Gå til innhold

Urinprøve og mensen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har bestilt legetime og ble bedt om å ta med urinprøve pga mistanke om eller for å utelukke infeksjon. Men så kom jeg på at jeg har mensen, vil det ødelegge prøven? Jeg er ikke akutt syk, så kan godt utsette legetimen til over helga.

(forresten imponert over mitt nye legekontor, fikk tilbud om time dagen etter, selv om fastlegen min har full liste! hos min forrige lege var det gjerne tre-fire ukers ventetid, minst...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, blod gir positiv prøve, den blir full av røde og hvite blodlegemer. Hvis du har mye symptomer og gjenkjenner symptomene fra tidligere urinveisinfeksjoner, kan du likevel få antibiotika mot urinveisinfeksjon. Har du lite plager, og spesielt ikke feber, kan det være greit å vente, og heller gå hvis det øker på. Lette urinveisinfeksjoner kan gå over uten behandling, og du kan hjelpe til selv med tranebær og sure drikker. Siste tid før urinprøve er det best å la være, da det kan gi svakere utslag av bakteriene. Husk at lette urinveisplager som svie og kløe og litt utflod også kan være seksuelt overførbar infeksjon, og få tatt prøver hvis du ser at det kan være aktuelt for deg.

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med UVI, og vet ikke om det er det jeg har nå :) Har ikke mye symptomer heller, så det er greit for meg å vente. Får ringe til legekontoret i morgen og utsette timen. Takk for svar!

Skrevet

Urinprøver blir ikke ubrukelige bare fordi du har mensen. Ja, det vil selvsagt bli utslag på blod om de bruker stix, men det er andre parametere i tillegg som indikerer om det er infeksjon eller ei. Gi beskjed om at du har mensen, så er de obs på det når de undersøker prøven. Og om den blir sendt til dyrkning har det i hvert fall ikke noe å si om du har mensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...