RLY Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Hei, Jeg vurderer å ta meg en tur til helsestasjon for ungdom for å få meg p-piller, ene og alene for å utsette mensen mer eller mindre konstant. Det jeg lurer på er, hvor mye koster det? For å få det dekket, må jeg evt. sende inn noen søknader eller noe slikt? Kommer til å holde dette hemmelig for mine foreldre. Er det også noen her som har erfaring med å kutte ut mensen? Har drevet litt research på nett om dette, men det er veldig store kontraster fra sted til sted; noen sier det er farlig, andre sier det er helt greit...
Gjest Gjest_solaa_* Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Om du er 16år eller over, kan du få p-piller gratis uten tillatelse fra foreldrene dine, og trenger ikke si det til dem engang. Er du under må du ha samtykke med foreldrene dine og må betale. Prisene varierer ettersom hvilke piller man skal bruke. Jeg husker ikke helt, men tror man får gratis p-piller til man er 18, eller så var det 20år. Har hørt at det å"hoppe over" mensen fra tid til annen skal være sunt for kroppen. Men ikke gjør det over en lengre periode. =)
Violetsky Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Etter det jeg husker fra da jeg begynte på p-piller, var at jeg fikk dekket opp til 100 kr. Altså hvis pakken koster under 100 kr blir det gratis. jeg pleide vel å betale 10-15 kr for 3 mnd forbruk. Det er overkommelig Legen sa til meg at det ikke er farlig å hoppe over mensen, så lenge jeg hadde det 3-4 ganger i året. Når du går på p-piller er det jo bare en kunstig mensen uansett. Dette var noen år siden, så om dette synet har forandret seg fram til nå vet jeg ikke.
Gjest wahaj Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Det er ikke gratis lengre, men de dekker 100kr fra 16-20år.
Gjest Gjest_solaa_* Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Det er ikke gratis lengre, men de dekker 100kr fra 16-20år. Trodde det var gratis jeg. Selv går jeg på mercilon28, og jeg betaler ikke noe som helst :D
RLY Skrevet 16. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2009 Er mellom 16 og 20, så det skal gå fint. Men vil jeg da evt. få en resept hos helsesøster, gå på apoteket og evt. få dem gratis? Og for å få denne resepten vet jeg man blir stilt en del spørsmål, er dette veldig intime og private spm.? Jeg er ikke seksuelt aktiv (og kommer neppe til å ha bruk for P-pille som prevensjon noensinne if you catch my drift), men føler at mange ungdommer på min alder lirer inn og ut til helsesøster hele dagen etter klamydiaprøver, kondomer og det som mer er.
Gjest Gjest_solaa_* Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Det er bare å stikke innom helsesøster (eller legen) å si at du vil begynne på p-piller. Da måler de blodtrykket ditt og forklarer deg litt hvordan du bruker pillene. Så får du en resept=) Snakker også litt om sex å sånn, men er ikke så veldige intime spm. ;D
Gjest SmallTalk Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Du får dekket inntil 100 kr for tre måneders bruk så lenge du er mellom 16 og 19 år. Dvs at dersom pakken koster under 100 kr, så får du pillene gratis. Koster pakken mer enn 100 kr, så trekker de fra 100 kr på summen og du betaler resten. Hva det koster kommer med andre ord an på hvilke piller du får (eller vil ha). Du trenger ikke sende inn noen søknader, og så lenge du er over 16 år, så trenger ikke foreldrene dine å få vite noe. Du får heller ikke spesielt intime spørsmål. Det handler mer om du er i forhold, passer på kondombruk dersom du ikke har fast partnet, om du er gravid osv. Samt spørsmål om sykdommer i familien. Om du eller noen i din nærmeste familie har sykkersyke, hjerte/karsykdommer osv. Også måler de blodtrykket ditt.
RLY Skrevet 16. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2009 OK, takk for mange svar. Da blir nok en tur innom helsesøster i nærmeste fremtid. Føler meg litt råtten som går bak ryggen til moren min, men får døyve samvittigheten med at jeg ikke gjør noe galt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå