg nevne muligheten å kjøpe et pent brukt Canon 40D/50D i stedet for en ny enklere modell, som 450D/500D. Du vil trolig sette pris på den økte brukervennligheten disse litt mer ”avanserte” modellene gir. Flere knapper gir enklere tilgang til funksjoner, slik at du slipper gå inn i menyer, som ett eksempel. 40D har f eks serieopptak på 6,5 bilder i sekundet.

www.foto.no har et stort bruktmarked http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...utstyrtypeid=47

Uansett merke/modell, sats på bra, lyssterke objektiver! Det er det viktigste for å få gode, kreative bilder. Mange tror det viktigste er mye tele (det folk gjerne kaller ”zoom”), men teleobjektiver har et relativt smalt bruksområde. Men man må jo ha det også…etter hvert.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_charlotte_*
Skrevet
Ellers, hold deg unna Olympus speilrefleks :)

Oj, for et tåpelig utsagn!

Har du lest testene som blir gjort nå til dags? Har du lest forum på speil fra Olympus?

Før du gjør det, så bør du ikke uttale deg. E-620 er feks at kamera som vinner pris etter pris, og kit-objektivene fra Olympus er noe av det beste du finner på markedet. Dette kan du lese om på de fleste fotonettsteder i Norge.

Så vil bare at du sjekker fakta før du uttaler deg så bastant.

Må legge til at jeg bruker både Canon, Nikon og Olympus i jobbsammenheng, og kan uttale meg på dette grunnlaget.

Gjest strykebrett
Skrevet

akam.no er det masse tester av forskjellige kamera som kanskje kan hjelpe deg å velge. Har ikke lest hele tråden så vet ikke om noen har sagt det før meg.

Gjest Gjest_ostepop_*
Skrevet

Hvis du er amatør, og skal anskaffe deg speilrefleks for første gang, vil de fleste i prisklassen 4-5000 kroner gjøre en god jobb.

Det enkleste er ofte å holde seg til de mest anerkjente, som feks Nikon/Canon. Noen gedigen tabbe gjør du uansett ikke hvis du velger en av bestselgerene fra disse.

Husk at uansett hvor godt kamera du kjøper, blir ikke resultatet bedre enn fotografen.

Mange tror de kan kjøpe gode bilder med dyrt utstyr og mange megapixler. Det er helt feil.

En god fotograf (med øye for bra motiv, lys og utsnitt) kan ta mye bedre bilder med et billigkamera, enn en dårlig fotograf med et grisedyrt kamera.

Sånn er det med alt her i verden :-)

Lykke til med fotograferingen

• 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Kan jeg hive meg inn med et spørsmål her, i stedet for å starte en ny tråd? For mange år siden (begynnelsen av 80-tallet tror jeg) fikk jeg et Nikon speilreflekskamera i gave av min far. (Enkleste og billigste utgave, men likevel...) Det ble også til at jeg kjøpte meg en ekstra linse i tillegg til linsen som fulgte med kameraet.

Det ble imidlertid litt tungt å dra på kameraet på ferier og mindre turer så da digitalkameraene kom på markedet kjøpte jeg meg et kompaktkamera.

Er forsåvidt godt fornøyd med kompaktkameraet, men i det siste har jeg imidlertid begynt å tenke på at kanskje linsene til mitt gamle Nikonkamera ville passe på et moderne digitalt speilrefleks? Er det sannsynlig eller tenker jeg helt feil? Har ingen umiddelbare planer om investering for så mye fotograferer jeg vel ikke, men hadde vært greit å vite om muligheten fantes. Det er jo dumt å ha linser liggende å ikke bruke dem så det hadde vært flott om jeg kunne slippe unna med å kjøpe et nytt digitalt kamerahus og ellers bruke linsene som jeg har fra før. Kanskje kunne det blitt ny hobby.

Gjest mr nelson
Skrevet
Kan jeg hive meg inn med et spørsmål her, i stedet for å starte en ny tråd? For mange år siden (begynnelsen av 80-tallet tror jeg) fikk jeg et Nikon speilreflekskamera i gave av min far. (Enkleste og billigste utgave, men likevel...) Det ble også til at jeg kjøpte meg en ekstra linse i tillegg til linsen som fulgte med kameraet.

Det ble imidlertid litt tungt å dra på kameraet på ferier og mindre turer så da digitalkameraene kom på markedet kjøpte jeg meg et kompaktkamera.

Er forsåvidt godt fornøyd med kompaktkameraet, men i det siste har jeg imidlertid begynt å tenke på at kanskje linsene til mitt gamle Nikonkamera ville passe på et moderne digitalt speilrefleks? Er det sannsynlig eller tenker jeg helt feil? Har ingen umiddelbare planer om investering for så mye fotograferer jeg vel ikke, men hadde vært greit å vite om muligheten fantes. Det er jo dumt å ha linser liggende å ikke bruke dem så det hadde vært flott om jeg kunne slippe unna med å kjøpe et nytt digitalt kamerahus og ellers bruke linsene som jeg har fra før. Kanskje kunne det blitt ny hobby.

Kan godt være de kan brukes, men kommer litt an på hvor gamle de er.

Ta med en av liinsene til en fotobutikk. De gir svar med en gang.

Skrevet
Kan godt være de kan brukes, men kommer litt an på hvor gamle de er.

Ta med en av liinsene til en fotobutikk. De gir svar med en gang.

Takk. (Det enkleste er ofte det beste :) )

Skrevet

Hvis jeg husker rett kan de aller fleste Nikonobjektiv brukes i dag også. Dette i motsetning til Canon som byttet system for noen år tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...